Injustering av ny panna??..röklukt med nuvarande inställning

ronnokia
Ungskog

Injustering av ny panna??..röklukt med nuvarande inställning

Inlägg av ronnokia »

Jag har bytt ut en gammal olje panna från 1970 mot en nibe pellux 200, har kvar janfire flex-a brännaren som är från 2001 med utbytt styrenhet 2008. Nu till problemet, det luktar rök i pannrummet när jag startar brännaren. skorstenen är en murad rätt stor skorsten som funkade bra med den gamla pannan. Kan röklukten med den nya pannan bero på att den är för effektiv? det sitter 6 turbulatorer och en baffelplåt i den här pannan. Jag kontaktade Nibe om att det rykte in i överkant på luckan till eldstaden och de ska skicka upp en ny tätningsfläta men i väntan på det har jag tätat det med andra medel men lukten finns kvar om än i mindre omfattning. Började nu fundera på om det är så att pannan bromsar för mycket så att draget inte räcker till. Väntar på en kille som ska justera in janfire brännaren men det kommer att ta några veckor innan han kan komma. är tacksam för tips att prova för att få det att funka fram tills dess.
ronnokia
Ungskog

Komplettering...

Inlägg av ronnokia »

provade med att ta bort två av turbulatorerna i går kväll och tyckte då att det inte kom någon röklukt, i morse kortade jag av de två som jag tagit bort och satte tillbaks dem men nu luktar det lite rök igen. Vet inte om jag förstått principerna rätt men med mindre antal turbulatorer blir det bättre drag? Rätt eller fel? Men samtidigt undrar jag om rökgastemperaturen stiger i skorstenen samtidigt? Beställde en rökgastermometer ikväll för att kunna se skillnaden om det nu blir någon skillnad och i så fall för att se så det inte blir för varmt i skorstenen. Är jag ute och cyklar eller har jag förstått principen?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du har fattat rätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronnokia
Ungskog

Tack!

Inlägg av ronnokia »

Verkar det vettigt att det kanske blir att konstant ha två av turbulatorerna borta ur pannan? sotaren som besiktade installationen sa att det kunde bli nödvändigt att "elda lite för kråkorna" för att skorstenen skulle få rätt värme för att må bra. I pellux pannan sitter turbulatorerna parvis så jag antar att man måste ta bort dem två och två....
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om man ser att just detta att ta bort en eller två turbulatorer gör susen är det väl standard att korta alla lite lagom och då ha alla i ändå.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Du säger att skorstenen är stor. Hur lång är den och vilka innermått är det i skorstenspipan. En stor skorsten borde ge ett bra drag. Viken inställning har du på dragbegränsaren?
Pellux är ju en fullstor pelletspanna och tycker därför det känns fel att börja såga och förstöra turbulatorerna.
Jag tror du klarar problemet genom att sänka effekten på brännaren.
Jag har en mycket liten oljepanna och där klarar jag att köra omkring 12 kW utan att rensa pannan från något innanmäte.
Mät upp effekten på brännaren så har du mer att gå efter.
Var den gamla pannan en kombipanna utan motstånd kanske brännaren där kunde gå plattan i mattan utan problem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronnokia
Ungskog

Inlägg av ronnokia »

Skorstenen är ca 10.5 meter hög men då går rökröret in i muren på ca 1.7 meters höjd så ca 9 meter och invändigt är den 25x35 cm. Vet inte om det är jättestort men sotaren sa att den är rätt stor. Pannan vi hade förut var en oljepanna från 70 talet som antagligen inte bromsade allt för mycket och brännaren är inställd enligt den pannan fortfarande.
jag väntar på att försäljaren av janfire här på orten ska få tid till att justera in brännaren då jag inte kan mycket om den biten själv men det lät som det kunde dröja några veckor innan han kunde komma då älgjakten drar igång här upp i norr på måndag. mina tankar med att korta turbulatorerna är för att få det att fungera nödhjälpligt tills han kan komma.

Den gamla pannan luktade inte rök trots att jag såg ljuset från elden genom den otäta gamla luckan, antar att den bromsade inte alls så draget sög ut all rök?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om du väntar på att Hälge ska dö skulle jag råda dig till att dra ut en turbulator (eller två) om det får röken att sluta pysa ut.

Skär inget av eller så men få ställd brännaren, peta i de utplockade igen och välj rätt effektläge och se vad som händer. Kommer det rök och allt är ställd rätt kan det vara läge att kapa lite lätt men alltså först EFTER allt är rätt justerat, inkl. dragregulator osv.

För jag antar att du faktisk har en dragregulator monterat?

Har du inte det är det dags! Definitivt innan brännaren justeras!

Och dragregulator är en sån viktbalancerat lucka som öppnar när suget i skorstenen blir för starkt.

Ska du skaffa en måste du välja en som är stor nog, Tigex 25 är tydligen ofta för liten för välväxta hus med ordentlig skorsten.
Är inte PK!
ronnokia
Ungskog

Inlägg av ronnokia »

Jo det sitter en dragbegränsare på sotluckan sedan den förra installationen och på telefon sa killen som ska komma att den är bättre än den som följde med pannan och sitter på rökröret, den nya är låst och den gamla har samma inställning som den hade för den gamla pannan. ( vilken den inställningen är har jag ingen aning om då det installerades innan min tid i det här huset.)
ronnokia
Ungskog

Inlägg av ronnokia »

Får tacka alla för de goda råden här på forumet ska installera en rökgastermometer och korta turbulatorerna där de är delade och går att sätta ihop igen och får jag bort röklukten utan att det blr för varmt i skorstenen på det viset är problemet löst tills jag får den injusterad ordentligt! Tack!!!!! :D
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Läser detta ...

" Skorstenen är ca 10.5 meter hög men då går rökröret in i muren på ca 1.7 meters höjd så ca 9 meter och invändigt är den 25x35 cm. Vet inte om det är jättestort men sotaren sa att den är rätt stor!! "

Skorstens mått 25 cm * 35 cm = 875 cm² den är Stor !
En KW SID 012 klarar max 338 cm² med 7 meters höjd !
Eller area 169 cm² med 9 meters höjd.

Enkel matte säger att KW sid 012 är liten !

Tips
Det går att montera in upptill 3 st dragbegränsare och få det att fungera bra ! men de bör vara typ som jag kallar lättdrivna och inte behöver så många +Pa för att öppna dragluckan helt.

En fråga som dyker upp, är rökgastemperaturen ?
Kanske är denna så låg i förhållande till skorstenens area
därför inte skapar tillräckligt drag för pannan i fråga ???

Öppnar inte din dragbegränsare helt då reglerar denna som den skall!
Men öppnar den lätt helt = fullt öppen då är denna liten.
Tillverkar rökgasutrustning
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Många frågar om rökgastermometern ska sitta före eller efter en dragbegränsare....

Mitt svar är att både före och efter är rätt, allt är beroende på vilken rökgstemperatur som vi är intresserade att få veta !

Oftast är pannans utgående rökgastemperatur som är av intresse!
Det är denna temperatur som talar om när det är dags att sota !
--------------
Efter dragbegränsaren är av intresse för att veta om rökgastemperaturen sänks tillräckligt tex. vid ved eldning. då max temperatur oftast är 350 C !
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Hej Olle45
Du verkar kunna det här om dragbegränsare.
Har du någon aning om hur många Pa det skiljer på draget som går till pannan mellan lite öppen och fullt öppen för olika dragbegränsare.
Vilka dragbegränsare är lättdrivna och vilka är inte det?

Jag har en Tigex25 men den är nog för liten om man ska vara noga.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Tigex25 är en lätt driven lucka, men den är ofta för liten. + 3 Pa från luckan börjar att dragbegränsa till fullt öppen lucka..

Det gäller att inte välja en förliten lucka, det är inte bara skorstenens temperaturen som skapar draget!!
utan när det blåser ute också, det kan bli ryckigt drag vid byig vind.
ronnokia
Ungskog

Rökgastemperatur

Inlägg av ronnokia »

Med en första proveldning med rökgastermometern på plats så uppnåddes en temperatur som var som mest på 138 grader, detta med fyra hela och två halverade turbulatorer. känns som det är rätt lite eller har jag fel?
Skriv svar