Nya röret och nya gaveln

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Nya röret och nya gaveln

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej,
I helgen har jag monterat det nya brännarröret och nya gaveln i svärfars brännare. För intresserade finns här några bilder och lite reaktioner:

Nya röret:

Bild

Beteckningen på sidan:

Bild

Nya gaveln:

Bild

Det nya röret är dubbelt så tjockt som det gamla, d v s 3 mm. Det är tillverkat av ett sömlöst rör i speciallegerat rostfritt stål, med beteckningen EN 10217-7 1.4835 TC, och ska tåla temperaturer upp till 1150°C. Det verkade ytterst stabilt, så det borde hålla länge.

Tydligen är det svårigheter med att svetsa i det, varför falluckans upphängning numera sitter i två borrade hål, med vridna ändar. De två svetsade stödpinnar som fanns undertill på det gamla röret är också borta. Anslutningspiggarna till gaveln är nersvarvade i tjocklek för att passa gaveln och vara möjliga att vrida.

Vid monteringen var vi tvugna att slipa lite i framkant på det yttre röret, för att få igenom det nya, tjockare röret. Men det handlar om miilimetrar.

Gaveln är fortfarande gjord i samma godstjocklek som tidigare (1,5 mm). Nytt är att det är ett nytt, större hål ovanför de små på en rad, som alltid funnits där. Detta har jag inte sett tidigare, och man kan ju fundera på orsaken. Är det möjligen så att det ska göra att lågan riktas bättre? För att få luftflödet att passera det nya, stora hålet ska en av isoleringsplattorna direkt bakom gaveln modifieras. Allt finns tydligt beskrivet i en medföljande instruktion, med bilder från VB.

Det enda märkliga vid monteringen var att vi tvingades borra ett nytt hål (mellan två befintliga) i "kransen" nertill på fallröret. "Undertill" på fallröret finns ju en stos som skall passa i gavelns överdel, och denna har fortfarande väldigt dålig passform. (Jag fick göra samma operation när jag bytte gavel på vår egen brännare tidigare).

Nytt var också en särskild liten speciell låsbricka, som ska sitta under muttern som sitter på brännarrörets undersida, som i sin tur håller fast tändelementet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Ja, intressant. :wink:

Hoppas att det nytt rör ska hålla dubbel längre tid än gamla

Håller du koll vikt pellets tills det röret utslit, så man kan jämföra resultat med gamla.

Ha bra.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
hatte
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 31 aug, 2007 16:35
Ort: Kristianstad

Inlägg av hatte »

Jag har också bytt till detta nya stabilare rör, men jag bytte aldrig gaveln. Bör man byta den också? Sen jag bytte rör har jag fått problem med att få bra förbränning. Förstår inte varför.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

De rapporter jag har fått hittills säger att brännaren går som tidigare, utan upplevda förändringar på rökgastemp eller rök.

Jag överväger att modifiera gaveln (borra det stora hålet) även på vår brännare, när säsongen är över.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
hatte
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 31 aug, 2007 16:35
Ort: Kristianstad

Inlägg av hatte »

Har du nån aning om diametern på hålet?
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
Pellabella
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 13:45

Tack för den infon! :)

Inlägg av Pellabella »

"GoForIt Pellets":

Jättebra info om ditt byte till det nya röret samt ny gavel. :)

Vi ska också byta innerrör samt gavel eftersom vi har fått hål på båda långsidorna på innerröret samt stor spricka i gaveln.

Skitbra att du beskrev att det tillkommit en låsbricka till tändelementets fästanordning.

Då får jag nog kolla så "röris" verkligen gör rätt den här gången - han var ju orsaken till att vår brännare gick som en "påse nötter" när han bytte tändelement för ett bra tag sedan. Dvs han såg inte till att skruven som ska hålla fast tändelementet gick helt igenom röret och muttern som skulle hålla fast elementet satt på insidan så elementet reste sig och brännaren stannade. :(

Får jag fråga vad det nya innerröret + gaveln kostade?
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 22:00
Ort: Västra Götaland

Inlägg av CTC1100Viking »

Har nu också monterat det nya inre brännarröret, 1750:- inkl frakt från VB.

Inga problem med passformen, fick dock gå loss på yttre brännarröret med vinkelslipen en aning för att få igenom det nya inre röret.

Mitt förra brännarrör gick sönder rakt ovanför rostret, till skillnad från det föregående som brast på höger långsida.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

hatte skrev:Har du nån aning om diametern på hålet?
Uppskattningsvis 6-7 mm
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Tack för den infon! :)

Inlägg av GoForIt Pellets »

Pellabella skrev:Får jag fråga vad det nya innerröret + gaveln kostade?
Runt 2 200 kr via lokal rörfirma tror jag..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
hakank
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 11 aug, 2007 21:52
Ort: Åmål

Nytt brännarrör

Inlägg av hakank »

Får se om det nya röret är lösningen p VBs problem.Jag fick själv ett nytt rör i början av detta året.Däremot har en bekant som haft sitt rör (det nya)redan fått en bula på sitt.
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
trilenium
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 12 dec, 2007 17:33
Ort: Kristianstad - SKåne

Inlägg av trilenium »

Bytte till det nya inre brännarröret igår. Hade lite problem med passformen på den gamla gaveln eftersom hålen inte var HELT 100 (halv millimeter fel på ett ställe) men det löste sig. Slipning av det gamla yttre fick man ju göra vilket beskrevs i papperna man fick med till det inre röret.

Röret känns riktigt rejält jämfört med det tidigare, så det visar att värmebaronen tagit åt sig av problemen med det gamla.

Beställde även ett nytt roster, och nu har det nyutvecklade rostret faktiskt kommit. Det är tjockare än det gamla och även detta känns mer rejält.

Så nu är allt klart inför höstens eldningssäsong. Skönt!
Viking Bio - 2006
CTC 260 K - 63
Snittförbrukning < 8kg/dag
2-våningshus: 180 m2
Biarea: 80 m2
Hustemperatur ca. 20 C
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Inlägg av hellyh »

Ska också byta till det nya röret men behåller den gamla gaveln. Är en spricka i det gamla röret nu så det är väl dags.

Men tänkte höra lite hur man byter? Har aldrig bytt tidgare. Fattar att man ska skruva bort den lilla skurven som håller tändelementet. Men sen? Hur är röret fastsatt i gaveln? Ni får gärna guida mig lite..
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag ska också till att byta rör, då det nuvarande har fått två bucklor (inåtbuktande) upptill. Men jag tror jag byter gavel också, då den gamla verkar ganska sliten, och prisskillnaden är ju trots allt ganska marginell (500 kr). Dessutom får man ju då det stora hålet (vid luftslussen) på köpet.

En del angående bytet finns ju i starten av denna tråd. Jag har skrivit en tidigare tråd i ämnet byta rör också.

Röret sitter fast i gaveln med ett antal flikar, som vrids för att fixera.
Ett tips som förenklar demonteringen av tändelementet är att lossa lite på skruvarna som håller fast det.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Inlägg av hellyh »

Så nu är det bytt även här... gick ganska smärtfritt. Det följde med en skruv till det nya röret som jag antar ska sitta i tändelementet? Men körde med den gamla.

Fick släppa på tändelementet helt för att få ut gaveln och det gamla röret. Sen fick jag slipa ytterst lite på den yttre för att få in det nya.


/Helly
thias
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 17:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thias »

Är det någon som bytt rör men behållit gamla gaveln som har samma problem som mig med att rorster inte blir renblåst, utan jag får en sintrad kaka på rostret.
Man kanske skall borra ett större hål i gaveln vid byte?

MvH MAthias
_______________________
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Skriv svar