Sol eller luft/vattenpump

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Behöver inte alls sätta min kompis i nån dum sitts, Jag refererar bara till vad han säger men du Sfinx som är säljar vill ju inte få negativ respons på dina grejer de kan jag mycket väl förstå..

Att det skulle gå nått golv el annat som tjuvdrar värme va de dummast jag hört då jag själv va med då vi stängde alla kranar mm så inget uttag skedde, Sen så va jag dit några eftermiddagar i rad då dom va på semester så det va definitivt inget uttag..

Visst kommer jag fortsätta va kompis med han i fortsättningen oxå o även om det skulle vara som du säger så är jag den förste att kunna stå för det vilket alla inte gör, Skulle va att han glömde att han gjort en förgrening på kulverten o direkt ut på nån golvvärme slinga då.. :lol:

Nä du de är bara så att de inte är bättre, Vore det vvx som han köpt av dej som det vore fel på så borde väl kretsen i solfångarna ändå komma upp i temp om ingen överföring skedde..
För nog bör väl 60 rör ändå klara att värma solkretsen till över 100° iaf om inte värmen överförs vidare för det är då få kan jag lova som har färre meter rör från panelerna till vvx, Även om man räknar in dom 7 metrarna kulvert som är betydligt bättre isolerad än några rör från paneler i övriga anläggningar...

Sen om det inte funkar med solfångare med 60 rör till en tank på 500 l med beredare o 60 mm isolering o plattvärmeväxlare så är det fan bedrägeri av säljaren om han inte säger att det inte går pga av förlusterna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Ärlig nu ni andra är detta ett undantag eller är ni andra som har samma problem?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nej då min fungerar bra med en återbetalningstid som är rimlig. Nu har jag kanske köpt min anläggning extremt billigt men jag betalade 28000 för själva panelerna och totalt sett tror jag det blev ca 40 000 nånting. Nu drar mina paneler in ca 6000kWh/år så om jag tar 6000 x ca 1,3 som elpriset kan tänkas vara per kWh i snitt under dom närmsta åren så får jag in ca 7800 svenska riksdaler om året. Dela 40000 med 7800 så får jag det till ca 5-6år innan anläggningen är betald.
Glädje kalkyl eller inte men det funkar för mig som normalt sett eldar med ved.
Per m² panel yta drar dom in ca 3 till 3,5kWh om dan när det är soligt. Nu har jag ca 14m² så det blir ca 40-50kWh per dag. vilket räcker gott och väl för det dagliga under hela sommaren.
Jag har dock inte sfinx rör så jämför inte mina siffror rakt av men det kanske kan vara ett riktmärke. Med det har jag inte sagt att mina rör är bättre eller sämre heller. Min anläggning motsvarar väl ungefär 150-160 sfinx rör i absorbator yta.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Ursäkta men jag är INTE van att köra supportsamtal via tredjepart i ett forum. Men jag måste väl få Svara?

Har du kollar kulverten André?
Hur är kulvertstyrningen utförd?
För gå väl inte med full flås hela tiden och kyler tanken hela tiden?
Har din kompis mätt tempdiffen och flödet över kulverten för att uppskatta kulvertförlusten?
Vad värmer den mer? Sitter den en tank till i andra ändan?

Är målet att få solkretsen över 100 grader går inte det då styrningen slår ifrån före dessa temperaturer för att skydda acctanken
En säkerhetsgrej.
Vad är flödet i solfångarkretsen?
Har du för lite flöde i solfångarkretsen , vanligt fel för de som jagar temperaturen i solfångaren och tror att solfångaren ger mer energi vid höga temperaturer, blir temperaturen för hög och pumpen stannar.
Också en säkerhetsfunktion.

Det är väl inte så att termostatet är uppskruvat till max 70 gradern och försöker värma kretsen med så varmt vatten som möjligt från solfångarna?
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Allvarligt. Vem har kopplat in grejerna Andre?.


Köper du en bil och kommer på att den drar bränsle efteråt ?. Och då kräver du bilförsäljaren på bränsle sedan. :D


Din kompis och du kanske skulle ta och lära er lite om matematik och fysik.



Sfinxen, vilket jag inte köpt mina grejer av har väl föreslagit mycket bra grejer att kolla.

Jag föreslår två till.

Att tanken behöver kollas. Här kan problemet ligga.

Att växlingen in i tanken från solslingan behöver kollas.

Samt hur mycket glykol har han i slingan?. Och mycket kan kollas med en enkel termometer.

1,5 (är väl mer på den panelen) X 8 = 12kW. Säg då 13-15 en bra dag .

Det behövs ju runt 23-25kW till att höja tanken 40 grader. - förluster - uttag samtidigt.





Jag har tagit ner 13000 kWh nu på 20 månader. Om vi splittrar det i snitt så blir det på ett år 7800 kWh, och då jagar jag mot höga temperaturer i tankarna. Så det går att få ut mer med lägre driftstemp och plattinladdning (har slinga). Jag har VSV läge på panelerna så jag loosar ca 2 timmar sol ung. på morgonen (försenad start). Och panelerna sitter väl i 50-55 graders lutning. Lite träd hos grannen som skuggar ibland mm.



Har gjort mycket. Men det finns mer att göra för att få det ännu effektivare.

Här är lite bilder från mitt.


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=16888.0




Ta bilder på växlare, tank paneler mm o lägg ut, så kanske vi kan hjälpa honom att lösa det.


Men det enklaste o bästa är väl att han ringer Sfinxen.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Zwentomen skrev:Ärlig nu ni andra är detta ett undantag eller är ni andra som har samma problem?
NEJ, min anläggning funkar kanon. ÄRLIGT. Jag har en enkel anläggning med en solslinga i botten av en VVB, där solfångaren lutar 45 grader i sydsydväst 195 grader. Finns i princip inget som kan gå fel. Just nu kl 9:55 ligger solfångaren på 33 grader och tanken på 23 grader, den har precis startat. Räknar med minst 75 grader innan dagen är slut.

VVX, kulvertar, acktankar och annat kan vara felkällor. Ju mer grova rör desto större risk för självcirkulation och felkopplingar/felplaceringar m a p givare o dyl. För att inte tala på felvisning på givare i kombination med om använder fel eller för långa kablar. Ju mer rörmeck desto större risk.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Och nu, kl 12:05 ser det ut så här: Solfångaren ligger på 74 grader och tanken ligger på 48 grader. Kl 14:00 står solen rakt mot solfångaren. Så här ska en solfångare ladda om allt är normalt. En klar dag i oktober ska det ladda REJÄLT.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Kl 14:40 är tanken uppe i 67 grader. Komihåg att detta är oktober och att det just idag blåser mycket kraftigt ute, vilket ökar värmeförluster från solfångare och eventuella friliggande rör på taket. Molnigheten har dessutom ökat på eftermiddagen.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Mera sådant...

precis sånt jag förväntar mig av solpaneler. Hjälpa till höst och vår helt och hållet under sommaren OCH full eldning med VED vintertid.

Wodda vilken tillverkare?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej Zwentomen

Min solfångaranläggning laddar ner halva varmvattenbehovet (ca 6-7 kWh) på vintersolståndet om det är soligt då. Ca 5 veckor före och efter är det break-even, d v s är solen framme hela dagen så räcker det till varmvattenbehovet (ca 12-13 kWh). Men det är ofta molnigt på vintern så täckningsgraden i dec/jan hamnar ofta nere på 15-25 %. Sedan ska det väldigt lite dis/moln/dimma för att ta bort den lågt stående solen.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Just nu täcker solen ca 25% av mitt värmebehov (vv & värme sammanslaget). En hyffsat solig dag som idag gav 29kWh, igår 28kWh, förrgår 10kWh och i måndags 32kWh. Gissar på att morgondagen(fredag) ger ca 30kWh den också. Nästa vecka ser faktisk lika bra ut om man får tro yr.no.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Anders S skrev:Allvarligt. Vem har kopplat in grejerna Andre?.


Köper du en bil och kommer på att den drar bränsle efteråt ?. Och då kräver du bilförsäljaren på bränsle sedan. :D


Din kompis och du kanske skulle ta och lära er lite om matematik och fysik.



Sfinxen, vilket jag inte köpt mina grejer av har väl föreslagit mycket bra grejer att kolla.

Jag föreslår två till.

Att tanken behöver kollas. Här kan problemet ligga.

Att växlingen in i tanken från solslingan behöver kollas.

Samt hur mycket glykol har han i slingan?. Och mycket kan kollas med en enkel termometer.

1,5 (är väl mer på den panelen) X 8 = 12kW. Säg då 13-15 en bra dag .

Det behövs ju runt 23-25kW till att höja tanken 40 grader. - förluster - uttag samtidigt.





Jag har tagit ner 13000 kWh nu på 20 månader. Om vi splittrar det i snitt så blir det på ett år 7800 kWh, och då jagar jag mot höga temperaturer i tankarna. Så det går att få ut mer med lägre driftstemp och plattinladdning (har slinga). Jag har VSV läge på panelerna så jag loosar ca 2 timmar sol ung. på morgonen (försenad start). Och panelerna sitter väl i 50-55 graders lutning. Lite träd hos grannen som skuggar ibland mm.



Har gjort mycket. Men det finns mer att göra för att få det ännu effektivare.

Här är lite bilder från mitt.


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=16888.0




Ta bilder på växlare, tank paneler mm o lägg ut, så kanske vi kan hjälpa honom att lösa det.


Men det enklaste o bästa är väl att han ringer Sfinxen.
Han har kopplat in grejerna själv o är riktigt vass melkaniker/tillverkar så hans kunskaper kan jag nog garantera är bra mycket bättre än de flesta här på forumet, Har byggt pelletsbrännare o flis anläggningen själv som fungerar perfekt..

Vor konstigt om hans aquawarm kulvert vore så kass, då kan jag tänka mej hur dålig verkningsgrad/stora förluster fjärrvärmebolagen har för det är samma kulvert som bla Umeåenergi kör med..

När det gäller komentare av varianten köpa bil o bli besviken för att den drar bränsle visar bara att du är en idolt som ej är trovärdig..

Hur jävulskt hög förbrukning hade du innan dina solfångare kom upp på taket med sånt utbyte, Jag skulle bara behöva 3 ton pellet/år om man fick det utbytet= minskning av köpt energi med 60% :lol:

Han har då inkopplingen som Sfinex sa han skulle göra, Men åter igen så är det åt h-vete om de inte ska gå köra med en "vanlig sketen borö tank" pga att den har för stora förluster alt saknar solslinga.. Då kan gärna dom som säljer solfångare säga vilka tankar som går använda o samtidigt så vet jag vad min tank har i förluster som är exakt samma som han har o då vet jag oxå att det ger inte mycket från solfångarna..
Ska man måsta köoa en ny riktigt vass tank oxå för att få till solfångarna så har man inte en anläggning inkopplad under 40000:- som ger 2-3000 kWh/år för hur man än vrider o vänder på de så går det inte mer än ca 4-6000kWh under dom sex sommarmånaderna då man kan säga att solfångarna ger nått..

Konstigt att det säljs begagnade solfångar anläggningar då dom ger sån fantastisk besparing :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Sälkjarna av solfångare får väl göra som med det är med vindkraften, Om inte snurran producerar det dom sagt får tillverkaren stå för resterande :wink:

Jag har köpt 12000 kWh o det är det minsta jag får till en kostnad på ca 17 öre/kWh annars står tillverkaren/säljaren av verket för prisskillnaden mot vanliga elpriset..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Fast om panelerna har en beräknad effekt och effekten inte finns där måste man väl kolla vad som är fel, med avräkning för taskig tank med beredare osv...borde vara hyffast enkel matte samt hyffsat intressant felsökning för din kompis om han vill ha ut mer ur sin investering. Sen om du André inte vill ha solpaneler så köp inte det då, alla nöjda och glada så småningom...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar