2-fas varmvattenberedare

Skriv svar
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

2-fas varmvattenberedare

Inlägg av MP »

Funkar det bra med en trefasmätare att mäta elförbrukningen på en varmvattenberedare som är kopplad till 2 faser. Alltså mäter mätaren rätt?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om inte det fungerar så skulle det ju inte fungera i övrigt heller. Då den "vanliga" elförbrukningen mäts med en "3-fas mätare" med olika belastning på faserna. Och skulle den inte då mäta rätt så hade väl vartenda elbolag bytt ut den mätaren......

Om det inte är någon "special" mätare som du tänker använda så kommer det att fungera alldeles utmärkt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Jag har tänkt mig en sådan här "Siemens Landis/Gyr Elmätare 3-fas" från
värmepumpforumets webshop.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

kan du inte sätta en vanlig stickpropsmätare.2 fas
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Stickproppsmätare 2fas ? Vad är det för något ?
En vanlig stickpropp är ju 1fas.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Undrar åxå va en tvåfas mätare me stickpropp e. Har dom sånna på Clas?? Tångamper mäter verkar enklare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

bebop skrev:Stickproppsmätare 2fas ? Vad är det för något ?
En vanlig stickpropp är ju 1fas.
Sorry tänkte fel :lol:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

MP skrev:Jag har tänkt mig en sådan här "Siemens Landis/Gyr Elmätare 3-fas" från
värmepumpforumets webshop.
Den kommer att fungera alldeles utmärkt. Den typen satt ju innan som "villamätare" innan kravet på fjärravläsning kom.

Om du "bara" tar ut en-fas, 2-fas eller symetrisk 3-fas så skall den mäta förbrukningen rätt, speciellt om det gäller en varmvattenberedare då den har resistiv belastning dvs utan fasförskjutningar. Osymetriska laster med fasförskjutningar, då kan det bli lite fel men ändå inte speciellt stort för oss vanliga villaägare. För om en sådan mätare inte skulle ge bra mätvärden så hade ju inte elleverantörerna haft dessa mätare för att mäta "våra" förbrukningar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

En enklare och billigare lösning är väl annars att koppla elpatron mellan fas och nolla och använda en vanlig "stickproppsmätare". Förutsatt att du kan klara dig med något långsammare uppvärmning av varmvattnet då.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Ja beredaren är ju redan kopplad och den har ett vred där man kan koppla om mellan 1-fas och 2-fas. Att jag nu kör på 2-faser beror på att den kapaciteten behövs. Men eftersom det går åt mycket ström så vill jag hålla koll på detta med en separat mätare på enbart beredaren. Då skall ju även mätaren kunna klara kravet 1 resp 2 faser beroende inställningen av beredaren.

Jag har ju ovan fått ett bra svar på detta så det kommer förmodlingen att bli den lösningen. Tycker även att det är en fördel att denna lösningen ger en framtida möjlighet till fjärravläsning.

Tackar för svaren!!
Skriv svar