Åh, äntligen bosatt i pannrummet igen! ;)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

horenius skrev

"Detta stämmer inte riktigt. Larmet triggas då strömmen ökar. En fläkt som inte får någon luft går lättare dvs strömmen sjunker (håll för röret på en dammsugare). Men en fläkt som inte blir av med luften (ut genom pannan) måste jobba i mottryck vilket resulterar i att strömmen ökar."

Så utomordentligt intressant teori du har.
Nu är det inget världsproblem direkt men bäst att reda ut begreppen,

Varför skulle en fläkt monterad i en pelletsbrännare fungera annorlunda än andra fläktar?
Ventilationsbranschen har i många år märkt att fläktar drar mer ström då de transporterar luft än när de bara snurrar på tomgång.
Spelar ingen roll om strypningen är före eller efter fläkten.
Ingen lufttransport = endast tomgångsförbrukning.

Blev lite tveksam om jag snappat fel så jag kollade med våra ventilationstekniker idag och alla gav samma svar.

Ha en bra dag mina vänner
:D
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Vi har fläktar på jobbet som är på 30kW och försöker vi starta dem med spjället öppet,så går säkringen direkt.Vi stänger spjället och då går det lätt att starta.Sen öppnar vi spjället när fläkten har full fart.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
horenius
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 08 nov, 2006 21:39

Inlägg av horenius »

Rayyan skrev:horenius skrev

"Detta stämmer inte riktigt. Larmet triggas då strömmen ökar. En fläkt som inte får någon luft går lättare dvs strömmen sjunker (håll för röret på en dammsugare). Men en fläkt som inte blir av med luften (ut genom pannan) måste jobba i mottryck vilket resulterar i att strömmen ökar."

Så utomordentligt intressant teori du har.
Nu är det inget världsproblem direkt men bäst att reda ut begreppen,

Varför skulle en fläkt monterad i en pelletsbrännare fungera annorlunda än andra fläktar?
Ventilationsbranschen har i många år märkt att fläktar drar mer ström då de transporterar luft än när de bara snurrar på tomgång.
Spelar ingen roll om strypningen är före eller efter fläkten.
Ingen lufttransport = endast tomgångsförbrukning.

Blev lite tveksam om jag snappat fel så jag kollade med våra ventilationstekniker idag och alla gav samma svar.

Ha en bra dag mina vänner
:D
Jag får nog ställa mig i hörnet med dumstruten på :wink:

Jag hade ett projekt i huvudet som fungerade så att en vakuumgivare på tilluftssidan skulle hålla ett undertryck på 0.7 kPa. Fläkten låg på ca 41 Hz. På frånluftssidan satt det filter som sakta men säkert blev igensatta. För att fortfarande försöka hålla 0.7 kPa undertryck ökade farten på fläkten och då även strömmen och till slut löste den för överström.

Så om jag fattar rätt : Hade jag inte använt en vakuumgivare och ställt fläkten på 50 Hz så hade både undertrycket och strömmen minskat i takt med att filtret satte igen sig eftersom det passerar mindre luft igenom fläkten. Eller har jag fel
hosselompan
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 okt, 2006 07:41
Ort: skåne

Inlägg av hosselompan »

Anledningen till att en riktigt skitig radialfläkt drar mindre ström är helt enkelt att det geometriska deplacementet har minskat. På svenska: om avståndet mellan fläktbladen minskar, så minskar också mängden pumpad luft.

Vikingens fläkt är en radialfläkt, den utmärkande egenskapen hos en sådan fläkt är att tryckuppbyggnaden är god.
Vill man pumpa stora flöden utan mottryck använder man istället en axialfläkt.

Fläktbladen i de flesta radialfläktar, även denna, är böjda och har bara
en nackdel nämligen att föroreningar gärna fastnar på den konkava sidan
av bladet.

Vi vikingbioägare får acceptera att med jämna mellanrum rensa fläkten om
luften i våra pannrum är alltför skitig.

Alternativet hade varit att använda en radialfläkt med raka fläktblad, men det ger sämre verkningsgrad och högre ljudnivå, alltså en större fläkt som väsnas (ännu) mer.
Nibe PB20 i nibe city vx 04
Skriv svar