Priset på pellets

deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

MM. jo det är nog så.

Men jag ska ändå försöka. Se om det går. Man kan ju inte få mer än ett nej.
Vi svenska är ju så dåliga på att förhandla till oss priser. Vi bara betalar och är glada. Sällan man vill göra sig besvärlig. Men nu i dessa tider så bör väll de flesta ha försåelse.

Jag rapportera här hur det gick. Kanske ska starta en ny tråd. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Ja, jag försöker alltid pruta med allt, tror det följer med när man levt och rest utomlands.
Glömde nämna en gång då jag gick in på min lev. hemsida, kollade priset där och to.m datum, vad förfånad (och arg) jag blev när jag skulle hämta min pall... de hade höjt utan att ändra på sidan,han fick snällt ge mig det tidigare priset :lol:

Lycka till!
MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Tompamannen
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 21:36

Inlägg av Tompamannen »

Är det nån vidare besparing att elda med pellets idag? Jag tycker det lilla jag har läst så ligger kostnaden per kw/tim på ungefär samma som el. Och då tillkommer ändå arbetet med pelletsen.
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Med pris på 2650:-/ton ligger kWh kostnaden med pellets inkl avgifter på ca 70/85 öre/kWh beroende på ny el äldre panna som är rätt justerat..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tompamannen
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 21:36

Inlägg av Tompamannen »

Och elen ligger just nu på 85 öre :lol: . Då känns det ju inte som en bra idé att köpa en pelletsbrännare till pannan som komplement till veden.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Får du verkligen hem den jämförelsen med nätavgifter inkluderade?

När jag gjorde jämförelsen för ett tag sedan med våra siffror (vi köper el till rörligt pris) så låg elen på drygt 1,50 kr/KWh. Så nog krävs det någon form av värmepump för att lyckas med den jämförelsen.

(Vi har precis installerat en luft/luft pump som komplement, och det ska bli spännande att se hur energiförbrukningen ser ut efter kommande vintersäsong.)

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

När ni räknar på elpriset tar ni väl inte med den fasta delen för den lär man ju alltid behöva om man vill ha lampor mm..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

I min beräkning av elpriset INGÅR den fasta avgiften i underlaget. Hurvida den ska göra det kan man ju vrida och vända på. Visst är det som André säger att man ändå måste ha den för hushållselen, men å andra sidan så skulle vi i vårt fall troligen tvingas öka huvudsäkringen (och därmed de fasta avgifterna) om vi skulle välja att köra på pannans elpatroner.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Om elen ligger på 85 öre så är det säkert bara elavgiften till elbolaget.

Elöverföringen för tidstariff T4 i södra Sverige för 3x25A hos Vattenfall ger en fast avgift på 4500/år plus överföringsavgift låglast 10 öre/kWh höglast (dvs. dagtid under vintern) 43 öre/kWh.
http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_s ... 151628.pdf

Fortum och Eon lär inte vara billigare än vattenfall.

Tittar man på Elskling.se idag så är det lägsta rörliga elpriset 89,31 öre/kWtim

Mitt pelletspris hos Stenvalls trä ligger på 2033 kr pallen.
Detta blir ett kilopris för pellets på 244 öre.
Räknat på ett energiinnehåll på 4,8 kWh så blir energipriset 50 öre/kWh
Med en verkningsgrad på 75% blir det verkliga energipriset för pelleteldning då 0,66 öre/kWh Sotningsavgifter tillkommer på kanske 1200 kr per år.
Tycker fortfarande jag gjorde bra som inte satte in en skramlig luft-vattenpump som behöver stöttas med direktel så fort det blir några minusgrader.

Edit: Justerat enheter, kilowattimme förkortas kWh / Roli moderator
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tompamannen
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 21:36

Inlägg av Tompamannen »

Det är väl ganska självklart att INTE kostnaden till nätägaren ska tas med i beräkningen. Eller dom som eldar med pellets kanske har noll i hushållselförbrukning :lol:

Sedan måste man ju jämföra "hemkört & klart", dvs. vad pelletsen kostar tills dess du vrider på strömbrytaren till brännaren. Med elpatronen i pannan så är ju elpriset vad det kostar fram till strömbrytaren.
Det är ju ungefär som att jag skulle påstå att min uppvärmning är gratis då jag eldar med ved som jag inte betalat en krona för. Men det tillkommer ju framkörning, avskrivning på motorsåg, el till klyven, avskrivning på klyven osv. osv. När allt detta är medtaget i beräkningarna så får man fram den faktiska besparingen i form av eget arbete.

Så jag tror att korrekt räknat så är det egna jobbet med pellets riktigt dåligt betalt idag.
När ni skriver 2033:-/pall så misstänker jag att det inte är levererat fram till hemmet, inburet i pannrummet? Snarare är det så att det krävs en bil, släpkärra, en Söndagseftermiddag att bära i säckarna osv.?
Sedan ska ju självklart kostnaden för underhåll/res.del av brännaren räknas in. Kostnaden för sotningen på 1200kr/år gör ju 6 öre/kWh om man förbrukar 20.000kWh/år.
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Kostnaden till nätägaren måste väl räknas med för annars får man ingen el.
Bara till hushållsel klarar man sig bra med en billig anslutning. Ska man värma med el krävs det mer kostsam anslutning. I detta fall 4500 per år plus överföringsavgift som räknas på antal kilowatt som överförs.
43 öre per kilowatt måste alltså läggas till dina 85 öre och det blir 128 öre per kilowatt under dagtid vintertid.

Till elpatronen i pannan måste man betala samtliga avgifter inklusive fasta avgifter, överföringsavgifter och moms för annars blir den inte varm.

Sotningen tog jag till lite extra, hos mig kostar den 740. Verkningsgraden räknade jag lågt, tror mer på 80% i stället för 75%. Elpriset kommer också att stiga rätt mycket från dagens bottennivå.

Lätt här att trampa i det blå skåpet och räkna med lägsta elpris som för närvarande är 89,3 öre per kilowatt. Många har gjort misstaget att installera luft-vattenpump utan att ta reda på samtliga tillhörande kostnader för eldrift. Bara min fasta elavgift är ju nästan en tredjedel av pelletskostnaden för ett år(tidigare ägaren körde elpatron).
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Jag värmer med el hemma, iof med hjälp av en bergvärme pump. Har 16 amp anslutning. Så inte behöver man ha en dyrare anslutning bara för att man värmer med el.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, använder man någon form av värmepump så kan man absolut nå under pelletsalternativet, med nuvarande låga elpriser.

Det är bland annat därför som vår anläggning har fått sällskap av en luft/luft..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ja! Det är nog bara Torsten som inte har insett det... :wink:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Torsten skrev:Bara min fasta elavgift är ju nästan en tredjedel av pelletskostnaden för ett år(tidigare ägaren körde elpatron).
Varför säger du inte upp elabonnemanget nu när du har pellets ?
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Skriv svar