BRANDSKYDDSKONTROLL

Skriv svar
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag kan redan läsa att räddningstjänsten inte vet något om det här.
Det är inte räddningstjänsten som ger sotarna uppdraget.Utan Räddningsnämnden i kommunen som fast ställer deligeringen vem som skall utföra Brandskyddskontrollen. Alltstå vilken sotarmästare som anses som mäst lämplig med kompitenskrav osv..
Det står i klartext i räddningsverkets direktiv att Brandskyddskontrollen skall utföras av skorstensfejare med speciell utbildning,alltså får ingen annan göra det.
Det är så här: Förut när SBN-80 fanns( Svensk byggnorn 80 ) eller tidigare bygglagstiftningar där är det skrivit att värmepannor skall vara placerade i ett rum som är avskiljt från byggnaden i övrigt, alltså i ett pannrum som är en egen brandcell i sig själv.Denna regel är borttagen i nya BBR (Boverketsbyggregler)Nu klassas hela byggnaden som en enda brandcell varav pannrumskravet är borttaget med nyare regler, om inte pannan har en effekt på 60 Kw eller är placerad i ett flerbostads hus då gäller andra regler.Du kan med andra ord placera pannan i sov rummet om du vill.Men detta är sanning med modufikation.Det är inte så enkelt.
Är pannrum inritat på ritningen när huset byggdes skall pannan vara placerad i pannrum även nu med rätt brand klassade dörrar,tak,golv osv..
Sedan är det mera ägaren eller nyttjandehavaren som har det slutliga ansvaret för att brandskyddet erhålles.Skriver då sotaren en anmärkning ex på en pannrumsdörr då har han friskrivit sig och lämnat över ansvaret på bostads ägaren..
Detta har ingenting med bygganmälan att göra.Bygganmälan när det gäller pannbyten som ett exempel är bara till för att någon sakkunnig skall titta på installationen så att den är rätt utförd, bestämms oftast av byggnadsnämnden i kommunen varav det kan skilja sig mellan olika kommuner.Därför är det alltid bäst att kolla vad som gäller i just den kommun man bor i..
Bygger man ett nytt hus i dag som inte det finns pannrum inritat på ritningen kan man i princip placera pannan var man vill..om man håller sig under 60Kw.Men dom flästa arkitekter ritar faktiskt in pannrum på alla ritningar i dags läget som tur är..Så problemen löser sig nästan av sig själva.

Slutligen tycker jag att boverket yttrade sig mycket anmärkningsvärt ang pannrumsdörren.Det är ju så att även om pannrumsdörrarna står öppna för att få ut värmen i resten av källarvåningen så är det ingen bra förklaring.Om det uppstår en brand i pannrumet som man inte rår på skall man kunna stänga dörren så att pannrumsbranden blir begränsad.

DET VAR ETT DÅLIGT SVAR..

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Som du hör är det många bud.
Jag kommer hänga av dörren vid nästa brandskyddskontroll och låta sotaren skriva ett föreläggande. Det kommer jag överklaga.

När sotaren har gått kan jag hänga på dörren igen.

Det värsta som kan hända är ju att dom säger att dörren ska vara brandskyddad.

Men först ska jag prata med killen på bo verket igen.
Dom om någon borde ju ha koll.

Ang stängning av dörr har ordnat de så här.

En fjäder stänger dörren. Dörren håls uppe av ett paket snöre som löper i taket på pannrumet. Det är mycket värmekänsligt och går av direkt om det utsätts för värme.
När snöret går av stängs dörren av fjädern
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Som du hör är det många bud.
Jag kommer hänga av dörren vid nästa brandskyddskontroll och låta sotaren skriva ett föreläggande. Det kommer jag överklaga.

När sotaren har gått kan jag hänga på dörren igen.

Det värsta som kan hända är ju att dom säger att dörren ska vara brandskyddad.

Men först ska jag prata med killen på bo verket igen.
Dom om någon borde ju ha koll.

Ang stängning av dörr har ordnat de så här.

En fjäder stänger dörren. Dörren håls uppe av ett paket snöre som löper i taket på pannrumet. Det är mycket värmekänsligt och går av direkt om det utsätts för värme.
När snöret går av stängs dörren av fjädern
Gör som du skriver. Du överklagar ditt eget ägaransvar.
Så stor affär för en liten affär..

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jag hade inte överklagat om alla sagt lika.
Nu säger sotarn en sak.Boverket en annan.Rädningstjänstens chef har oxå en annan åsikt.
Kan inte myndighets personer hålla sig efter lagstiftningen?
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Jag hade inte överklagat om alla sagt lika.
Nu säger sotarn en sak.Boverket en annan.Rädningstjänstens chef har oxå en annan åsikt.
Kan inte myndighets personer hålla sig efter lagstiftningen?
Allting tror jag bottnar i okunskap!!

Tala om vad ved profilen skrivit.Sedan får vi veta vem som har rätt eller fel..
Fortsättning följer!!!!!Nu skall vi fira Midsommar.....................

Ved Profilen.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Har en fråga som jag tycker jag inte får svar på genom att läsa igenom tråden.
Jag fick en anmärkning på pannrumsdörren som han tyckte skulle ha en minteritskiva. Likaså en skiva på en dörr in till ett förråd.
Om jag inte gör detv, ad kan hända då? Han var och sotade häromdagen och sade inget om att jag inte satt dit några skivor.

Börjar det brinna (vilket det gjorde för 20 månader sedan) så går ju fönstret direkt och då spelar det ju knappast någon roll om det sitter en minteritskiva på yttedörren (har separat pannrumsbyggnad)

/Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

När är pannrumsbyggnaden byggd?
Jøtul I 520 FL
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Med risk att bli ifrågasatt.... är det någon mera än jag som har vattensprinkler i pannrummet?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

leifa.k skrev:Med risk att bli ifrågasatt.... är det någon mera än jag som har vattensprinkler i pannrummet?
Jag har funderat på det men är osäker på hur pass säkra dom är eftersom jag inte har golvbrunn i pannrummet. Inte kul om de börjar spruta falsklarm :?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Är dom inte rätt dyra oxå har jag fått för mig?
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

joa skrev:Har en fråga som jag tycker jag inte får svar på genom att läsa igenom tråden.
Jag fick en anmärkning på pannrumsdörren som han tyckte skulle ha en minteritskiva. Likaså en skiva på en dörr in till ett förråd.
Om jag inte gör detv, ad kan hända då? Han var och sotade häromdagen och sade inget om att jag inte satt dit några skivor.

Börjar det brinna (vilket det gjorde för 20 månader sedan) så går ju fönstret direkt och då spelar det ju knappast någon roll om det sitter en minteritskiva på yttedörren (har separat pannrumsbyggnad)

/Jocke
Svaret på din fråga bör vara,som tidigare beskrivits att om det blir en brand i ett pannrum så skall branden begrännsas till pannrummet oavsett om pannrummet är innom bostaden eller är byggt fristående som i ditt fall.Ett fönster är oftast anordnat mot det fria alltså mot ytterväggs fasaden.Det finns naturligt vis fönster som är placerade i en pannrumsvägg också men då blir det en annan fråga..
Ett fristående pannrum/Panncentral kan ha andra utrymmen som du själv skrev ett föråd eller andra rum som ett exempel.Det är därfär denna bygglagstiftning finns.Alltså för att BEGRÄNSA BRANDEN TILL PANNRUMMET.SÅ ATT INTE BRANDEN SPRIDER SIG TILL NÄR LIGGANDE RUM..
Har Brandskyddskontrollanten skrivit en anmodan att du bör sätta mineritskivar på dörrarna så har han överlämnat ansvaret till fastighetsägaren att åtgärda det.Händer det något i efterhand är det alltid ägaren av fastigheten som har det slutliga ansvaret..
Vad som händer om man inte åtgärdar bristerna kan nog Försäkringsbolagen svara på om man talar med rätt personer.
Det är bara dumt att strunta i detta det är ingen stor kostnad...

Hoppas att detta svar räcker till..

Ved Profilen.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Har svårt att förstå vad problemet är ?
Minerit eller brandskyddsgips ligger väl ens eget intresse att ha så att brand inte sprider sig mot boutrymme inifrån byggnaden.
På sin höjd 15 minuters arbete inklusive att montera en brandvarnare vilket också kan vara käckt.

Är det någon som ifrågasätter när bilprovningen säger att spindelleden är kass ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:Har svårt att förstå vad problemet är ?
Minerit eller brandskyddsgips ligger väl ens eget intresse att ha så att brand inte sprider sig mot boutrymme inifrån byggnaden.
På sin höjd 15 minuters arbete inklusive att montera en brandvarnare vilket också kan vara käckt.

Är det någon som ifrågasätter när bilprovningen säger att spindelleden är kass ?
Håller helt med..
Det är många frågor som är Solklara..

Ha de!!
Ved Profilen..
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Andreas Hansson skrev:Är dom inte rätt dyra oxå har jag fått för mig?
Vet inte, har väl lite fördelar från jobbet, likaså om jag tömmer en släckare.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 21:58, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar