effektläge på brännare, ska man ändra?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm är radiatorerna bara 40° fast du shuntar ut 55-60°??
Kolla då så inte radiatorerna är strypta på returen alt bakom termostaten, Är hela radiatorerna varma??
Låter lite skumt iaf för då jag shuntar ut som nu med -26° 55° för att hålla 22° inne så håller man inte handen många sekunder på radiatorerna

Annars är det bara öka framledningen till 70-80°

Jo kom på en sak, Snurrar cirkulationspumpen??
Lyssna noga för dom går tyst, ev öka hastigheten på den..
Kan även vara luft i systemet för hur det än är så ska radiatorn va samma temp som framledningen istorsätt är..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Hela radiatorerna är varma. Nu var det inte supervetenskapligt jag mätte men jag tycker nog att de borde varit varmare när jag shuntar ut såpass varmt.
Max framledningstemp är 80 grader. Det låter ju helt horribelt att behöver använda så hög temp.

Pumpen går, det har jag testat. Däremot har jag filosoferat lite över om den inte är för SNABB?
Om jag har så liten skillnad mellan ut och in temp som jag har på vattnet, då tycker man att det borde cirkulera för fort?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt riktigt så får du mindre skillnad med högre hastighet på pumpen men o andra sidan är tempen jämnare över radiator o ger därmed mer effekt så kör du med större diff på stigar/retur kommer du måsta ha ändå högre framledningstemp..

Jag har stigartemp på 57° nu då det är -25/28° o returen ligger på 51°, Radiatorerna nyper man inte i längre än 3 sekunder för då bränner man sej så det betyder inte att du har nått extremt dåligt/felaktigt radiatorsystem utan är förmodligen bara dimensionerat för DT50 vilket innebör att du behöver 70° stigar/framledningstemp om du vill ha 20° inne, Dt 50 är 50° varmare än innetemp..

Orkar pannan hålla tempen nu??
Om den gör det så är det bara öka framledningstempen till 80° o köra pannan på 85-90° för nu har ni ju som sagt extremt kallt, Undrar vilken utetemp dom räknat på när dimensioneringen av radiatorerna gjordes??..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

André skrev: Förmodligen bara dimensionerat för DT50 vilket innebör att du behöver 70° stigar/framledningstemp om du vill ha 20° inne, Dt 50 är 50° varmare än innetemp..
DT50? Ingen aning där faktiskt. Huset VÄLDIGT gammalt men jag vet att värmeinstallationen är i samma ålder som mig, byggt på sextitalet nångång. Det blir inte varmt men vi vänjer oss och nu står ändå pannan på frammatningen på 60, kan höja ÄNNU mer där alltså?
André skrev:Orkar pannan hålla tempen nu??
Om den gör det så är det bara öka framledningstempen till 80° o köra pannan på 85-90° för nu har ni ju som sagt extremt kallt, Undrar vilken utetemp dom räknat på när dimensioneringen av radiatorerna gjordes??..
Nja, det är kallt inne. Dock går inte pannan hela tiden. Vi kör med en liten byggfläkt nu för att hålla någorlunda acceptabel temp i köket främst. I morse när jag klev upp hade vi haft -17.5 som kallast i natt och då var det 13.5 grader i köket. Vilken utetemp de räknat på är höljd i dunkel, det är ju några år sedan det gjordes men det har ju varit rejäla vintrar här genom åren. Dock har det ju sparats på ALLT i huset tidigare om man ser som helhet så varför inte på element och liknande? :?

ÄR det någon som kör en bioline 20 själv som vet hur man gör när man ökar effekten. Jag vill ju fortsättningsvis ha vettig förbränning, inte att det går fett osv. Vill ju ha ut bättre värme så att säga.
Tack för all input på de frågor jag ställer. Jag uppskattar hjälpen, det underlättar mycket och det är skönt att få lite stöd i sina funderingar.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Shunta ut 80 grader så ska du se att det blir varmt.
Har shuntat ut 85 här hemma när det var som jävligast i kyla en period för många år sedan.

60 grader är ingenting för en gammal kåk, det var normalt med höga temeraturer under den tiden man eldade med olja, dvs år 1960-2003.

Om inte pannan går hela tiden behöver du inte höja effekten på pannan.
Det är först när pannan går nästan dygnet runt som effekten behöver höjas.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mt4base skrev:
André skrev: Förmodligen bara dimensionerat för DT50 vilket innebör att du behöver 70° stigar/framledningstemp om du vill ha 20° inne, Dt 50 är 50° varmare än innetemp..
DT50? Ingen aning där faktiskt. Huset VÄLDIGT gammalt men jag vet att värmeinstallationen är i samma ålder som mig, byggt på sextitalet nångång. Det blir inte varmt men vi vänjer oss och nu står ändå pannan på frammatningen på 60, kan höja ÄNNU mer där alltså?
André skrev:Orkar pannan hålla tempen nu??
Om den gör det så är det bara öka framledningstempen till 80° o köra pannan på 85-90° för nu har ni ju som sagt extremt kallt, Undrar vilken utetemp dom räknat på när dimensioneringen av radiatorerna gjordes??..
Nja, det är kallt inne. Dock går inte pannan hela tiden.
Förmodligen är radiatorerna dimensionerade för DT50 för det va väl oljeeldning då huset byggdes o då valde man små radiatorer som blev billigare o sen shuntade man ut riktigt hett vatten för pannan kördes ändå på 80°

Så det är bara höja framledningstempen till max, Efter som brännaren inte går hela tiden så ger radiatorerna mindre än vad brännaren ger..
Om du shuntar ut 80° o pannan inte orkar hålla 80° så måste du höja effekten på brännaren för då ger den mindre än vad huset kräver. Inte ska du måsta köra byggfläkt i huset då du har pellets, I värsta fall så får du öka driftstempen till 95° på pannan o öppna shunten max så det går 95° till radiatorerna..

Själv shuntades det ut 59° imorse då det varit -27° ute inatt, Men källaren håller intemer än 18° pga för liten yta så för att kunna få 21-22° i källaren hade jag tvingats shunta ut 70° men då hade man måsta använda radiatortermostaterna på övervåningen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar