Janfire Minor.Bara jag som har en sådan?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
lennart wiklund
Lärjunge!

Janfire Minor.Bara jag som har en sådan?

Inlägg av lennart wiklund »

Måste ju kolla om fler kör en sådan.Min köpte jag beg,tror det var 00.Är lite osäker där.Hur som helst,denna brännare bara tuffar och går,inte ett endaste fel har det varit på denna.Nu är ju givetvis tekniken förfinad,vad tror ni pelletsproffs.Skulle jag kunna tjäna in en bra bit pellets på att byta upp mej till en nyare brännare?Denna minor har ju ett stor förråd som tar ca 150-160kg.Detta räcker ungeför i 5-6 dagar hos mej.
Det jag undrar är om tekniken har blivit så pass förfinad med nya styrsystem i brännarna,att det skulle vara lönsamt på sikt att köpa en ny brännare?
Vill även höra om flera kör med denna modell.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vad menar du med "lönsamt"?

Effektiviteten... ja, är Minorn ställd rätt lär du inte hämta något vidare där men efter vad jag minns är minorn bara med manuell tändning och det ser jag som en så allvarlig brist att jag definitivt skulle fundera på ett byte.

Exempel: om strömmen går i ett antal timmer och sedan kommer tillbaka... Med manuell start måste man tutta på själv, inget större problem förvisso förutom att du just denna helg där det är knakande kallt är på besök hos din släkt och det är 30 mil till huset.

Är du borta ett tag kan du komma hem till ett hus med ljus och sprängda vattenrör. Lagom kul.

Med elektrisk eldstart är en stor del av detta borta, om strömmen inte finns är det ju skit iaf. men om den kommer tillbaka inom inte så jävla lång tid kan du komma hem till ett lagom varmt hus utan att ens veta att strömmen har varit borta, självklart då bara om du har en brännare med elektrisk eldstart.

Med el-start kan man i övrigt ha pellets året om, jag har t.ex. ingen elpatron och därmed ingen backup heller, jag resar gärna bort utan betänkligheter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

har för mej att de kom några "minor-a", kan dock vara ute och cykla...
själv hade jag med en minor som ja byggde om till eltändning. den fungerade med klanderfritt. finns förövrigt 2st till minor från -96 i min släkt som går lika bra.
mitt tips är: byt inte om inte just tändningen stör dej...
en gyllene regel är ju just att ju mer som kan krångla ju mer problem får man... :-)
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Henry
Frö

Inlägg av Henry »

Har också en Minor som jag har eldat med se´n -96 (inne på 13-e året nu). Det enda som jag har bytt under alla dessa år är en tätn.fläta mot pannan samt 2 plasthjul till benen, kostnad ca 100 kr. Annars har den aldrig krånglat. Den bara går och går. :D
Håller helt med Björne "byt inte om inte just tändningen stör dej". Det räcker med att titta på alla insändare i det här forumet som har fel på sina tändare och sin askautomatik m.m. Min övertygelse är att ju mer finesser och automatik, desto mer risk för att det kan krångla.
När det gäller strömavbrott och att inte pannan går i gång igen när strömmen kommer åter, i och med att Minorn har manuell tändning, så är det inga problem om man har elpatron som jag. Bara att ställa in el-termostaten lite lägre än pellets-termostatens lägstavärde, så går elen på om pelletsbrännaren inte fungerar. Ingen risk för sprängda vattenrör (om det inte är ett långt strömavbrott).
Janfire Minor inköpt -96.
Albinpannan 910 Delux från -91 (olja/el). Shuntautomatik Landis & Gyr.
1-planshus med källare, 98 x2 kvm byggt 1964.
C.M.R.
Fröträd

Bruksanvisning Minor

Inlägg av C.M.R. »

Till Flex gul och Minor finns bruksanvisningen här om nån är intresserad :

http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... _Minor.pdf
Skriv svar