Oskar!

Skriv svar
Doc
Stor entusiast!

Oskar!

Inlägg av Doc »

Just nu har ett häftig oskväder passerad och jag har just kollat i pannrummet om min kära vän är oskadad.
När det blixtrade och smällde tänkte jag på det fina stålröret som nu sitter mellan taknocken och panna och sen är pannan kopplat till el och vatten.... :roll:
Våran vatten kommer från en djupvattenbrunn direkt in i pannrummet, detta måste vara en väldigt bra jordning.
Elen kommer in i huset via luftledning. Vi har ingen speciellt åsksydd, förutom några jättestora gamla ekar nära huset.
Det som jag undrar, har jag bara bett om att få problem med åskskador?? Det är ju en direkt metalliskt förbindelse mellan högsta punkten på huset och marken. :shock:
Finns där hjälp??

Ecotec Econom med Effecta 750l med solslinga.
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Hej Doc !

Inte behöver du vara orolig för åskan inte.
Om den mot förmodan skulle slå ner i din skorsten, så jordar din panna och rakt ner i borrhålet.

En bra tumregel är att allt som är kopplat till vattensystemet...element, kranar och rör är bra jord.

Om blixten slår ner i ett metallrör (insatsrör) i skorstenen, så slår den antagligen på insidan av röret ner till jord.
Har du otur, kan den leta sig ner på utsidan av röret och kasta runt isoleringen lite.

Men oftast när blixten slår ner i en skorsten, så har den sådan kraft att den "söker" jord på flera ställen....hoppar ner från taket ner i stuprör, eller kanske studsar fram till TV-antennen och ner den vägen till ett jordat vägguttag.

Det går som regel inte att skydda sig så bra mot åskan, om man inte har en riktigt bra åskledare.
För om den slår ner i huset, så slår den ner ordentligt.
Då vill man hellre ha brandkåren nära ;)

Men som sagt oroa dig inte du !
Den kommer garanterat att slå ner i dina ekar långt innan den träffar din skorsten. Om den gör det, så kommer den att skala av barken på dem ordentligt i alla fall :)

Mvh

Bamyl
Skriv svar