biosolpanna,janfirepanna,thermia fördelar nackdelar?

Skriv svar
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

biosolpanna,janfirepanna,thermia fördelar nackdelar?

Inlägg av stepside »

om man kanske ska överväga att byta panna till en pelletspanna vilken är det minst arbetsinsats och bäst verkningsgrad på? om man köper enbart en "vanlig panna" vilken är att föredra? har nu en nyligen uppgraderad bequem15d som aldrig krånglat på 3 år åt mig vore ju fint att kunna använda den kanske.
MartinWihlney
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 27 jul, 2009 23:52
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av MartinWihlney »

Hej

Jag skulle rek att byta till en Calmar V33 i så fall har kört nu ca 3 år med en sådan panna och den fungerar helt klockrent på både eldning med ved samt Pellets. Ingen större skillnad på verkningsgrad ved-eller pellets.
Jag kör med sido uttag för pellets brännaren, brännaren är en viking Bio.

mvh

Martin
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

på vilket vis är den så bra då?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ska du bara köra med pellets så skulle jag rekomendera en Biomatic utan brännare då du redan har den, Ska du köra både ved/pelles är en calmar v33 med sidolucka ett bra alternativ till din brännare..
Men du borde nog gradera upp brännaren med 25 kW koppen då calmarpannan är riktigt effektiv, Risken för rökgastempen blir för låg är rätt stor annars..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MartinWihlney
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 27 jul, 2009 23:52
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av MartinWihlney »

Fördelen med Calmar V33 , den är väldigt lättskött, och har väldigt bra verkningsgrad både på pellets och ved.
Fungerar helt klockrent, jag laddar 2000liter vatten på 1 iläggning ved.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

atropå det,min rökgastemp går aldrig över 100grader,satte dit en mätare före spjället,funderar om det är fel på mätaren,satt den fel eller om det är så?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det brännarens mätare som visar den tempen??
Brännarens tempmätare visar 25-30° för lite o det är även viktigt att mäta i mitten på rökröret/skorsten, Är man på sidan felar det rätt mycket..

Men du har nog rätt låg rökgastemp ändå vilket gör att verkningsgraden inte alls bör va så dålig, Bör nog va på 87% som installatören sa o då bär det sej inte med byte av panna före den pajar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

ok.jag satte mätaren i mitten mellan panna och mur. när "gubben"var här var det 175 grader har jag för mig med hans instrument därav fundera jag på om min chlas ohlson mätare va fel lr nåt.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

visste inte ens man kunde se det i brännar displayen...säger väl hur mycket jag vet om själva brännaren,jag vet att den aldrig krånglat och då har den ju tuggat i sig betydligt mer än samtliga sålda söder om gävle.mycket nöjd faktiskt och byte till kedjedrift var gudomligt för nattsömnen!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Dom mätarna är inte helt säkra men de går ju kolla den iaf vid 100° genom att stoppa den i en panna med kokande vatten..
Men som sagt det är viktigt vart den sitter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då har du lite att utforska :wink:

En sak till, Vad kör du pannan på för driftstemp??
80° tycker jag är för mycket om man inte behöver det för vv skull, Börvärde på 65-68° ger mindre förluster än vid 80°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

ja där har jag ett dilemma. ena sidan där givaren till brännaren sitter skiljer sig 15grader från andra sidan.ställt brännaren på 90grader för att få 75grader på termometern närmast utgående rör.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stämmer termometern som visar 15° lägre temp tro??
Det skulle göra endel om du kunde sänka från 90-65° förutsatt att du klarar vv behovet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

jag mätte med laser och den stämde ungefärligt.funderar om det är möjligt att det kanske skiljer 15 grader i varsin ände av pannan? mätte inte där givarn satt till brännaren tyvär,kan ju va givarn som är fel med,därför tänkte jag följa den som visar 15 grader lägre...
Skriv svar