Elberedare i serie med vedpanna.

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
senmathal
Entusiast!

Elberedare i serie med vedpanna.

Inlägg av senmathal »

Hej!

Jag har för avsikt att koppla in en elberedare och min tanke är att sätta den i serie med vedpannan. Efter tips så bör det sitta en temperaturbegränsare på varmvattenberedaren i pannan så inte för hett vatten kommer in i elberedaren.

Men då är min fråga hur det blir med temp-reduceringen från vv beredaren ut till tappvattnet. Vattnet som matar berdedaren och som termastoten ska använda för stt sänka tappvattentemperaturen kan ju vara uppp till 60 grader. Hur kommer det att fungera?

Alternativet skulle väl kunna vara att dra en separat kallvattenledning till reduceringen men den sitter ju i ett färdigt paket på beredaren. Vet inte om det går att göra så.

Hur gör jag? Tacksam för svar då beredaren ska på plats snart

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
senmathal
Entusiast!

Inlägg av senmathal »

Någon som har någon synpunkt?

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag skulle ha struntat i det.
Det är inte många gånger min beredare har löst ut.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
senmathal
Entusiast!

Inlägg av senmathal »

Tack för svar!

Är det detta som är anledningen till att man bör ha en temperaturbegränsare? Det är inte så att beredaren kan skadas på något sätt? Den begränsare jag köpte är maxtempen 60 grader på. Det gjorde ju inget om det kom in varmare vatten från pannan gärna varmare än vad elberedaren är inställd på.

Men hur fungerar temperaturbegränsningen från beredaren ut till tappvattnet när det är varmvatten i matningen. Kan den reglera så mycket att den till slut tar vatten enbert från pannan om det låt säga är 70 grader från den? Eller bör man koppla om så att den får kallvatten till begränsaren?

Att det blir lite varmt i kranen är vi vana vid då vi saknar begränsare nu. Ibland är det 90 grader direkt ur kranen :o

/Mats

/Mats
sirkrille
Fröträd

Inlägg av sirkrille »

som ja har kört nu under ett års tid så har ja elvvb och en vvb i ack tanken. kör med el under sommaren och vvb i acktanken på vintern. kan köra båda samtidigt också. men kan bli att det blandar sig i vvb i acktanken när man spolar i kranen om du inte har eldat upp acktanken. så ja har ventiler som stänger så ja antingen kör på den ena eller den andra eller båda samtidigt. begränsare är bra att ha så man inte går in i duschen och råkar få 80graders vv på sig.. är nog inte så gott. samma i kranen.

mvh
Viadrus V8D, 2000l, tryckkärl 200l, automix
Skriv svar