Panntemp
-
- Gallringsobjekt
Panntemp
Hej!
Är en nybörjare på detta forum som vill ställa en fråga.
Jag började elda med pellets för 2 månader sedan. Monterade en Viking B16 i en befintlig oljepanna (albin minimax 625) som endast gått på eftermonterad elpatron de senaste 2 åren. Förra ägaren av huset stängde av oljan.
Har ingen acc.-tank och pannan är absolut inte optimal för pellets, men jag hoppas jag kan spara några kronor. Om inte annat känns det bättre att elda istället för att bara göda sydkraft. Har lite kvar att fixa, ska bl.a ha dit en draglucka.
Min fråga är. Hur varmt/kallt är det lämpligt att köra pannan?
Jag kan inte släppa ner panntempen för lågt (ej under 65 grader), för då börjat varmvattnet tryta. Har en inbyggd genomströmnings-beredare. Just nu kör jag med tillslag på 68' och från på 80, detta ger en max-temp på c:a 83 grader. Pannvolymen är bara 90 liter (beredarvolym 2 l) och detta ger ganska många tändningar per dygn. Givetvis vore en acc.-tank en bra lösning men jag kan av utrymmes-skäl inte sätta in en sådan.
Kan man köra varmare för att få längre intervall mellan eldningarna?
Är en nybörjare på detta forum som vill ställa en fråga.
Jag började elda med pellets för 2 månader sedan. Monterade en Viking B16 i en befintlig oljepanna (albin minimax 625) som endast gått på eftermonterad elpatron de senaste 2 åren. Förra ägaren av huset stängde av oljan.
Har ingen acc.-tank och pannan är absolut inte optimal för pellets, men jag hoppas jag kan spara några kronor. Om inte annat känns det bättre att elda istället för att bara göda sydkraft. Har lite kvar att fixa, ska bl.a ha dit en draglucka.
Min fråga är. Hur varmt/kallt är det lämpligt att köra pannan?
Jag kan inte släppa ner panntempen för lågt (ej under 65 grader), för då börjat varmvattnet tryta. Har en inbyggd genomströmnings-beredare. Just nu kör jag med tillslag på 68' och från på 80, detta ger en max-temp på c:a 83 grader. Pannvolymen är bara 90 liter (beredarvolym 2 l) och detta ger ganska många tändningar per dygn. Givetvis vore en acc.-tank en bra lösning men jag kan av utrymmes-skäl inte sätta in en sådan.
Kan man köra varmare för att få längre intervall mellan eldningarna?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Även om pannan inte är optimal för pellet så kommer du att köra billigare än el o olja..
Helt rätt som du skriver att de blir färre start/stopp med ack ( för egen del ca 1,5 dygn mellan varje gång brännaren går) men om du ökar stopp tempen något så får du längre tid mellan eldningarna.. Men samtidigt får du ökade förluster..
Så du får nog pröva dej fram lite.. 
Helt rätt som du skriver att de blir färre start/stopp med ack ( för egen del ca 1,5 dygn mellan varje gång brännaren går) men om du ökar stopp tempen något så får du längre tid mellan eldningarna.. Men samtidigt får du ökade förluster..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Gallringsobjekt
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Bl.a strålningsförlusterna..
Har sett på acktanken att den sjunker nästan dubbelt så många grader då den är typ 85-90 grader mot då den är nere i 50 grader..
Så det är alltid bra att hålla så låg temp som möjligt...
Det är även därför man sätter in kulvert laddomater för lägrekulvert temp= mindre förluster..
Har sett på acktanken att den sjunker nästan dubbelt så många grader då den är typ 85-90 grader mot då den är nere i 50 grader..
Så det är alltid bra att hålla så låg temp som möjligt...
Det är även därför man sätter in kulvert laddomater för lägrekulvert temp= mindre förluster..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Du får prova dig fram om det är någon mening mad att öka pannans maxtemperatur.
För ökar du den så avger, precis som André skriver, pannan mer strålningsvärme. Framför allt till skorstenen, då pannans insida ej går att isolera.....
Sedan hur mycket det blir och vid vilka temperaturer som förlusten ökar mycket går inte att säga på förhand. Det är som sagt bara att prova. Kör upp pannan till 80 grader, ta sedan tid på hur läng tid det tar innan pannan startar igen, utan att ta ut något varmvatten. Gör sedan samma sak med en högre frånslagstemp och se om det blev någon skillnad.
Kolla samtidigt, om du har möjlighet, pelletsförbrukningen den kan öka eftersom du går högre på tempskalan (större strålningsförluster mm).
För ökar du den så avger, precis som André skriver, pannan mer strålningsvärme. Framför allt till skorstenen, då pannans insida ej går att isolera.....
Sedan hur mycket det blir och vid vilka temperaturer som förlusten ökar mycket går inte att säga på förhand. Det är som sagt bara att prova. Kör upp pannan till 80 grader, ta sedan tid på hur läng tid det tar innan pannan startar igen, utan att ta ut något varmvatten. Gör sedan samma sak med en högre frånslagstemp och se om det blev någon skillnad.
Kolla samtidigt, om du har möjlighet, pelletsförbrukningen den kan öka eftersom du går högre på tempskalan (större strålningsförluster mm).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Gallringsobjekt
precis
Precis så.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Lägre temperaturer? Det är riktigt att strålningsförlusterna minskar med lägre temp, och det finns uträkningar med rökgastemp/Co-halt/syradaggpunkt osv. Det är i regel sådana saker som är uppmätta efter pannan i rökgaserna, vad som i regel inte beaktas är pannans livslängd i jakten på sparade kronor. Håll en högre panntemp och försök att elda med mindre effekt så att du får längre brinntider, men inte för låga rökgastemperaturer, för det behöver inte "rinna vatten" ur pannan eller bli blött i pannan. Du kan vara under syradaggpunkten ändå, för man skall beakta att det sker även på "mikroskopisk nivå", det är väl först och främst i hörn det ger sig tillkänna. Om du får höga strålningsförluster så tilläggsisolera pannan, vad spelar det för roll i källaren, om den inte står i Gillestugan. Jag menar bara att håll inte FÖR LÅGA temperaturer på bekostnad av pannans livslängd. Ni få ursäkta mig men jag har varit industriell biobränsleeldare sedan -85 så jag tycker att våra pannor ska må bra. Dom har en själ dom också?
acktank...
Helt rätt......
Jag jämförde med mitt eget system med acktank, där går ju pannan man hyggligt hög temperatur under laddningen faktiskt så det är ju inte något större bekymmer.
Strålningsförlusterna från acktanken däremot är onödiga stora delar av året under eldningssäsongen.
Jag jämförde med mitt eget system med acktank, där går ju pannan man hyggligt hög temperatur under laddningen faktiskt så det är ju inte något större bekymmer.
Strålningsförlusterna från acktanken däremot är onödiga stora delar av året under eldningssäsongen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
-
- Gallringsobjekt
Vilka risker finns det i att hålla låg panntemperatur?leifa.k skrev:Jag menar bara att håll inte FÖR LÅGA temperaturer på bekostnad av pannans livslängd. Ni få ursäkta mig men jag har varit industriell biobränsleeldare sedan -85 så jag tycker att våra pannor ska må bra. Dom har en själ dom också?
På sommaren pendlar min panna mellan 50 och 73, är det äventyrligt?
Hejsan, jag körde ner till c:a 55 gr. förrut men efter ett tag tyckte jag att det börjde blir rost rött damm på pannväggarna.Hellephant skrev:Vilka risker finns det i att hålla låg panntemperatur?
På sommaren pendlar min panna mellan 50 och 73, är det äventyrligt?
så det är nog inte att rekomendera så låga temperaturer, har för mej att jag kör strax ovanför 60 nu.
Markus Andersson