Lågan ska ju under sin resa ut till rökröret/skorsten nå så mycket yta på eldstadens väggar som möjligt utan att för den skull vara för nära någon "vägg/tak" så att det bränns sönder.
Så hur ser det ut ovanför respektive lucka? Hur ser eldstaden ut? Och vart sitter utgången från eldstaden till rökgång/rökrör?
En EcoTec A3 är väl en uppåtbrinnade brännare om jag kommer ihåg rätt. Jag håller själv på att intallera en CTC Bio (samma som Ariterm BeQuem) som också är en uppåtbrinnade brännare och den ska ha god plats ovanför brännkoppen eller minst 150 mm fritt. Och plåten där ska helst vara vattenkyld, dvs. pannans vattenmantel ska gå där så att plåten inte bränns sönder.
Så jag gissar att du ska montera de i nedre luckan. Men jag vet inte då man skulle vilja veta lite mer om eldstadens utformning enligt ovan.
Monteringen av plåten ska vara tät mot pannans front. Det är viktigta att den inte tar tjuvluft där eller på andra ställen utan luften ska komma in via brännaren. Täta med värmetålig silicon. Du kan hitta den t.ex. på Biltema
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=83237
Sedan är det bra att kolla att brännaren går enkelt att ta ut då du ska aska ur pannan. Jag vet inte om du har tänkt dig någon gejder eller om du bara bultar brännaren direkt på monteringsplåten. Kolla så att inte luckor, handtag, givare eller annat tar i. Ev. kanske du måste bygga/skaffa en stos så att den kommer ut en bit från pannans front så att allt går fritt. Isolera gärna stosen för att minska förlusterna. Brännaren får heller inte komma ut förlångt så att "lågan" tar i insidan av eldstaden. Min brännares "kopp" sitter ganska i mitten på pannans eldstad (sett uppifrån).
Lycka till, ska bli intressant att följa ditt "projekt".