Askskrapningsfel??!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
steffeN666
Prima virke

Askskrapningsfel??!!

Inlägg av steffeN666 »

Hej!

Har läst en del trådar om detta men kan inte läsa igenoom alla sidor och trådar.
Märkte att min askskrapa satt lös i eftermiddags.
Rucklade lite på den fram o tillbaka och sedan satt den fast. Men nu när jag startar med brännaren ute och säkerhetsswitchen intryckt så rör sig inte askskrapan alls utan det står ungefär "askskrapning problem" och försöker starta om den flera gånger. Själva motorn går och låter typ som den hackar. Är det nån vevtapp som kan vara av? Är det det här "kitet" som gäller då? Garantin har ju gått ut 1 år sedan...
*haft rätt många problem med min brännare i min jämä junior panna* :(

Tackar för svar
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Det enda är nog att kolla vad som hänt. Titta på http://www.ved-pellets.se/butik/Video/V ... eset.shtmlvideo hur det funkar .

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att motorn "hackar" är inget fel! Det är införd för att minska momentet i växellådan som annars kan dras sönder.

Men om motorn kör och skraparen står still är det hänt något men vad får du kolla.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
steffeN666
Prima virke

Inlägg av steffeN666 »

tack, får bli helgarbete tror ja,, det tjatas om att det ska duschas här så det får bli manuell start. vad ja förstått så askskrapar den inte då.

Tack för svar i alla fall. VÄLDIGT UPPSKATTAT
/Steffe
C.M.R.
Fröträd

Svar

Inlägg av C.M.R. »

Ta bort den 4poliga kontakten (=bryt strömmen), luta brännaren bakåt och häll lite vatten (ca 1dl) i brännakoppen .
Låt verka ca 1 minut, koppla därefter in kontakten igen och sätt igång brännaren.
Detta för att vattnet löser upp ev. fastkoksad sot under askrapan.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
steffeN666
Prima virke

Inlägg av steffeN666 »

HMm,, låter lite farligt tycker jag. Dock så känns det inget i själva skrapan när ja håller i den att den skulle sitta fast när den askskrapar, känner o hör bara att motorn till skrapan går. Men det är möjligt att det är värt ett försök.
tack
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Rådet med ett skvätt vatten (1 dl är lite mycket) kommer från Janfire, det löser askkakor som kan bildas.

Men om motorn kör men skraparen inte rör sig är det ett mekanisk brott och det måste åtgärdas. Kåpan av och kolla under askskrapmotorn, där sitter en växellåda med en arm på, den kan vara gått av växellådan eller pinnen på armen som drar skraparen kan ha fått av.

Eller något helt tredje för den delen men jag gissar att det är endera av de 2 första.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
steffeN666
Prima virke

Inlägg av steffeN666 »

nu har ja hittat felet, ett kugghjul som gått åt skogen i "drivpaktet!" under motorn. finns dessa olika kugghjul o köpa eller är det en helt ny motor som gäller?
Skriv svar