Mobiltelefonlarm till brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Mobiltelefonlarm till brännaren

Inlägg av Torsten »

Har nu kört igång ett mobiltelefonlarm till B16 brännaren.

De finesser som man kanske saknar på den här brännaren är fellarm och någon sorts driftstidsmätare.
Pelletsteknik har nu fått fram en larmuppgradering som tillbehör.
Larmet består av ett helkapslat kort som får plats innanför kåpan i Millenium II styrboxen.
En uppgradering av programvaran behövs också. Kortet är kopplat till några anslutningar i PLC:n och har en utgång i form av en kontakt där man ansluter en mobiltelefon.

Larmet aktiveras av tre feltillstånd:

ÖVERHETTAD: Det har blivit för varmt i brännarhuset så att övertemperaturskyddet har slagit ifrån.
BRÄNSLEFEL: Brännaren har stannat i brist på pellets.
AVBRUTIT: Tändningen har misslyckats.
TÄNDFEL : Tändningen har misslyckats.

En enklare mobiltelefon ingår i uppgraderingen och i den stoppar man ett kontantkort.
Telefonen ringer upp ett tidigare valt nummer när larmtillstånd inträder.
I stället för telefonen kan man koppla in en varningslampa eller signal om man befinner sig i huset.

Är man hemifrån ofta måste ett sånt här larm vara bra att ha. Själv har jag haft några avbrott när pelletsen tagit slut i förrådet.
En gång fick jag ochså ett riktigt stopp för då hade tändelementet gått sönder.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Bara av nyfikenhet, vad kostar modulen från Pelletsteknik?

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Det bästa kontantkortet till detta torde vara Telia Refill eftersom detta ej behöver laddas årligen för att "finnas kvar".
För Telia Refill räcker det med ett samtal/SMS för att förlänga giltighetstiden ytterligare ett år i taget.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

johano skrev:Bara av nyfikenhet, vad kostar modulen från Pelletsteknik?

/johan
1095 till den äldre Viking 9990 som inte hade tryckluftsuraskning. Där fanns en utgång ledig i PLC:n
Till den nyare Viking B16 behöver man bygga en extra utgång från PLC:n och då är priset 1495.
jerjo skrev:Det bästa kontantkortet till detta torde vara Telia Refill eftersom detta ej behöver laddas årligen för att "finnas kvar".
För Telia Refill räcker det med ett samtal/SMS för att förlänga giltighetstiden ytterligare ett år i taget.
Vad bra! Köpte en gång ett kontantkort från Telenor. När jag skulle använda det andra gången hade det gått ut. Tror det var ett halvt års giltighetstid.
Mycket ruffel och båg bland telefonbolagen. Mobilt bredband t.ex.
Efter lite minimal download minskar hastigheten och man får betala extra för varje kb. Den som inte läser det finstilta blir ordentligt blåst.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Nu får ni ursäkta.
Har man larm så ofta att man vill/behöver ha avisering i telefonen så borde man söka felkällor i anläggningen istället.

Jag har haft 3 st larm sedan Feb 2007. 2 st berodde på min försumlighet att inte fylla pellets i förrådet.
Ett hände nyligen då jag gick från 8 till 6 mm pellets och höll på och labbade med inställningarna.
Måste alltså öka matningen när jag bytte till 6 mm, men hade inte koll på hur mycket.

Ursäkta om jag trampar någon på tårna. Hur ofta har ni larm och driftstörningar?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Nej,
inte ofta det blir larm, kanske någon gång per år, bortsett från larm vid strömavbrott.
I regel beror felen på eget slarv.
Fördelen med telefonlarm är ju, framförallt, att man blir varse att brännaren stannat direkt så man slipper märka det först när varmvattnet uteblir alt huset svalnar.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Känns ju något tryggare att åka iväg på skidsemester en vecka om man blir larmad om pannan skulle stanna när det är -15 hemma...
Då kan man ju ringa grannen o be dem starta om den.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Är det inte därför man har elpatroner, lite dyrt när de väl används men det blir ju inte svinkallt i huset iallafall.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Skriv svar