Pellets transporteras vertikalt precis som luftbubblor flyter upp genom vatten - närmast utan friktion. Många har provat att skruva pellets vertikalt men inte fått det till - det tog mej 4 år baserat på en intuition att det skulde gå. Sen tog det 10 månader att förstå varför det gick. Skruven kan handtera hur mycket spån som helst. Jag kan tyvärr inte gå in på hur man gör detta då jag vet att kopiering är mycket utbrädd.fisketorp skrev: men tycker att det borde bli en del spån även i en sådan, skruven "rullar" ju trots allt upp pelletsen=friktion, eller är jag helt ute och cycklar?
Samt att det går väl? aldrig att få 100% perfekt matning när det gäller pellets eller andra "fasta" -bränslen, men med din skruv kommer du kanske välldigt nära 100%
Doserförmågan är troligen bättre än interndosering på en brännare då doserskruven är utformat på et helt annat sätt. En svensk brännarproducent kommer snart ut på marknaden med samma doserprincip. Tidigare mätningar ligger normalt inom 0-2% felmargin men det beror på hur länge man matar. Jag mäter normalt under 30 eller 60 sekunder.
Doserskruv+vertikal skruv ger helt nya perspektiv på hur et årsförråd kan utformas, exempelvis att använda plan botten silo. Doserskruven har i detta fall 3 inlopp, är mobil och kan flyttas til exempelvis 3 positioner. Detta ger 3x3=9 inloppshål til skruven i den plana botten.