Efter mycket om o men , är den igång med 2m skruv, gick nu på lågeffekt från ca 75 till avslag 81-82 grader, sen steg den till 84. Nu har jag husvärme från 15 grader, innetemp 19,5, nattsänkning 1 grad , huskurva 40 , varmhållning 60 min. Men den ska jag nu försöka öka lite i taget. synd bara att det verkar bli sommar nu,(jag bara skojar) . Får väl justera vidare i höst.
Mvh Vatsug (Ecoflexare)
Ps Rökgastemp 124 grader vid avslag, kanske lite lågt. Injustering om ca 14 dar, m instrument.
Äntligen, Ecoflexen igång..
-
- Energiprofet!
Äntligen, Ecoflexen igång..
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Då får man gratta dig till en ny god vän. 124 grader är helt OK jag tror jag har 100-110 vilket är lite i underkant.
Underhållstiden får du kolla vid blåsigt väder. Det är då den kan få lite extra turbulens som gör att glöden inte håller tillräcklig länge. Det äe i alla fall då jag fick problem en gång med att det släcktes.
Mycket nöje. Du kommer snart glömma bort pannan (efter en inställnings- och testperiod).
Tror, Stugsittaren.
Underhållstiden får du kolla vid blåsigt väder. Det är då den kan få lite extra turbulens som gör att glöden inte håller tillräcklig länge. Det äe i alla fall då jag fick problem en gång med att det släcktes.
Mycket nöje. Du kommer snart glömma bort pannan (efter en inställnings- och testperiod).
Tror, Stugsittaren.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Eltändning finns väl om man sätter värmehållningen till 0 eller NEJ. Men justerbar tempdiff har jag inte sett -- om inte de uppgraderat programmet. Bör i så fall stå i manualen.
De förstod inte finessen eftersom de tyckte det var bra för pannan att ha jämn temp. Mindre rörelser i metallen då. Int vet ja hur rätt de e.
De förstod inte finessen eftersom de tyckte det var bra för pannan att ha jämn temp. Mindre rörelser i metallen då. Int vet ja hur rätt de e.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Möjligt att det kan va något skonsammare för pannkroppen men o andra sidan blir det stora variationer i en vedpanna oxå..
Utan tempdiff så ska/bör man inte köra med eltändning, Startdosen är på ca 465 gram o för att det ska vara effektivt bör pannan inte göra mer än 2 starter/dygn vilket inte går utan tempdiff så det är synd att dom inte är intresserad av att ordna det..
Utan tempdiff så ska/bör man inte köra med eltändning, Startdosen är på ca 465 gram o för att det ska vara effektivt bör pannan inte göra mer än 2 starter/dygn vilket inte går utan tempdiff så det är synd att dom inte är intresserad av att ordna det..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Å andra sadan var det kanske så CTC tänkte när de skippade tempdiffen. Att det inte lönar sig att hålla på med.