Bra handböcker för att komma igång
Bra handböcker för att komma igång
Jag undrar lite vilka brännare som har så bra handböcker att man själv kan komma igång med pelletseldning och lösa de problem som blir.
Så här instruktivt skulle jag vilja ha det. http://pelletsteknik.se/guider/VikingB16GL.pdf
Har varit och tittat på ett par begagnade P21 brännare som det finns gott om men de handböcker man kan ladda hem verkar knapphändiga.
Jag begriper ärligt talat inte vad det mesta handlar om.
Ska man ta hem någon expert om det blir något fel med eldningen blir det ju inte billigt.
Någon begagnad Viking B16 brännare hittar jag inte.
Kanske är orsaken att folk säljer det dom är missnöjda med och behåller det som själva klarar av att sköta?
Så här instruktivt skulle jag vilja ha det. http://pelletsteknik.se/guider/VikingB16GL.pdf
Har varit och tittat på ett par begagnade P21 brännare som det finns gott om men de handböcker man kan ladda hem verkar knapphändiga.
Jag begriper ärligt talat inte vad det mesta handlar om.
Ska man ta hem någon expert om det blir något fel med eldningen blir det ju inte billigt.
Någon begagnad Viking B16 brännare hittar jag inte.
Kanske är orsaken att folk säljer det dom är missnöjda med och behåller det som själva klarar av att sköta?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jättefin manual, det där. Ett exempel för andra leverantörer. Mycket pedagogiskt upplagd.
Det kan nog vara så att Viking B16 GL är en sådan trotjänare att de som har dem, inte byter dem förrän de är mogna för skroten. Så om du klarar av rent ekonomiskt att köpa en ny B16, så behöver du inte bekymra dig över eldningen de närmsta 10 - 15 åren - eller mer.
Det kan nog vara så att Viking B16 GL är en sådan trotjänare att de som har dem, inte byter dem förrän de är mogna för skroten. Så om du klarar av rent ekonomiskt att köpa en ny B16, så behöver du inte bekymra dig över eldningen de närmsta 10 - 15 åren - eller mer.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
-
- Lärjunge!
Synd man inte hade den handboken när man började elda med pellets. Var mest att gissa sig fram. Som tur var hände inget allvarligt.
Ja hade inte Newton blivit yr i knoppen av ett äpple som föll ned med 9,81 m/sek/sek så hade vi kanske fortsatt räkna med vettiga enheter som kilopond, ATÖ och millimeter vattenpelare.
Min gissning är att det ska vara undertrycket mätt i dekapascal, dPa.
På ren svenska alltså undertrycket i millimeter vattenpelare.
Ja hade inte Newton blivit yr i knoppen av ett äpple som föll ned med 9,81 m/sek/sek så hade vi kanske fortsatt räkna med vettiga enheter som kilopond, ATÖ och millimeter vattenpelare.
Min gissning är att det ska vara undertrycket mätt i dekapascal, dPa.
På ren svenska alltså undertrycket i millimeter vattenpelare.
Senast redigerad av Torsten den tis 09 nov, 2010 17:42, redigerad totalt 2 gång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Lärjunge!