Dragdax dragregulator (draglucka) - vilken nytta?

Skriv svar
foxmulder90
Lärjunge!

Dragdax dragregulator (draglucka) - vilken nytta?

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Har haft lite diskussioner om detta innan men tänkte nu gå in lite djupare i detta ämne:

På min Parca Norah 3000 sitter det en dragregulator av märket Dragdax (det står dragregulator på luckan). Här är en länk till dragluckan:

http://www.maniarmatur.se/sv/product/11 ... NORAH-3000

Varför kostar denna draglucka mer än en riktig dragbegränsare?

Jag kan inte förstå varför folk vill köpa denna i sådana fall, på min panna så är luckan alltid öppen cirka 1 cm när brännaren är av, och när brännaren går igång så vippar den i all hast fram och tillbaka.

Är den inställd från början på något värde, typ 15 pa eller dylikt? Körde tidigare med olja.

Eller är luckan helt enkelt där för att vädra pannan/skorstenen?

Vad talar positivt för denna draglucka gentemot en Tigex 25?

Mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Då din länk är totalt intetsägande om mojängen vill jag inte kommentera annat än vad jag redan har skrivit i tråden.

Men när du skriver Tigex 25 ringar varningsklockorna! Till många anläggningar är den underdimensionerat och jag hoppas verkligen att du har kollat upp att den är rätt storlek till din skorsten. Är det inte så kan du vara sämre ställd med den...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Tigex 25 var bara ett exempel just nu, jag kan ta en KW Z150 istället som exempel, jämförelsen var mest om en "inställbar" dragbegränsare gentemot en draglucka som bara "vippar/hänger".

Så här ser draglucka ut i verkligheten och den satt där när vi eldade med olja:

http://www.skorsten.nu/ved_eldning.htm

Fast den är i röd färg.. :)

Mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK, med olja förstår jag, detta då oljebrännaren styr luftflödet ganska väl fast texten som beskriver den är lite väl skönmålande.

Till pellets är den bara att kasta då draget inte kan ställas, något som har mycket större betydelse pga. lägre luftflöde vid uppstart osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar