Jag tänkte inte modifiera det befintliga systemet map rördragning (oavsett hur bra en laddomat är), så sådana kommentarer undanbedes vänligt men bestämt.
Som jag gjort nu så startar jag pumpen när pannan blir 80 grader och stänger sen av pumpen vid 70 grader. Funderar på att ändra till 85 respektive 80 grader. När returen från tankarna är 40 grader så innebär detta att temperaturen ut från pannan pendlar mellan 85 och ner till 60 grader. Har lite grafer:

Där blå är temp ut från pannan, röd är på returen in i pannan. (Gul är temp på tankar, men den verkar lite glapp och grön är en icke använd givare.)
Om jag har räknat rätt så är det ca 30 min mellan topparna och från första till sista topp är det ca 5h. (Det var kallt ute..)
Det känns som att man borde kunna styra pumpen lite "smalare" och med snabbare intervall.
Om pumpen går hela tiden så verkar skiktningen förstöras helt och panntempen gå ner till lägsta tempen i tankarna.
Och hur ofta vågar man slå av/på pumpen? Är osäker om fabrikat/modell just nu. (Det är inte min panna och den är 9 mil härifrån..)
Kanske skulle man ändra flödet på pumpen i kombination med styrningen? Men den måste klara av vedeldning och då är det mer fart på pannan..
Många frågor

Jag ber om ursäkt om jag missat något/är fel ute, har inte pysslat så mycket med värmesystem tidigare.