Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.
Jag får inte till det med framledningsvattnet...
Nu är det 12C ute så det blir ganska kallt o rått i källaren och skulle inte skada med en grad värmare på bostadsplanen.
Försöker ändra värden för att få upp framledningstempen men den håller sig bara på det som står inställt som minimi-värdet.
Den tycker inte att man ska ha värme nu?
"Vad ska man göra för att få upp tempen utan inomhusgivare", skulle man kunna omformulera frågan till:-)
Nu är det 12C ute så det blir ganska kallt o rått i källaren och skulle inte skada med en grad värmare på bostadsplanen.
Försöker ändra värden för att få upp framledningstempen men den håller sig bara på det som står inställt som minimi-värdet.
Den tycker inte att man ska ha värme nu?
"Vad ska man göra för att få upp tempen utan inomhusgivare", skulle man kunna omformulera frågan till:-)
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 231
- Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
- Ort: Västerhaninge/Karlstad
- Kontakt:
Använder du Ariterms shuntstyrningskort? I så fall går du till "Kurva 1" i menyn. Där ställer du in önskad framledningstemperatur
vid 0 grader ute, utan kompensering. Sen kan du kompensera kurvan vid utetemp på -5 och +5.
Kolla även vad "Värmestopp" står på, dvs. över den angivna temperaturen shuntar det inte ut någon värme.
Standard för "Värmestopp" är 17 gr. Själv har jag 14 gr. Kurva 1 är från början inställd på 40 gr.
vid 0 grader ute, utan kompensering. Sen kan du kompensera kurvan vid utetemp på -5 och +5.
Kolla även vad "Värmestopp" står på, dvs. över den angivna temperaturen shuntar det inte ut någon värme.
Standard för "Värmestopp" är 17 gr. Själv har jag 14 gr. Kurva 1 är från början inställd på 40 gr.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Ja jag använder shuntstyrningskortet... det är där jag har försökt ändra men inte får den att röra shunten något.
Värmestoppet står på 17C så man tycker att den borde börja pytsa ut värmen på systemet vid 12C ute.
Värmestoppet står på 17C så man tycker att den borde börja pytsa ut värmen på systemet vid 12C ute.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 231
- Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
- Ort: Västerhaninge/Karlstad
- Kontakt:
Det kan bero på vad "Kurva 1" står på. Och det ligger inte någon dag/natt sänkning aktiverad som ställer till det?
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Ok, det var det jag ville veta, vad som skulle ändras för att få den att shunta tidigare.
Kunde man kanske listat ut... får testa om det funkar, har för mig jag provade det.
Hur ska det förresten vara med dragbegränsaren?
Har aldrig sett min röra sig men låter som man har bra drag när den går på HOG-läget.
Kunde man kanske listat ut... får testa om det funkar, har för mig jag provade det.
Hur ska det förresten vara med dragbegränsaren?
Har aldrig sett min röra sig men låter som man har bra drag när den går på HOG-läget.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
När pannan går lite så kan skorste va så kall att draget inte blir tillräckligt högt för att den ska öppna, Annars är 13-15 pa lämpligt för med riktigt lågt drag blir det rätt gryningt nästan som grus i koppen..
Har du testat att öka kurvan?
Krävs 50° vid 0° har du riktigt högtemp system o tur att du inte installerat vp
Börjar du få den att shunta ut så kan du ju senare se över hur radiatorerna är strypta, Antingen bakom termostaten el på radiatorreturen kan dom vara strypta o då du inte kör mot acktank behöver du inte strypa dom förutom om det blir för varmt i nått rum med helt öppna termostater..
Får du till strypningen o shuntstyrningen så tempen hålls rätt kan man sedan ställa radiatortermostaterna så dom stryper vid 1-2° varmare än man vill ha det.. Får du till de o en innegivare som kompenserar för t.ex blåst som tränger genom väggarna har du optimerat den biten allt som går
Har du testat att öka kurvan?
Krävs 50° vid 0° har du riktigt högtemp system o tur att du inte installerat vp

Börjar du få den att shunta ut så kan du ju senare se över hur radiatorerna är strypta, Antingen bakom termostaten el på radiatorreturen kan dom vara strypta o då du inte kör mot acktank behöver du inte strypa dom förutom om det blir för varmt i nått rum med helt öppna termostater..
Får du till strypningen o shuntstyrningen så tempen hålls rätt kan man sedan ställa radiatortermostaterna så dom stryper vid 1-2° varmare än man vill ha det.. Får du till de o en innegivare som kompenserar för t.ex blåst som tränger genom väggarna har du optimerat den biten allt som går

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nu börjar den pytsa ut värme!
Har t.o.m. fått sänka den igen till 43C verkar som den lärde sig efter några dagar var skåpet ska stå
Så dragregulatorn ska inte stå på 20pa som det står i papprena?
Har t.o.m. fått sänka den igen till 43C verkar som den lärde sig efter några dagar var skåpet ska stå

Så dragregulatorn ska inte stå på 20pa som det står i papprena?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Aha ok.
Har fått sänka den ytterligare lite men tror det blev lite väl lågt, ska nog kompensera det med att ändra +5C variabeln istället...
Återkommer när jag hittat något vettigt läge...
Har fått sänka den ytterligare lite men tror det blev lite väl lågt, ska nog kompensera det med att ändra +5C variabeln istället...
Återkommer när jag hittat något vettigt läge...
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Nu håller man 21,5-22C.
Dock har ett nytt problem uppkommit, har börjat lukta lite rök emellanåt.
Och idag kom det rök från sekundär luftintaget/ratten (heter det så?
) i asklådan.!
Ska man hålla den stängd eller lite öppen? Hur mkt har ni den öppen i så fall om man mäter millimeter/centimeter?
Stänger man den slutar det givetvis ryka men låter då som den tappar lite drag men det kanske beror på att det blir tätt=tystare.
Den slutade ryka efter ett tag men då hade det redan kommit ut så mkt rök att det kändes oacceptabelt.
Får se när den startar nästa gång.
Dock har ett nytt problem uppkommit, har börjat lukta lite rök emellanåt.
Och idag kom det rök från sekundär luftintaget/ratten (heter det så?

Ska man hålla den stängd eller lite öppen? Hur mkt har ni den öppen i så fall om man mäter millimeter/centimeter?
Stänger man den slutar det givetvis ryka men låter då som den tappar lite drag men det kanske beror på att det blir tätt=tystare.
Den slutade ryka efter ett tag men då hade det redan kommit ut så mkt rök att det kändes oacceptabelt.
Får se när den startar nästa gång.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Jag skulle vilja påstå att den skall vara stängd (utan att veta med säkerhet vilken skruv du menar).
Inga "luftinsläpp" på pannan skall vara öppna, då dessa skapar felaktiga dragförhållande i pannan. Samt släpper ut rök när brännaren stannar/draget minskar. Det lufttillskott som behövs för driften skall brännaren sköta inga andra luckor/öppningar. Har man otäta luckor (dåliga tätningar/packningar) så stör dessa också brännaren samt draget i pannan.
Inga "luftinsläpp" på pannan skall vara öppna, då dessa skapar felaktiga dragförhållande i pannan. Samt släpper ut rök när brännaren stannar/draget minskar. Det lufttillskott som behövs för driften skall brännaren sköta inga andra luckor/öppningar. Har man otäta luckor (dåliga tätningar/packningar) så stör dessa också brännaren samt draget i pannan.
Senast redigerad av Roli den tis 21 sep, 2010 12:03, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.