Systemet igång, problem med elpatron
Systemet igång, problem med elpatron
Puh! Vilken helg, men det var värt mödan. Nu är systemet igång. Min nya Biomatic 20+ står och glänser i källaren.
I lördags var murare på plats och hjälpte till att ta bort oljepannan samt mura in nytt rökrör.
Igår (söndag) kom rörmokarna och satte alla rör. När dom va klara vid 19-tiden kom elektikern och drog nya kablar. Pannan startade vi upp vid midnatt ungefär.
Jag har en fråga dock till er som äger den digitala versionen av Biomatic; jag har inte fått riktig snurr på elpatronen än. I natt blev det bara 23 grader i pannan. I morse fick jag upp den till 40 grader. Jag har ställt bör-värdet till 70 grader.
Jag tycker elpatronen borde vara igång till pannan har uppnått 70 grader men den mesar sig lite till och från. Hjälp!
I lördags var murare på plats och hjälpte till att ta bort oljepannan samt mura in nytt rökrör.
Igår (söndag) kom rörmokarna och satte alla rör. När dom va klara vid 19-tiden kom elektikern och drog nya kablar. Pannan startade vi upp vid midnatt ungefär.
Jag har en fråga dock till er som äger den digitala versionen av Biomatic; jag har inte fått riktig snurr på elpatronen än. I natt blev det bara 23 grader i pannan. I morse fick jag upp den till 40 grader. Jag har ställt bör-värdet till 70 grader.
Jag tycker elpatronen borde vara igång till pannan har uppnått 70 grader men den mesar sig lite till och från. Hjälp!
Thermia Biomatic 20+
Funkar nu
Jag stängde av samtliga element och cirkulationspumpen. Nu har pannan nått 70 grader. Kanske får värma en sak i taget =)
Thermia Biomatic 20+
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmmm verkar inte som allt står rätt till..
Du har väl 9 kW total effekt på elpatronerna??
Så om allt är som det ska så skulle pannan kommit upp i 70 grader på 1-1 1/2 timme...

Du har väl 9 kW total effekt på elpatronerna??
Så om allt är som det ska så skulle pannan kommit upp i 70 grader på 1-1 1/2 timme...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jovisst
Jovisst har jag 9kW (använder bara 6kW än sålänge dock) men så fort jag stängde av cirkulationspumpen som tryckte ut varmvatten till radiatorerna som samtliga var avstängda gick det väldigt fort från 40 grader till 70 grader. Nu ligger den konstant på mellan 66-70.
Ska jag höja temperaturen tycker ni?
Thermia Biomatic 20+
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Jovisst
Ha så låg temp som möjligt bara pannan klarar vvproduktionen så..calle_d skrev:Jovisst har jag 9kW (använder bara 6kW än sålänge dock) men så fort jag stängde av cirkulationspumpen som tryckte ut varmvatten till radiatorerna som samtliga var avstängda gick det väldigt fort från 40 grader till 70 grader. Nu ligger den konstant på mellan 66-70.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Vår installatör ställde in 80 grader på vår thermia. Det är det man kör på sa han.calle_d skrev: Ska jag höja temperaturen tycker ni?
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Angående min fråga om shunten. Jag märkte att min shunt inte var "tät" då jag trots avstängd cirkl.pump och shunt drog för mycket energi enligt mitt tycke. Då jag stängde av kranarna ut i radiatorsysemet minskade jag energiförbrukningen med 10 Kwh per dygn. Jag hade alltså en självcirkulation som drog extra energi. Jag har termostater på alla element (bytta 2000) lågt ställda så ingen värme borde ha gått ut i elementen.
Det jag märkte det på var att jag trots avstängd cirk.pump och shunt hade fisjumna rör ut till radiatorerna.
Det jag märkte det på var att jag trots avstängd cirk.pump och shunt hade fisjumna rör ut till radiatorerna.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De lät onödigt mycke..patrick skrev:Vår installatör ställde in 80 grader på vår thermia. Det är det man kör på sa han.calle_d skrev: Ska jag höja temperaturen tycker ni?

Högre temp = ökade förluster..
Inte prova än
Jag provar inte dra igång radiatorerna än. Ska skruva ihop pelletsförrådet och dra igång pellets-eldningen först. Blir lite dyrt att låta elementen gå med bara elpatron. Jag återkommer om jag fortfarande har problem!
Thermia Biomatic 20+