Norsk vertikalskruv ger jämn matning

Skriv svar
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

fisketorp skrev: men tycker att det borde bli en del spån även i en sådan, skruven "rullar" ju trots allt upp pelletsen=friktion, eller är jag helt ute och cycklar?

Samt att det går väl? aldrig att få 100% perfekt matning när det gäller pellets eller andra "fasta" -bränslen, men med din skruv kommer du kanske välldigt nära 100%
Pellets transporteras vertikalt precis som luftbubblor flyter upp genom vatten - närmast utan friktion. Många har provat att skruva pellets vertikalt men inte fått det till - det tog mej 4 år baserat på en intuition att det skulde gå. Sen tog det 10 månader att förstå varför det gick. Skruven kan handtera hur mycket spån som helst. Jag kan tyvärr inte gå in på hur man gör detta då jag vet att kopiering är mycket utbrädd.
Doserförmågan är troligen bättre än interndosering på en brännare då doserskruven är utformat på et helt annat sätt. En svensk brännarproducent kommer snart ut på marknaden med samma doserprincip. Tidigare mätningar ligger normalt inom 0-2% felmargin men det beror på hur länge man matar. Jag mäter normalt under 30 eller 60 sekunder.

Doserskruv+vertikal skruv ger helt nya perspektiv på hur et årsförråd kan utformas, exempelvis att använda plan botten silo. Doserskruven har i detta fall 3 inlopp, är mobil och kan flyttas til exempelvis 3 positioner. Detta ger 3x3=9 inloppshål til skruven i den plana botten.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej,
Till alla er som har klikkat 7857 gånger in på denna tråd, är jag tacksam för att ni har varit så interesserade av vertikal skruv.

Här är lite om status:

Jag (eller min firma Matene a.s) blev antagen som första norske medlem av Pellsam och jag har varit på Pellsams årsmöte på torsdag i Hjo.
Jag har mött en del producenter som har visat mycket stor interesse för skruven och jag jobbar nu för att teknologien skall licensieras til en eller flere av dom.

Vertikal skruv är nu i kontinuerlig drift hos en producent av pelletsutrustning som är känd i Sverige. På forumet omtales dette firma med att dom har hög kunnskap och ger mycket bra service.
Jag är helt enig i dessa uttalanden på forumet och jag har tro på att dette firma är den rätta att samarbete med, kanske inte på exclusiv basis.

Parallelt jobbas det med att få i gång egen serieproduktion av vertikal skruv om det inte lyckas med att få till en licensavtal. Enstaka anläggningar leverar jag för tilfället.
Det jobbas också för att ta fram en lång bottenskruv till tex Mafa villaförråd som mater direkt in i en vertikal skruv. Jag är i kontakt med Mafa omkring detta. Det jobbas också med bottenskruvar för plan botten silo.
Samtidigt har jag mycket god kontakt med Äfab och har haft detta under lång tid.

Det jag tycker är konstigt är att andra producenter av utrustning inte har varit inne här på denna tråd ock skickat en PM med sin interesse. Jag har ju fått en del PM från andra med förfrågningar. Jag ser detta forum som väldigt viktig för att ta fram nya produkter. Det är här problemen och möjligheterna diskuteras.
Det finns ganska många jag har mött av installatörer och producenter som faktisk inte känner till detta forum.

Ha en fin dag.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hejsan och välkommen hit mstone
Har ni läst våra regler ?

3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

Stor idé att bumpa en tråd utan aktivitet nästan ett helt år för den infon? :)
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

HattSmugglarn skrev:Stor idé att bumpa en tråd utan aktivitet nästan ett helt år för den infon? :)
Om jag har förstått dig rätt så vill du att man skall ta bort gamla trådar i forumet. Jag tycker för min del att trådarna skall vara orörda då många nya medlemmar kanske söker information om vissa ämnen. Det är en av fördelarna med ett forum, varför ställa samma frågor fler gånger? :wink:

Kan bara tillägga att skruven går ännu som en klocka, och har inte haft några problem med ojämn matning. Är idag nästan på årsdagen av installationen. Behöver heller inte göra rent någon skruv eller veckoförråd trots mycket spån av bulkpelletsen. Det fick jag göra minst två tre gånger per år med vanliga standardskruven förut. Även tömma och göra rent veckoförrådet. Nu följer överskottet av spånet med i förbränningen.
Skriv svar