Fråga om uppstartsfasen, Flex-A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
gibbles
Späd planta

Fråga om uppstartsfasen, Flex-A

Inlägg av gibbles »

Hej,

Min Flex-A har börjat få startproblem. Efter en misslyckad start så blinkar sekvensen för flamvakt och pelletskoppen är full med pellets. Endast ett par pellets närmast inblåsningen från elspiralen är då svarta.

Jag har bytt elspiral till en ny 1000W'are. Jag har provat lite olika justeringar på potentiometern för uppstartsfasen utan skillnad. Den står nu på cirka 100V.

Dock - mellan startpulserna på (justerbara) 100V ligger fläktspänningen på drygt 90V. Jag får för mig att fläkten går för hårt mellan startpulserna och därmed kyler elspiralen såpass att när den sedan gör startpulser så är spiralen för kall.

Direkt jag slår på snabbstarten så går fläkten upp i 163V i 10 sekunder. Därefter går den ned på 90V i knappt 2,5 minuter varpå den börjar pulsa upp till 100V, sedan tillbaks ned till 90, sedan upp till 100V igen, sedan 90 osv...

Tittar man på instruktionsvideon för fläktbyte samt i diagrammet i installationsanvisningen så verkar det som om fläktspänningen ska gå ned på 0 mellan pulserna vilket skulle ge elspiralen tid att bli riktigt het.

Så, min fråga är, ska det verkligen vara bara 10 volts skillnad mellan fläktspänningen i och mellan startpulserna? 90-100-90-100 och inte 0-100-0-100?

Tack på förhand,

Gilbert
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nya styrboxen eller gamla?

Det finns en anledning till att dessa data bör skrivas in i signaturen, då släpper man fråga varenda j.... gång.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
gibbles
Späd planta

Inlägg av gibbles »

Sorry, är ny här på forumet. Signaturen uppdaterad.

Det är gamla elektronikboxen. Brännaren är från 2006.
Janfire Flex-A, 2006. Nya elektronikboxen (utbytt 2010).
Albin 720F, KW Z150 dragbeg.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu har jag bara detaljkunnande om Janfire NH men jag menar att denna pulsande finns i 2 versioner, just AV/100V eller 90/100V och den senare är den "nyaste".

Och är den "nyast" betyder det att den är ändrat för att det har funnits problem med det äldre sätt. Jag kan tänka mig att en "seg" fläkt kanske kan ha svårt att starta upp mellan varje puls men det är gissning.

Så jag är ganska säker på att det är rätt som det är, kretsloppet känner jag mycket väl till och är det fel i det kommer fläkten antingen inte att köra eller köra full spett.

Just det ATT den pulser visar att det är rätt och spänningarna runt 100V har jag sett som korrekta här i forumet.

Det är viktigt att plåtbiten som leder luften förbi tändelementet ligger rätt, tydligen ska det vara lätt att den kommer fel när man byter element, värd att kontrollera alltså.
Är inte PK!
gibbles
Späd planta

Inlägg av gibbles »

Tack för ditt svar, Icecap. När jag skrev ursprungsfrågan hade jag nästan hoppats att du skulle svara. :)

Det var väldigt bra information att det fanns två varianter på pulsningen. Det verkar som att elektronikboxen kanske fungerar som den ska då. Jag har suttit med tidtagarur och voltmeter och gjort ett diagram över uppstartsfasen och det stämmer precis med såsom det ser ut i installationsanvisningen, iallafall med hur den kör fläkten hög/låg och vid vilka tidpunkter.

Jag ska dubbelkolla plåtbiten vid tändelementet. Jag kom även på nu att det finns två sprickor i rosterplåten. Den längsta av skårorna som leder in luft från tändelementet har "förlängts" i båda riktningar. Det kanske läcker mellan där också. Eventuellt får jag ta svetsen och kludda igen sprickorna.

Jag ska även ta loss och rengöra fläkten får vi se. Jag upplever den som lite "trög" faktiskt, även om den snurrar på när den väl kommit upp i varv.

Tack för svaret. Jag återkommer med resultat. Om det finns fler ideer på vad jag bör kolla så tas de tacksamt emot.
gibbles
Späd planta

Inlägg av gibbles »

Hm. Det kanske är elektronikboxen ändå.

Rengjorde fläkten igår. Det var bara ett tunt lager damm i den och den gick väldigt lätt. Plåtbiten som håller elspiralen såg ut att ligga rätt och alla vingar är raka. Sprickorna i rosterplåten är så små att de inte kan påverka luftflödet.

När jag kopplade på strömmen till brännaren med vredet i läge "0" så varvade fläkten upp, sakta sakta. I början snurrade den med något varv i sekunden och en fläktspänning på 40'ish volt. Jag lät den stå i ett par minuter och den stabiliserade sig till slut på en fläktspänning på 103-104 volt. Detta i läge 0.

Snabbstartade brännaren i läge 1 och sekvensen verkar rätt med tidpunkter för tändpulser, men fläkten går för fort. Nu var tändpulserna c:a +10 volt på befintlig fläktspänning, dvs från 103-104 till 113 ungefär. Det gick inte heller att justera pulsspänningen något.

Dessutom verkar eldkraft ha höjt priserna på elektronikboxarna i dagarna. Typiskt!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ja, det låter ju ganska konstigt tyvärr. Kan nog vara att boxen har psykiska problem...
Är inte PK!
gibbles
Späd planta

Inlägg av gibbles »

Uppdatering: Boxen hade mycket riktigt psykiska problem. Månntro det blivit alltför mörkt och ensamt i pannrummet en tid.

Med ny box monterad så tände brännaren direkt och har nu gått utan tillstymmelse till problem i ett par dagar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bra att det löste sig!
Är inte PK!
Skriv svar