Montera en sprinkler i pannrummet - tips & råd mottages

foxmulder90
Lärjunge!

Montera en sprinkler i pannrummet - tips & råd mottages

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Har en sprinkler på cirka 140 grader (grön om jag inte minns fel), som jag tänkt att montera upp i pannrummet.

Har en kallvattenkran i andra sidan rummet, som slutar på halva väggen. Sedan ska ett rör monteras på kranen som går upp till taket och sedan fortsätter 1 meter och gör en 90 graders sväng och fortsätter 2 meter, dvs. jag behöver cirka 4 meter kopparrör, som jag tänkt köpa på biltema? Eller kan ni rekommendera någonting annat?

Som jag ser det så behöver jag rör, ett par anslutningar samt lite fästen till röret och till sist lite skruv och plugg? Behöver jag något annat? Avstängningsventil? men det kanske jag använda kranen till?

Så det borde sluta på någon hundring allt som allt.

Kom gärna med tips, jag har aldrig utfört rörarbeten förut, om man bortser från att koppla in en toa eller blandare osv. ;)

Behöver hjälp hela vägen, hur gör jag för att koppla röret till kranen? Kranen är av äldre modell, ser ut ungefär såhär: http://provardesigner.blogg.se/images/2 ... 914557.jpg

Det vore en början att kunna koppla röret till kranen, sedan finns det väl anslutningar till röret?

Mvh
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Okej jag besvarar lite av min egen fråga:

Liten inköpslista:

1 st grön sprinkler 140 grader - 100:-
1 st glödgat kopparrör 2 meter - 250:-
1 st nippel hona - 50:-
1 st vinkelskarv hona - 50:-
2 st rörklamrar vita - 30:-
2 st skruv + plugg - 30:-

Summa total: - 510:-

Böjer röret för hand därav glödgat.

Tror ni detta funkar?

Jag är dock osäker på kranen i källaren, den ser inte ut att vara av bästa kvalité, om jag vrider på den så känns det som om den går av :(

Mvh
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag skulle gjort såhär:

Skaffa en T-koppling med lämplig dimension, ta sedan av röret
ner till kranen och sätt dit T:et. Dra därefter upp röret till sprinklern.
Jag hade nog dessutom kört med lödda rörbitar och då tagit lämpliga 90-graders böjar, det blir snyggt. Sedan några svep och bladskruv så ser det proffsigt ut.

Vad är det för sprinkler du hittat?

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Kollade igenom kranen och det verkar som att jag behöver en ny tappventil också, men den kostar bara 150:- på biltema ;)

Vill helst köra med kran/tappventil till röret, så att man har möjlighet att ta bort det vid behov (renovering osv.)

Tror faktiskt att jag enbart kör en 90-graders böj så att sprinkler hamnar mitt i taket så att säga, blir en enkel och snygg anslutning då. Tror inte att jag kör med färdiga 90-graders böjar, utan böjer nog till röret för hand eller liknande.

Sprinklern fanns hos en jag hittade på nätet, som jobbat med sprinklers i flera år. Ville helst ha en på 141 grader (grön). Men annars finns det nästan gratis hos vilken rörfirma som helst :D

Mitt problem är nu om jag behöver koppla ur den gamla kranen/tappventilen, då vet jag inte hur jag ska stänga av vattnet till den, eftersom det helt enkelt inte går till just den kranen :S Och vrida på den vågar man heller inte, den kanske går helt sönder så att det bara fortsätter rinna :(

Usch, man skulle kanske använt den kranen nångång då och då sedan man flyttade in i huset :)

Kanske tar hit nån röris till jobbet, om jag skaffar allt material själv.

Ska ta några bilder när det är ordnat :)
luppg
Stor entusiast!

Inlägg av luppg »

Men du kan väll stänga huvudkranen till kåken? Öppna några kranar och låt vattnet rinna ur, sedan är det ju bara att plocka bort den gamla kranen och ersätta med ny...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Nej tyvärr så kan jag inte stänga av vattnet (råkade bryta av den stora kranen), så det får väl fixas också :)

Men snart har jag allt material så jag skickar upp några bilder på "konstverket" när det är färdigt :D

Funderar dock på om jag ska montera en 100 graders eller 140 graders sprinkler? Vad tycker ni?
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Tänkte bara tipsa er som är intresserade om att sprinkler köper man lämpligast i USA, kostar cirka 90:- med frakten till Sverige, tar ett par arbetsdagar innan man får hem det.

I Sverige så är dom rätt griniga om att sälja enstaka, undrar faktiskt varför.

Övrigt så behöver jag nu bara hjälp med att montera den nya tappventilen, resterande gör jag lätt själv, men eftersom det "knappt" går att stänga av vattnet så lämnar jag tappventilen till en rörmokare, kostar någon hundring vitt.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Hur funkar en sån där sprinkler?Är det nån sensor inbyggd i den?
Vid vilken temperatur löser den ut?
Måste man ha fullt vattentryck på?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Min sprinkler har en glasbulb (grön) som löser ut vid 98 grader celcius, dvs. den smälter så att vattnet får fri väg :)

I större byggnader är det en sensor i varje sprinkler så att dom kan stängas av och inte orsaka alltför stora vattenskador vad jag har sett, men det skiljer sig från byggnad till byggnad :)

Jag kommer inte ha på fullt vattentryck, utan snarare hälften eftersom det inte är så stor yta att täcka, inbillar jag mig(?) :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Få jag fråga: varför överhuvudtaget montera en sprinkler?

Om ditt system är så brandfarligt hade det väl varit bättre att säkra att fel inte kan ske än att släcka elden efteråt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Visst får du fråga! ;)

Alla människor är olika och jag är en sådan som tar det säkra före det osäkra :)

Jag anser dock att mitt värmesystem är väldigt säkert, minst lika säkert som andras system.

Men när det inte kostar speciellt mycket (cirka 600:- för materialet) så tycker jag inte att det är en fråga om saken, bara installera ju?
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Hej!

Har du kommit vidare i detta? Är nyfiken då jag också börjat fundera på att brandsäkra mitt pannrum på olika sätt. Din tänkta lösning låter onekligen intressant.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Jo jag har allting förberett, men har ännu inte tagit tag i saken då vi ändrar om lite här hemma, försöker fixa iordning lite saker i pannrummet först och sen ska vi nog sätta upp en luftvärmepump utanför osv.. så det blev lite mindre prioriterat..

I och för sig så tar det bara en timme om man är snabb :)

Materialet kostar ett par hundra, och om du har en vattenkran i pannrummet så är det smidigt och du kan göra det själv, som att koppla in en vattenslang fast med glödgade rör.

PM:a om du är intresserad av en sprinkler, jag köpte 93 graders sprinkler då det verkar lämpligast.

Mvh
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Hej igen,

Blev inspirerad av denna tråd och började kolla på detta för egen räkning. Jag pratade därför idag med en lokal brandskyddsfirma samt mitt försäkringsbolag.

Försäkringsbolaget säger att både vatten & "pulverbomb" / pulversprinkler går bra men de föredrar det senare då det anses lättare att sanera efter en sådan än att återställa skador efter en vattensprinkler. De var också tydliga med att de ersätter skador/sanering även om sprinklern löst ut av misstag; normal självrisk gäller.

Brandskyddskillen sa även han att pulversprinkler (alt. ett skum som heter Forrex) är att föredra. Detta pga att vatten med pellets evt. kan ge samma effekt som om man sprutar vatten på brinnande olja, dvs. ångan kan orsaka en explosion. Det var åtminstone killens hypotes; han var dock inte 100 på detta. Han sa också att en annan nackdel med vatten kan ju vara att den kan stå och sprinkla ganska länge innan vattentrycket bryts. I andra änden finns risken att trycket försvinner om branden gör så att strömmen bryts.

Även om det inte råder någon absolut säkerhet kring att vatten blir olämpligt så tänker jag personligen inte chansa. Framförallt med tanke på att man får en "bomb" för en tusenlapp så känns valet hyfsat enkelt för egen del:
http://kiddebutik.se/?p=productMore&iProduct=12
Den har aktiveringstemp. på 93 grader, vilket var det jag blev rekommenderad.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Risken för ångexplosion vid släckning av pellestbrand är nog lika med noll.
Brandkåren sprutar ju vatten på övertända sågverk utan att blinka.

Det är ju sammanpressat träspån, inga konstigheter att släcka alls.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Skriv svar