Nya röret och nya gaveln

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Jag har den gamla gaveln och det nya röret men jag upplever inte att det är problem med den gamla gaveln,sist jag sotade var det knappt någon beläggning alls på rostret.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Inlägg av poul »

Jag kör på lågeffekt, och har en porös kaka aska liggande framför rostret och på rostrets "gavel" varje gång jag sotar och askar ur. Har ni det så också?

Vet någon om kraften i renblåsning efter varje eldning påverkas av hög/lågeffekt?
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Ja

Nej

:wink:

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Hej,

Har precis hämtat ut det nya brännarröret på posten. Känns riktigt rejält jämfört med det stupröret man hade innan!

En fråga, Den lilla låsbrickan, eller vad det nu är, på anvisningen som följde med ser det ut som den är böjd längst ut, men den som jag har fått är rak över hela!
Är det meningen att man ska böja till den själv eller?

Hur har ni gjort, som har bytt till det nya röret?

Tacksam för svar, tänkte byta ikväll!!!


David
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror inte låsbrickans böjdhet har någon betydelse..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Jodå, den spelar roll. Tanken är att skruva åt mutter ganska löst annars släpper skruven såsmåningom i andra änden när materialet brister. Den lilla låsbrickan viks ner och ser till att muttern inte börjar gänga upp sig själv.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Tackar,

Det var något sådant jag tänkte mig också!

Då viker jag den!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Abbe skrev:Jodå, den spelar roll. Tanken är att skruva åt mutter ganska löst annars släpper skruven såsmåningom i andra änden när materialet brister. Den lilla låsbrickan viks ner och ser till att muttern inte börjar gänga upp sig själv.

mvh
Är det något du själv kommit på, eller har du fått informationen från någon?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Dels nämner instruktionen ett väldigt fint moment för muttern samt ett nervik av låsläppen dels har skruven lossnat i andra änden på mitt fd tändelement. En väldigt klen skarv som ska hålla ner tändelementet när det vill resa sig av värmen...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Jag har precis talat med servicen på VB angående brännarör.
Satte in min 07 i oktober och nu i november gick mitt brännarör sönder.
Har bara avverkat 8-9 ton pellets. Tänkte att jag ringer upp dem o hör om det inte kan gå på garantin. Men icke det kunde bero på så mycke så som pelletskvallite m.m. Nu hade juh det gått lite mer än 2år som garantin är men jag hade inte bränt några 12-15 ton. Ifråga satt även var det står att det är en förbrukningsdetalj. Då svarade dom att det vet installatörerna det står inte i instruktionsboken. Frågade även hur länge dom hade tänkt att det nya röret skulle hålla i om med att det är nästan dubbelt så tjockt. Då svarade han att det inte var riktigt testat ännu men att det borde hålla över 20 ton. På pekade även att jag jämnförde med kollegor på jobbet som har pellex som haft dem i 5 år och inte behövt byta något alls.

Tyckte det verkade som att jag inte hade fått brännaröret på garantin även om det hade varit inom åren. Han påpekade bara att det kan beror på andra saker.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Det var tråkigt att höra.

Utan att egentligen veta, kanske det kan bero på hur man själv är och lägger fram det. Naturligtvis ska det inte vara så, men bara en tanke.

Detta eftersom jag har helt andra erfarenheter än du, jag har fått gavel, inre brännarrör och om jag inte missminner mig även ett roster på garantin. Men så har jag också diplomatgener, iallafall enligt mig själv!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Nej jag var lugn, jag ifråga satte bara om jag inte kunde få det på garantin på nåt sätt. Men jag godtog det när han sa att det kunde bero på så mycke annat.

Jag skällde inte ens. Tänkte att det hjälper väl inte.
Är inte förbannad men jag är besviken.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Som sagt....tråkigt att bli bemött så.....kanske de har varit tvungna att byta strategi?! Blev kanske för dyrt med den givmildhet jag råkade ut för?

Har för övrigt det nya tjockare röret, ska bli spännande att se hur länge det håller!

God Jul på er alla!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Som sagt så var min drygt två år gammal när bucklan kom. Så hade han sagt att det var för att den var utanför garanti tiden så hade man juh godtagit det. Kändes som han ville skylla på annat.

Men men man får bita i det sura äpplet jag har fått ett tändelement eller reparation av det. Svetsen på skruven sprack där så elemententet tryckte upp rostert.

Hoppas att det nya håller länge

God jul på er alla.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
monstermataren
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 13 nov, 2006 15:19

Inlägg av monstermataren »

Mitt innerrör är väldigt buckligt och ev lite trasigt på sidan så det börjar bil dags att byta det, tänkte beställa ett från "dinvvs" på webben där jag köpt roster... men det här nya tjockare ni snackar om låter ju intressant, men jag har ingen vinkelslip och är inte van vid att fixa och dona med plåt.

Min tekniska begåvning sträcker sig till att skruva ihop datorer, lite skillnad :)
Skriv svar