Jag skulle behöva hjälp med att grovjustera min Flex-A monterad i en Focus PE-20. Som det är nu så eldar jag med 8 mm pellets från Norrlands Trä köpt hos Byggmax men skall snart få en bulkleverans hem och då blir det nog 6 mm pellets från SCA BioNorr, därför känns det inte som någon stor idé att göra annat än grovjustering på den pellets jag har nu.
Pelletsen jag har nu har en volymvikt på 660 kg/m3 och ett energiinnehåll på 5,0 kW/kg. För att få till rätt dosering så gjorde jag så att vägde upp 1 kg pellets i en hink och sedan så fyllde jag stosen på brännaren till brädden för hand. Sedan så matade jag brännaren från hinken i 15 minuter och därefter så vägde jag det som blev kvar. Första testet på 12 kW läget gav att den hade gjort av med 0,85 kg under en kvart, detta borde ge följande.
0,85 x 4 x 5 = 17 kW
Vilket ju är lite mycket så jag drog ned doseringen och då fick jag en förbrukning på 0,6 kg vilket ger följande.
0,6 x 4 x 5 = 12 kW
Spot on! Har jag gjort rätt när jag har gjort såhär?
Sedan var det det här med fläkten, jag har problem med att brännaren spottar ur sig små fragment av oförbränd pellets. Askan som bildas består av massa små brun/svarta korn. Jag har kört med fläkten inställd på grundvärdet 95 V (mätt med en billig multimeter då TRMS instrument ger felaktiga värden för att kunna jämföras med Janfires värden) och sänkt fläkten till 80 - 85 V utan någon skillnad. Det spelar ingen roll om jag kör med 30 graders lågriktare eller ej, dragbegränsare (KW Z150) är monterad och inställd på 15 Pa. Det är här jag verkligen behöver hjälp och tips på vad jag kan göra för att komma åt problemet.
Nedan är en jämförelse mellan Fluke ScopeMeter 123 med TRMS och en billig multimeter utan TRMS. Med TRMS går inte värdet att sänka lägre än 111 V och grundvärdet skall vara 95 V med justeringsmån nedåt.