Monterings/Installationsfrågor Ecotec A3 i en Eryl S5 panna

cats
Ungskog

Monterings/Installationsfrågor Ecotec A3 i en Eryl S5 panna

Inlägg av cats »

Hej,

Ska till och montera en Compakt/Ecotec modell A3 brännare i vår panna och skulle behöva lite guidning.

Vart får jag bäst resultat, ska brännaren sitta den i övre eller undre luckan?

Hur skall man montera plåten mot pannan?

/ Anders

Bild
Senast redigerad av cats den fre 04 sep, 2009 13:12, redigerad totalt 1 gånger.
Viking B16, Eryl S5, 2kbm acktank
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

Lågan ska ju under sin resa ut till rökröret/skorsten nå så mycket yta på eldstadens väggar som möjligt utan att för den skull vara för nära någon "vägg/tak" så att det bränns sönder.

Så hur ser det ut ovanför respektive lucka? Hur ser eldstaden ut? Och vart sitter utgången från eldstaden till rökgång/rökrör?

En EcoTec A3 är väl en uppåtbrinnade brännare om jag kommer ihåg rätt. Jag håller själv på att intallera en CTC Bio (samma som Ariterm BeQuem) som också är en uppåtbrinnade brännare och den ska ha god plats ovanför brännkoppen eller minst 150 mm fritt. Och plåten där ska helst vara vattenkyld, dvs. pannans vattenmantel ska gå där så att plåten inte bränns sönder.

Så jag gissar att du ska montera de i nedre luckan. Men jag vet inte då man skulle vilja veta lite mer om eldstadens utformning enligt ovan.

Monteringen av plåten ska vara tät mot pannans front. Det är viktigta att den inte tar tjuvluft där eller på andra ställen utan luften ska komma in via brännaren. Täta med värmetålig silicon. Du kan hitta den t.ex. på Biltema http://www.biltema.se/products/producti ... emId=83237
Sedan är det bra att kolla att brännaren går enkelt att ta ut då du ska aska ur pannan. Jag vet inte om du har tänkt dig någon gejder eller om du bara bultar brännaren direkt på monteringsplåten. Kolla så att inte luckor, handtag, givare eller annat tar i. Ev. kanske du måste bygga/skaffa en stos så att den kommer ut en bit från pannans front så att allt går fritt. Isolera gärna stosen för att minska förlusterna. Brännaren får heller inte komma ut förlångt så att "lågan" tar i insidan av eldstaden. Min brännares "kopp" sitter ganska i mitten på pannans eldstad (sett uppifrån).

Lycka till, ska bli intressant att följa ditt "projekt".
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Lågan ska väl ändå inte nå någoin plåt! Rökgaserna ja men absolut inte lågan... då blir det ingen bra förbränning

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Lars Bergström
Stor entusiast!

Jörgen,
helst rätt, det var det jag menade men utryckte mig lite dåligt. Tack för korrigeringen. :)

RÖKGASERNA ska nå så mycket som möjligt av "plåten i eldstaden" men EJ LÅGAN! :!:
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Trädkramarn
Prima virke

Inlägg av Trädkramarn »

Problemet med mont. i nedre luckan blir väl att du måste aska ur ganska ofta, och för att göra det så måste du ta ur brännaren. Kanske så lågt det går i övre hålet vore att föredra om vattnet omsluter eldstaden, och om du får en fri höjd på 1,5- 2 decimeter ovan brännkoppen. Lycka till med monteringen!
cats
Ungskog

Inlägg av cats »

Har inte stenkoll på pannan men tror att vattenmagasinet går ovanför "eldningsutrymmet". Pannans inlopp(?) sitter nere på vänster sida på bilden, utloppet är på pannans ovansida längst bak till höger (där det sitter en termostat). Luckan som står öppen på ovansidan är rensluckan för rökkanalerna rakt under. Rökutgången från eldstaden är i nederkant till höger vid elstadens botten (där veden ligger, ungefär vid mitten på den undre luckan) sen går röken upp, vänder rakt nedåt, och slutligen svänger vänster in i murstocken.

"Taket" i eldningsutrymmet går i princip ända ner till den övre luckans ovankant. Övre luckan är ca 300mm hög (hålet i pannan ca 280mm) så även om jag skulle gå dikt an mot nederkanten är det nog tveksamt om jag får så mycket spel som 150mm ovan brännkoppen eftersom brännaren bygger (grovt höftat) ca 150-200mm.

Öppningen innanför den nedre luckan är delad på mitten av en metallram där det sitter en mindre lucka monterad på. Detta lär undan för att jag överhuvudtaget ska få in brännaren. Om jag skulle montera brännaren i den undre luckan får jag 600+mm upp till taket i eldningsutrymmet.

Blev lite rörigt, hoppas ni förstår något av jag försöker beskriva :)

Bild
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Varför inte sätta en framåtbrinnande brännare i den övre luckan och få nytta av stort askutrymme och enkel uraskning utan att röra brännaren.
Tryckluftsuraskning av brännaren skulle verkligen komma tillrätta här, i min panna med dåligt askutrymme blir brännaren visserligen ren av uraskningen men pannan måste ändå tömmas på aska varje vecka.
Kanske måste brännaren flyttas ut lite med en stos i övre luckan för att lågan inte ska ta i pannväggen.
I övre luckan lär det inte vara någon fördel att montera en Ecotec A3 och monterar du i nedre luckan får du tömma aska ofta,
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Trädkramarn
Prima virke

Inlägg av Trädkramarn »

Det var ju lite trist men det funkar nog ändå, en B 16 eller Roslagsb. skulle nog sitta som en smäck i den pannan och då lågt i övre luckan. Finns ju förvisso nån slags askskruv till ecotec men hur den funkar har jag ingen aning om!
cats
Ungskog

Inlägg av cats »

Om det bara gäller askutrymme gör det oss inget att behöva aska ur någon gång per vecka, vi är sedan tidigare vana att elda med ved så bara det är mindre jobb än det är vi glada.

Med facit i hand hade det ju förmodligen varit mer praktiskt med en framåtbrinnande brännare till vår panna men denna brännare köptes innan vi visste förutsättningarna på nuvarande panna. Men om det inte lirar ihop har vi väl inget val än att leta efter en annan.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Här har du bra tillfälle på en Viking B16 utan automatisk uraskning. Svår att få tag på begagnad annars, jag fick betala mycket mer för en begagnad.
http://www.blocket.se/jonkoping/Pellets ... ?ca=10&w=3
(tidigare Janfire flex)
cats
Ungskog

Inlägg av cats »

Tack för länken, såg den när jag kikade runt efter begagnade framåtbrinnande brännare.

Hur står sig en PellX- i förhållande till VikingB16-brännaren? Hittade en nära mig http://www.blocket.se/dalarna/Pellets_b ... m?ca=6&w=1

Ni som kan det här får gärna komma med fler tips på bra begagnade brännare som kan passa mig. Gärna inte mer än ett 2-3 timmars bilväg från Borlänge/Dalarna.
Trädkramarn
Prima virke

Inlägg av Trädkramarn »

Personligen är jag gravt insnöad på A 3-an, kan den innan och utan och den har aldrig svikit, skulle nog testa den i vad panna som helst, men B 16 är utan tvekan en bra brännare. Kompetent och engagerad support och faktiskt, till skillnad från många andra ett pågående utvecklingsarbete!. :)
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Ja Ecotec A3 har också den fräsigaste designen av alla brännare.
Nackdelen är att det inte finns eltändning.
PellX verkar bra prissatt med tanke på att det medföljer ett Mafa förråd. Stos för utbyggnad ser också ut att finnas.
Driftstermostat är inbyggd i PellX så den behöver man inte köpa till.
Enda nackdelen är inställningar med poteintometrar.

Jag köpte också brännare begagnad men ställde som krav enkla inställningar utan poteintometrar och billiga reservdelar. Det blev Eurofire, Viking B16 och Roslagsbrännaren kvar att välja mellan.
Säljaren skickade brännare och skruv med Schenker och det blev inte så dyrt
(tidigare Janfire flex)
Lars Bergström
Stor entusiast!

Cats,
håller med flera andra i den här tråden, att skaffa en vettig "modern" framåtbrinnade brännare och montera den så långt ner i övre luckan. Du får då ett bra utrymme för aska. Du verkar själv vara inne på en framåtriktande brännare redan. Och det tror jag är helt rätt.

Ett annat alternativ är att leta en annan panna där din EcoTEc A3 passar. Detta är dock en mycket större/dyrare operation speciellt om du behöver anlita en rörinstallatör och inte gör "rörmokeriet" själv. Så är du nöjd med panna så satsa på en ny annan brännare och sälj din EcoTec A3.

En vettig/modern framåtbrinnade brännare har redan getts ett antal exempel på. Av dessa skulle jag välja mellan Eurofire eller Viking B16.
Trädkramarn
Prima virke

Inlägg av Trädkramarn »

En prisvärd panna att ersätta din gamla med borde vara Ctc easyflex, funderar själv på en sån. Den passar troligen med de flesta typer av brännare, beg. skulle jag satsa på ctc eller nibe tror jag, möjligen combifire! Då det är stort rus på vp finns mycket bra beg. att välja på, jag stannar vid pellets, kanske en luft/luft pump skulle spara in nåt ton. Vi har hyfsade priser här uppe än så länge, ca 2200 hemma på gården om man går samman några stycken så det blir 20- 30 pallar! Trevlig helg!
Skriv svar