Bra handböcker för att komma igång

Skriv svar
croytos
Fröträd

Bra handböcker för att komma igång

Inlägg av croytos »

Jag undrar lite vilka brännare som har så bra handböcker att man själv kan komma igång med pelletseldning och lösa de problem som blir.
Så här instruktivt skulle jag vilja ha det. http://pelletsteknik.se/guider/VikingB16GL.pdf

Har varit och tittat på ett par begagnade P21 brännare som det finns gott om men de handböcker man kan ladda hem verkar knapphändiga.
Jag begriper ärligt talat inte vad det mesta handlar om.
Ska man ta hem någon expert om det blir något fel med eldningen blir det ju inte billigt.
Någon begagnad Viking B16 brännare hittar jag inte.

Kanske är orsaken att folk säljer det dom är missnöjda med och behåller det som själva klarar av att sköta?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jättefin manual, det där. Ett exempel för andra leverantörer. Mycket pedagogiskt upplagd.

Det kan nog vara så att Viking B16 GL är en sådan trotjänare att de som har dem, inte byter dem förrän de är mogna för skroten. Så om du klarar av rent ekonomiskt att köpa en ny B16, så behöver du inte bekymra dig över eldningen de närmsta 10 - 15 åren - eller mer. :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Blir inte riktigt klok på vad de menar med detta i manualen:7. Se till att undertrycket i pannan är cirka 1,5-2 bar vid eldning. Uppåt 2 kg vacum? Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Enligt manualen för TB mini, så skall undertrycket vara 1 mm VP.
2 kg vacuum? :shock: Pannan kom att implodera :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Kan tänka mig att det ska vara så att pumpen ska sitta på framledningsröret. Men 1,5-2 Bar låter som ganska mycket tycker jag.

Som sagt. Jag tror inte att det handlar om lufttryck utan om vattentryck i värmekretsen.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Synd man inte hade den handboken när man började elda med pellets. Var mest att gissa sig fram. Som tur var hände inget allvarligt.

Ja hade inte Newton blivit yr i knoppen av ett äpple som föll ned med 9,81 m/sek/sek så hade vi kanske fortsatt räkna med vettiga enheter som kilopond, ATÖ och millimeter vattenpelare.

Min gissning är att det ska vara undertrycket mätt i dekapascal, dPa.
På ren svenska alltså undertrycket i millimeter vattenpelare.
Senast redigerad av Torsten den tis 09 nov, 2010 17:42, redigerad totalt 2 gång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Det står på sista sidan att det skall vara 10-20 Pa i undertryck i pannan så jag tror att det går bort.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Skriv svar