bionett eller biomatic+ eller vedsol panna

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har jag läst på lite om nya biomaticen (skötselanvisningarna) http://195.198.92.151/ariterm/Ariterm-B ... w-res1.pdf
Det är faktiskt ganska mycket som ändrats :oops:
Den nya har automatsik sotning medans den äldra får man dra i en spak men i båda fallen ska automatiken plockas ur o pannan sotas 1-2 ggr/år manuellt med viska..
Den nya har inte den snedställda/rektangulära rökkanalen från eldstaden upp till tuberna vad jag kan se iaf, Verkar som eldstaden når ända upp till sotluckan uppe på pannan.. På den äldre måste man sota denna med viska då inte spaksotningen rengör den..
Den nya har shuntstyrning med både inne/utegivare men kan köpas till en innegivare med display som man kan gå in o kolla larm, driftsdata, temperaturer mm
Lamdasond går lätt att eftermontera om man inte har det, Bara skruva i sonden i rökröret o ansluta kablarna på baksidan av pannan o stoppa i transformatorn i kontakten :D
Pannan är utrustad med rökgasfläkt, Det ända som är synd är att det inte sitter en givare som mäter undertrycket i eldstaden o att pannan kan justera fläkten själv för rätt undertryck. :?

Sen verkar brännaren ändrats en del oxå, Nu verkar det som att skruvarna är grövre/ändrad utväxling så mer pellets matas in, förr va alltid 70% matning o 36% fläkt standard inställning för 15 kW medans de nu är 50% matning o 40% fläkt men det står inte vilken effekt den har med dom värdena men antar bara att det är 15 kW. Den äldre har ca 10 kW iaf med 50% matning..
Skruven ser inte likadan ut av det man kan se i koppen heller..

Nya pannan verkar vara förbered även för extern/automatisk askutmatning så det skruvas över i tex 200 l oljefat, Men manuella askkomprimeringen i asklådan verkar dom tagit bort på den nya..

Så det skiljer ju endel men även den äldre är en riktigt bra panna efter att den fick spaksotning o kedjedrift men den nya är ju ett snäpp vassare men då ska man nog köpa till lamda o ev utrusta den med automatisk uraskning samt ha lite högre förbrukning för den är ju antal kroner dyrare än de fina priset av 39000:- :wink:

Ingen som vet priset mer exakt för den nya komplett med innegivare med display o lamda??
Kanske måste kolla upp de idag :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

stepside skrev:bra info där! tror jag klarar mig rätt fint med den gamla biomaticen isåfall. sen inkoppling är väl mest vvs och en sån har jag i släkten som tur är och behöver inte bli just nå dyrt.själva injusteringen av pannan kan jag väl ta hit termiainstallatörer för nån tusing eller vad de ska ha.eller nån annan förståsigpåare med ett instrument och enskild firma.
Ja jag tror oxå du kommer bli nöjd med den äldre varianten :wink:

Har du en lätt händig person att tillgå byter ni pannan själv, Det är ju bara flytta rören från gammla till nya pannan men det kan vara ide att byta t.ex exp.kärl om det är gammalt då ni ändå håller på..
Säkerhetventiler mm ska ingå med pannan (ligger i asklådan)

Justeringen kan du ordna själv till den äldre pannan om du har tillgång till hushållsvåg vilket inte är så dyrt att köpa en ny heller, Sen kan jag guida dej hur du ska justera in den.. :wink:
Vet man bara bränsle mängden så är det sedan bara att ställa in fläkten för rätt syremängd så har man rätt förbränning sedan.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar