Allvarligt fel med pelletspannan!?! [Löst!]
Vikten sitter vid 32-33mm ut numera.
Allt som jag kan sota är sotat. kollar jag in i min dragbegränsare så ser jag en liten askhög där mitt rör för röken kommer in i skortstenen.
Mina inställningar för matning:
Min 0.9
Max 1.7
Jag har mätt upp effekten och den matar in 423g på 6 minuter. 423*10=4230g/timme. Detta ger 4,23*4,8kW/kg = 20,3kW. Har jag räknat rätt då??? Låter ju mycket eftersom Torsten skriver att 13kW borde vara lagom.
Känns som att nästa steg vore att ställa ner min maxmatning till någonstans runt 1, har jag tänkt rätt då? Min-matningen borde väl rimligen också ställas ner lite då, det ser ju lite knasigt ut att ha dem så tätt...
Mvh Jens
Allt som jag kan sota är sotat. kollar jag in i min dragbegränsare så ser jag en liten askhög där mitt rör för röken kommer in i skortstenen.
Mina inställningar för matning:
Min 0.9
Max 1.7
Jag har mätt upp effekten och den matar in 423g på 6 minuter. 423*10=4230g/timme. Detta ger 4,23*4,8kW/kg = 20,3kW. Har jag räknat rätt då??? Låter ju mycket eftersom Torsten skriver att 13kW borde vara lagom.
Känns som att nästa steg vore att ställa ner min maxmatning till någonstans runt 1, har jag tänkt rätt då? Min-matningen borde väl rimligen också ställas ner lite då, det ser ju lite knasigt ut att ha dem så tätt...
Mvh Jens
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
shootking: det är korrekt uppfattat!
Det är såhär: dragregulatorn styr "tjuvluft" in i skorstenen _efter_ pannan, detta ska ge ett konstant drag genom pannan/brännaren när det är eld vilket ger stabila värden att ställa förbränningens värden i.
Nu kan det faktisk vara så att det finns ett grunddrag pga. av skorstenens temperatur och annat så det finns ett "grunddrag" men om regulatorn inte kan justera detta för att den ligger fullt öppen konstant är regulatorn för liten och bör bytas till en större snarast.
Och jag tror att det mesta grundar sig i att du pumpar för mycket effekt igenom systemet, detta kan bara göras vid att elda som en tok och är rökgasvägen lite trång, t.ex. för att få lite effektivitet i det hela kan det ge "trafikstockning" i rökgasen men då brännaren pumpar på som tusan ska rökgasen ju ta vägen någonstans och detta resulterar (nästan?) alltid i bakvärme och/eller röklukt i pannrummet.
Och din uträkning ser mycket rätt ut.
Det är såhär: dragregulatorn styr "tjuvluft" in i skorstenen _efter_ pannan, detta ska ge ett konstant drag genom pannan/brännaren när det är eld vilket ger stabila värden att ställa förbränningens värden i.
Nu kan det faktisk vara så att det finns ett grunddrag pga. av skorstenens temperatur och annat så det finns ett "grunddrag" men om regulatorn inte kan justera detta för att den ligger fullt öppen konstant är regulatorn för liten och bör bytas till en större snarast.
Och jag tror att det mesta grundar sig i att du pumpar för mycket effekt igenom systemet, detta kan bara göras vid att elda som en tok och är rökgasvägen lite trång, t.ex. för att få lite effektivitet i det hela kan det ge "trafikstockning" i rökgasen men då brännaren pumpar på som tusan ska rökgasen ju ta vägen någonstans och detta resulterar (nästan?) alltid i bakvärme och/eller röklukt i pannrummet.
Och din uträkning ser mycket rätt ut.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Nu när det är kallt blir draget bra också när inte pannan går. Min dragregulator står halvöppen också när brännaren inte går. Hur mycket drag det blir beror på skorstenens längd och tvärsnittsyta och naturligtvis temperaturdifferensen inne/ute.
Har du 32mm=16 Pa är det nog ett bra utgångsvärde.
20 kW låter för mycket för en mindre panna. Killarna i Värmebaronen tråden brukar kapa och fixa med sina turbulatorer för att det ska fungera.
Men dina turbulatorer kanske redan är kapade och inte av full längd.
Fungerar det bra utan att fallröret blir mycket varmt om du stoppar in den uttagna turbulatorn kanske felet bara berodde på att dragbegränsaren hade blivit ändrad.
Skriv upp de värden du har på matning och fläkt om de är anpassade genom rökgasmätning en gång.
Större dragregulator är önskvärd som Icecap säger men de betingar rena fantasipriser tycker jag. Kineserna skulle tillverka en sådan för under femtilappen. Som budgetsnubbe löser jag problemet med för liten dragregulator genom att stoppa en pinne emellan vid sotluckan i skorstenen. Kallare än -5 - 1cm, kallare än -10 - 2cm. Fungerar bra bara man kommer ihåg att ändra!
Har du 32mm=16 Pa är det nog ett bra utgångsvärde.
20 kW låter för mycket för en mindre panna. Killarna i Värmebaronen tråden brukar kapa och fixa med sina turbulatorer för att det ska fungera.
Men dina turbulatorer kanske redan är kapade och inte av full längd.
Fungerar det bra utan att fallröret blir mycket varmt om du stoppar in den uttagna turbulatorn kanske felet bara berodde på att dragbegränsaren hade blivit ändrad.
Skriv upp de värden du har på matning och fläkt om de är anpassade genom rökgasmätning en gång.
Större dragregulator är önskvärd som Icecap säger men de betingar rena fantasipriser tycker jag. Kineserna skulle tillverka en sådan för under femtilappen. Som budgetsnubbe löser jag problemet med för liten dragregulator genom att stoppa en pinne emellan vid sotluckan i skorstenen. Kallare än -5 - 1cm, kallare än -10 - 2cm. Fungerar bra bara man kommer ihåg att ändra!
Senast redigerad av Torsten den lör 02 jan, 2010 13:07, redigerad totalt 2 gång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Tack! Då ska jag ner till pannan igen och ställa in ett lägre värde på matningen. Sen ska jag prova att rycka tillbaka den turbolator jag tog bort oxå!
När det gäller regulator, är det en nackdel att byta till en större? Kan den vara för stor?
Mvh Jens
När det gäller regulator, är det en nackdel att byta till en större? Kan den vara för stor?
Mvh Jens
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
_Om_ den öppnar fullt i längre perioder åt gången SKA(nåja: bör) den bytas men precis som allt annat: lagom är bäst. Har du en mycket för stor reglerar den trögare och har större dragskillnad mellan stängd och fullt öppet.
Men börja med att sänka effekten.
Men börja med att sänka effekten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Eurofiren klarar sig med väldigt lite drag vid effekter upp till 14kW allafall (om fläkten nu är korrekt justerad i förhållande till inmatad effekt.
Men som det antyds så är inte skorstensdraget samma som vid brännaren!!!
Jag har endast 7,5Pa i skortenen reglerat med dragbegränsaren, men har inget större motstånd i pannan trots långa rökgasvägar.
Cometen är en trög panna, men ska inte vara några problem om du kan få vettigt drag i skorstenen före pannan.
Dra av matarslangen från brännaren när den inte är i gång och jämför draget i fallröret mot draget du i dragluckan (tigexen) efter pannan.
Vid denna väderlek bör du bra drag.
Du har ett testprogram för inmatad effekt beskrivet i manualen, tror det är hålla in A+B+OK så matar den 3min väg och jämför med tabellen.
Jag kör min på ca: 9-10kW, ca: 90-100gr på 3min. Fläkten tror absolut inte du ska gå över fabriksinställningen med, snarare under med den pannan.
Men det krävs mätinstrument för att få det "perfekt" eller lite känsla och tyda askan osv. kan duga till en början.
/Vednisse[/i]
Men som det antyds så är inte skorstensdraget samma som vid brännaren!!!
Jag har endast 7,5Pa i skortenen reglerat med dragbegränsaren, men har inget större motstånd i pannan trots långa rökgasvägar.
Cometen är en trög panna, men ska inte vara några problem om du kan få vettigt drag i skorstenen före pannan.
Dra av matarslangen från brännaren när den inte är i gång och jämför draget i fallröret mot draget du i dragluckan (tigexen) efter pannan.
Vid denna väderlek bör du bra drag.
Du har ett testprogram för inmatad effekt beskrivet i manualen, tror det är hålla in A+B+OK så matar den 3min väg och jämför med tabellen.
Jag kör min på ca: 9-10kW, ca: 90-100gr på 3min. Fläkten tror absolut inte du ska gå över fabriksinställningen med, snarare under med den pannan.
Men det krävs mätinstrument för att få det "perfekt" eller lite känsla och tyda askan osv. kan duga till en början.
/Vednisse[/i]
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Efter justering av effekten så går pannan mycket bättre. Fallröret blir lite ljummet jämfört med tidigare då det blev varmt! Ska räkna lite på förbrukningen och se om det blir någon skillnad. Sen laborera lite med fläkten och lågans färg för att se om jag kan optimera det lite till.
Tack så jättemycket för hjälpen allihopa!
Tack så jättemycket för hjälpen allihopa!
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Hej
Verkar som du får ordning på eldningen
Gick det att ha alla turbulatorer i när du minskar på matningen.
Du måste väl också minska på fläkten för bra förbränning?
Lågans färg tror jag inte är någon bra hjälp.
Lättast om man ställer in med röken men när det är så här kallt får vi en vit kvast av kondensrök ur skorstenen så det är svårt tills det blir varmare. Min inställning på 10,8 kW hade svårt att räcka till när temperaturen gick under -20 så jag får försöka öka effekten idag.
Verkar som du får ordning på eldningen

Gick det att ha alla turbulatorer i när du minskar på matningen.
Du måste väl också minska på fläkten för bra förbränning?
Lågans färg tror jag inte är någon bra hjälp.
Lättast om man ställer in med röken men när det är så här kallt får vi en vit kvast av kondensrök ur skorstenen så det är svårt tills det blir varmare. Min inställning på 10,8 kW hade svårt att räcka till när temperaturen gick under -20 så jag får försöka öka effekten idag.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Nu sitter alla tre trurbulatorer på plats. Minskade lite på fläkten (till 220) samt startfläkten till . Det verkar dock vara för lite då jag får en "puff" när pannan tänds.
Rökgastermometer inköpt idag på Classe, dock ej monterad ännu då jag måste komplettera med borr samt gängtapp för att kunna montera. Men jag har mätt i ett inspektionshål med en tillfällig termometer idag och får en temp på 119-122 grader innan dragbegränsaren. Låter lite tycker jag...
Kan jag mäta rökgaserna i skorstenen även om det är så kallt som det är nu (typ -10)??? 60 grader 60 cm ner med dragbegränsaren stängd?
Mvh Jens
Rökgastermometer inköpt idag på Classe, dock ej monterad ännu då jag måste komplettera med borr samt gängtapp för att kunna montera. Men jag har mätt i ett inspektionshål med en tillfällig termometer idag och får en temp på 119-122 grader innan dragbegränsaren. Låter lite tycker jag...
Kan jag mäta rökgaserna i skorstenen även om det är så kallt som det är nu (typ -10)??? 60 grader 60 cm ner med dragbegränsaren stängd?
Mvh Jens
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso