Fläkten går saktare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Fläkten går saktare

Inlägg av Becker »

Före nyår så märkte jag att fläkten börjar gå saktare, och brännaren gick fet p.g.a. detta. Optovakten sotade också igen på en dag!
Då vi skulle åka bort ett längre tag så blev det lite panik! Jag tog då och gjorde ren fläktbladen som då hade en liten beläggning av damm. Smorde även lagren. Och tyckte då att fläkten gick bättre. Men fortfarande för sakta.
Jag justerade då upp fläkten till 40% då jag tycker att den låter att gå lika fort som tidigare. (Tidigare hade jag 34% fläkt). Jo jag vet att detta inte är någon exakt metod att "ställa" in fläkten på...
Men efter att ha varit borta i tre veckor så tycks pannan gått riktigt bra, inget sot på optovakten, och synglaset är bara lite sotigt. Inget driftstopp.

Jag såg också att BearZ har bytt lager på sin fläkt, kan det var dags för mig att byta med? Fläkten har haft ett "rasslande" ljud länge. Något annat som kan påverka hastigheten??
Är det krångligt att byta lager? Eller ska jag köpa en helt ny fläkt? Finns den som reservdel hos Ariterm?

Många frågor men jag vill inte ha några driftstopp mitt i vintern.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Mina fläktlager började föra oljud.
Upplevde det inte som fläkten gick tungt och jag tog även bort lagren och hade svårt att "känna" lagerskadorna.
Men tyst blev det efter bytet.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Var fick du tag på de nya lagren, finns de som reservdel eller tillverkade du dem själv?
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Kollade på numret på dom gamla och letade ersättning.
627 -x2 eller vad dom nu hette.
Har inte räkningen framför mig just nu.
Finns ju olika versioner med olika typer av tätningar och där spelar friktionen roll (men om det påverkar i detta fall får väl var och en avgöra).
Jag tog samma som var.
Köpte dom här:
http://www.momentum-industrial.com/
Gick dit fysiskt i Solna då det passade så bra vid en ledighet.
185:- för båda blev det.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Artikelnummer på lagren är:
626-2z
Och det är dom jag kom fram till när jag sökte ersättning för mina gamla.
Gamla hette 626Z1X
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Lagerbyte

Inlägg av Snapphane »

Hej

Inga problem att byta fläktlager!
Kosta på Dig nya i BRA kvalitet.

mvh / Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Lagren är inhandlade, jag planerar att byta dem ikväll eller i morgon.
En lite fråga, lagerhållarna verkar vara "bockade" runt lagren, fick ni böja upp dem eller år de isärtagbara?
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Nej du behöver inte göra något alls mer än att byta.
Tyckte det var väldig enkelt.
Lagren ligger i hållare men fjäderbelastad.
Enda lite mek var ju att ersätta niten (eller egentligen behålla niten och bara borra bort skallen) och jag löste det med att gänga M3 och 2 långa skruvar.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Jag gav mig på bytet direkt.
Det övre lagret var inga problem att byte, men det undre fick jag strunta i. Orsaken var att engelsmännen på Torin som gjort fläkten lever kvar i 1800-talet och använder tum istället för mm i sina skruvar.
Jag hade ingen insex som passade till låsskruven för fläkthjulet så jag kunde inte få bort det. Nu verkar det som om det undre lagret var ok, för fläkten är bra mycket tystare nu med ett SKF-lager istället för det "Made in england" som satt där tidigare.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Svenskt stål i all sin prakt!! :salut:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Thorsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:53
Ort: Helås

Inlägg av Thorsson »

Min fläkt började också att låta och jag märkte det först igår när vi kom hem på kvällen då jag återstartade brännaren efter att den hade varnat om optovakten.
Eftersom pannan var nysotad så blev jag misstänksam och när jag startade så lät det som om det var något vajsing med lagren.
I morse hade den naturligtvis stannat och jag försökte köra fläkten från servicemenyn för att lyssna på den igen, men då reagerade den inte alls!

Ok, fram med multimetern och kollade om den fick ström, jodå, men bara sisådär 60-65V och inte ökande ju mer fläktinställningarna stod på som jag förväntade mig, utan först runt 62 ökade till 65 och minskade till 60 om jag gick från 0% + 100%.
Skumt!

Så jag kopplade på lite 230V på den för att se om fläkten skulle svara då och då rasslade den igång och gick tungt och trögt.

Frågan är nu hur i fanken man skall göra!?

Att lagren är dåliga, det verkar nog vara klart, men har den trögheten fått något i elektroniken att skita sig också?

Självklart hade vi tänkt att åka bort i morgon så tack för det brännaren...
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Hur många ton har ni kört innan fläktlagren börjat krångla?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Thorsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:53
Ort: Helås

Inlägg av Thorsson »

Jag har haft min igång sedan januari 2006, så det blir rätt många ton.
Jag vet inte hur många dock och jag skulle nog bli rätt deprimerad om jag fick fram summan...
Gammalt hus med dålig till obefintlig isolering...
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
Thorsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:53
Ort: Helås

Inlägg av Thorsson »

Hur får man loss fläkten förresten, måste man (som det ser ut) skruva loss ALLT annat innan?
Eller kan man ta ut motorn på något sätt?
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Trångt är det och då speciellt den ena undre skruven.
Jag tog bort min fläkt utan ens lossa brännaren från pannan.
Jag tror jag har bränt runt 30 ton innan fläktlager gav upp och vingar fick vändas.
Du kommer ju åt fläkthjulet underifrån, går det lätt eller tungt att försöka snurra på det med fingrarna. Utan brännaren på då förstås.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Skriv svar