Ska jag köra med pellets?

Turbo
Stor entusiast!

Ska jag köra med pellets?

Inlägg av Turbo »

Hej, jag bor i ett enplanshus i småland från 1972, 125 kvm. Det är ett vattenburet radiotorsystem, men av enkelrörstypen, har hört att de kräver högre värme.

Tänkte slänga ut min panna nästa år, ska jag välja pellets, har även funderat på en luft/vattenpump. Vilket är lämpligast?

Kom gärna med förslag på panna och brännare!

Mvh Daniel
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Några förslag:

En combifire med en Bequem 15D brännare eller en EcotecA4.

Thermia Biomatic+

Janfire nohands Brännare och panna (helt ny dock, inga fälterfarenheter i detta forum än.

Du kan nog få en lite billigare lösning med en framåtbrinnande brännare (t.ex viking bio) i en Nibe pellux panna (tror dock endast det går med framåt brinnande brännare här). Kräver dock tillsyn/uraskning ca 1gång/vecka.

Vad du än väljer för panna så är det bra att inte låsa in sig i ett hörn. t.ex går det att koppla till solceller, kan man ha framåtrbrinnande och uppåtbrinnande i denna panna.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Thermia Biomatic+ verkar ju kalas
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
patrick
Fröträd

Inlägg av patrick »

Andreas Hansson skrev:Thermia Biomatic+ verkar ju kalas
Det är den :D
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Ska jag köra med pellets?

Inlägg av Patrik »

Turbo skrev: Tänkte slänga ut min panna nästa år, ska jag välja pellets, har även funderat på en luft/vattenpump. Vilket är lämpligast?
Mvh Daniel
Enligt min mening så är dom där pumparna bra så länge dom fungerar, sedan så måste man ringa en service tekniker som kör 5-10mil för att felsöka, sedan för att återkomma några veckor senare med reservdelen. Men som sagt det finns fördelar/nackdelar med allt . men Folksams skade statistik på alla Pumpar säger ju en hel del :wink:
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Vad är ett rimligt pris på att få en Biomatic+ istallerad med det lilla förrådet? Då ska även den gamla pannan ut, det ska ingå i priset.

Mvh Daniel
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Skippa luft/vatten pumpen omg pga framledningstempen.. De gäller bergvärme oxå..

Nibe pellux är billig o de går fint att köra med under matad brännare t.ex bequem/ecotec.. Pellux ligger på 21500:- rek.pris..
Bequem 15D ca 25000:-.. Combifire med spaksotning 25100:- men då bör du inte ha ett stort bubbelbad då vv produktionen verkar lite klen..
Biomatic 20+ ca 50000:- (brännare o panna) + montering..
Monteringen verkar de skilja en del beroende på var i landet det gäller..Från 2000-20000:- :shock: som det sett ut här på forumet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Hur är det med varmvattenproduktionen i Biomaticen, kan flera personer duscha i följd? Kan man fylla upp ett badkar?

Ska man välja biomatic20+ istället för biomatic+? Varför och vilken är prisskillnaden?

Mvh Daniel
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Turbo skrev:Hur är det med varmvattenproduktionen i Biomaticen, kan flera personer duscha i följd? Kan man fylla upp ett badkar?

Ska man välja biomatic20+ istället för biomatic+? Varför och vilken är prisskillnaden?

Mvh Daniel
I 20+ så har du en kraftigare elpatron lite mer elektronik

http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id144.pdf
http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id287.pdf
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Någon som har erfarenhet av biomatic+ och varmvattenproduktionen i den? Räcker det till, kan man fylla ett badkar och kan flera duscha i följd?

Hur stor blir pelletsåtgången ungefär, 125 kvm och en luft/luft pump som funkar mycket bra. Bor i småland som sagt var.

Mvh Daniel
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Turbo skrev:Någon som har erfarenhet av biomatic+ och varmvattenproduktionen i den? Räcker det till, kan man fylla ett badkar och kan flera duscha i följd?

Hur stor blir pelletsåtgången ungefär, 125 kvm och en luft/luft pump som funkar mycket bra. Bor i småland som sagt var.

Mvh Daniel
Har inte sett någon som klagat på vvproduktionen iaf..

Vad har du för förbrukning idag??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Vet ej förbrukningen, har inte bott här tillräckligt länge. Tänkte om ni kunde uppskatta förbrukningen utifrån storlek på huset och plats i Sverige.

Mvh Daniel
patrick
Fröträd

Inlägg av patrick »

Turbo skrev:Någon som har erfarenhet av biomatic+ och varmvattenproduktionen i den? Räcker det till, kan man fylla ett badkar och kan flera duscha i följd?

Vi fyllde vår hörnbubbelbad utan problem med el-patron endast (brännaren var inte installerad ännu)

Har inte badat nått sen dess, men det lär inte var sämre med pellets.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Är det inte någon som har liknande stort hus som kan berätta om sin förbrukning?

Mvh Daniel
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Turbo skrev:Är det inte någon som har liknande stort hus som kan berätta om sin förbrukning?

Mvh Daniel
Hur tjock isolering i väggar o tak 2 el 3 glas fönster??

Du borde klara dej på 15000 kWh så ca 3 ton pellets/år..
Skriv svar