Rostangrepp i pannan

Skriv svar
nissebrun
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 13:12
Ort: västervik

Rostangrepp i pannan

Inlägg av nissebrun »

Hejsan. Jag har en liten undran om man kan göra något åt ett begynnande rostangrepp på sidorna längst ned mot botten på pannan. ( en ctc total från -82 ) eller om det bara är att acceptera läget. Kan man behandla med något kanske...?
Mvh Conny
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Rostangrepp på utsidan av pannan eller invändigt i eldstaden?

Utsidan så är det väl bara att slipa rent så gott det går och måla på med bra grundfärg.
Är det invändigt så är det väl inte så mycket att göra..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

En CTC Total Katasrof!!!!! Släng ut den skiten!!!!!!!!!
nissebrun
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 13:12
Ort: västervik

Inlägg av nissebrun »

Angreppen finns inne i eldstaden på sidorna längst ned mot botten. Jag har ju förstått att en ctc-total kanske inte är den optimala pannan för pelletseldning ( minst sagt ) men under de ca: 4 åren som jag eldat i den så har det fungerat bra. Verkningsgrad och dylikt är ju svårt att bedömma men pelletsförbrukningen har varit klart godkänd och värme har vi i huset så den får nog bo kvar här tills den ger upp helt. :D
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Kan kanske vara värd att höja lägsta temperaturen i pannan ett snäpp...

Vilket temperaturområde kör du inom?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Hur kan det bli rost på insidan i pannan då?

Pannan är väl i bruk hela tiden?
Finns mycket fukt i närheten?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om den hinner komma neråt 50°C eller så kan det bildas kondens när brännaren kör, detta ger obevekligen rost.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nissebrun
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 13:12
Ort: västervik

Inlägg av nissebrun »

Jag ligger rätt högt när det gäller temperaturen. Den arbetar mellan ca: 70-80 grader så det borde räcka till tycker jag. Jag tänkte lite på en del preparat som finns t.ex. rostomvandlare eller rostätare om de skulle kunna ge något skydd.
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Minst 80 grader är bäst för pannan. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om du har rost vid den temperatur skulle jag gissa på att det är någon läcka.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Med temperaturen antar jag att ni menar driftstemperaturområde, eller?

Jag kör mellan 70 och 80 grader, men när det är uraskning eller sommar är ju panntemperaturen så klart lägre.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Ett rätt vanligt fel på Totalpannorna ,Att det börjar läcka runt elpatronerna.Å dem e special för just CTC,,
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Re: Rostangrepp i pannan

Inlägg av leifa.k »

nissebrun skrev:Hejsan. Jag har en liten undran om man kan göra något åt ett begynnande rostangrepp på sidorna längst ned mot botten på pannan. ( en ctc total från -82 ) eller om det bara är att acceptera läget. Kan man behandla med något kanske...?
Mvh Conny
Ja, inget förvånande egentligen. Pannans tempmätare sitter ju en bit upp och den mäter tempen där den är instucken, och det lär ju inte vara i botten på pannan. Säg att tempmätaren är instucken i pannan ungefär i mitten av pannans höjd, vad är det för temp i botten på pannan då? När du startar en eldning och de varma lågorna träffar pannväggen i de nedre regionerna som håller en låg temperatur så bildas det ofelbart kondens, vatten, och det behöver inte vara synligt för ögat ens. Har du en kall pannbotten och börjar elda så blir det kondens med korrosion som följd och ev. läckage. Inte förvånad alls, ren logik.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

vad är din rökgastemperatur och står pannan avställd någon längre tid?
Är det mycket kallt i pannutrymmet?
Att få utfällning vid 50 grader kräver tropiskt klimat och mycket kallt pannrum.
Powered by klorofyll
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Håller med leifa.k, då får in kallt vatten i botten av pannan och då kondenserar det där. Inga som helst problem att ha 80-90 grader i toppen och 35 i botten då du hela tiden matar in kallt returvatten från elementen längst ner i pannan, eller hur?

Enklaste åtgärd, om du är hyfsat händig, är att sätta en liten cirkulationspump mellan top & botten på pannan (välisolerad pump och rör!) som startar då brännaren går igång. Den kommer då att röra om vattnet i pannan när brännaren går så att du håller upp bottentempen.

Som ett extra plus kommer hela pannans vattenvolym att användas i stället för ett skikt ovanför termostaten. Med en modulerande brännare kan det i små pannor vara svårt för brännaren att dra ner effekten i tid, detta minskar de problemen.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar