Pellets från Byggmax

Skriv svar
Gunnar A
Prima virke

Inlägg av Gunnar A »

Jag har inte sett något löst spån i några andra småsäckar. Det enda spån som varit är någon dl som fallit ut från sållhålen i skruvröret. Undantag några säckar Agrol som jag köpte i ett akut bristläge, dessa pellets föll sönder så fort jag närmade mig pannrumsdörren :( .Jag använder en liten plastback med ca 4x25 mm hål som såll. Har nyss sållat 2 säckar till med samma resultat. Pelletsen är OK f ö och brinner fint med lite aska. Inga driftproblem efter sållning.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
KAN SJÄLV ?
Prima virke

Inlägg av KAN SJÄLV ? »

Det är ju synd om pelletsen skall skilja så mycket från säck till säck.
Jag kanske haft tur som har fått bra pellets.
Jag har hittat mycket mer spån i både Agrol och Neova
Vi får väl hoppas på bättring, när den funkar bra i övrigt.
Min brännare går helt perfekt så jag kör vidare på Rindipellets. :D
Viking bio-06+Värmebaronen Combimax-90
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag har köpt ett 40-tal säckar från byggmax utspritt på åtminstone 3 pallar och har inte hittat mer spån i någon än vad det varit i mina gamla såbi säckar från förra året.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Vad är egentligen problemet med spån, förutom att det energimässigt inte är så optimalt? Fastnar det i kruven eller stannar brännaren?
Har själv aldrig upplevt några problem, är bra nyfiken på denna spån -hysteri....nu kom vi ifrån ämmnet, sorry :oops:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

En del brännare verkar inte må bra av för mycket spån, verkar skilja sig från brännare till brännare, min sväljer i stort sett det mesta som åker ner, om det är pellets eller spån verkar inte göra någon större skillnad, men som sagt var, det skiljer sig från brännare till brännare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Dave skrev:Vad är egentligen problemet med spån, förutom att det energimässigt inte är så optimalt? Fastnar det i kruven eller stannar brännaren?
Har själv aldrig upplevt några problem, är bra nyfiken på denna spån -hysteri....nu kom vi ifrån ämmnet, sorry :oops:

MVH// Dave
Vår brännare gillar inte spån, för då blir det bara ständiga driftsproblem. Jag dränerar därför pelletsen på spån genom att jag borrat hål i skruvens undersida.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Min brännare har egentligen inga problem med spån, förutom att den går med "fet" förbränning när det är mycket spån med bland pelletsen.
Alla brännare som matas med skruv och som inte automatiskt kan förändra luftmängden går med för fet blandning när spånmängden ökar.
Om inte inställningarna är gjorda med en pellets som innehåller mycket spån....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

micke_932 skrev:En del brännare verkar inte må bra av för mycket spån, verkar skilja sig från brännare till brännare, min sväljer i stort sett det mesta som åker ner, om det är pellets eller spån verkar inte göra någon större skillnad, men som sagt var, det skiljer sig från brännare till brännare.
Samma här, den tuffar på och bränner allt, har heller inga problem med matning(skruv), var lite nyfiken på ämnet....

MVH// Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

GoForIt Pellets skrev:
Dave skrev:Vad är egentligen problemet med spån, förutom att det energimässigt inte är så optimalt? Fastnar det i kruven eller stannar brännaren?

MVH// Dave
Vår brännare gillar inte spån, för då blir det bara ständiga driftsproblem. Jag dränerar därför pelletsen på spån genom att jag borrat hål i skruvens undersida.
Så det är själva brännaren som krånglar med spånen? Räcker det med dessa hål eller får du även sila pelletsen vid påfyllning?

MVH//Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Dave skrev:
GoForIt Pellets skrev:

MVH// Dave
Så det är själva brännaren som krånglar med spånen? Räcker det med dessa hål eller får du även sila pelletsen vid påfyllning?

MVH//Dave
Ja, skruven i sig har inga problem med spån. Den skulle nog fungera som spånskruv också..

Vi måste tyvärr använda 25 meter slang vid påfyllning av vårt bulkförråd, vilket ger mer finfraktioner. Men all dränering sköts av de cirka 80 hålen undertill på skruven. Sedan dammsuger jag ur veckoförrådet vid ungefär var tredje påfyllning.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag upplever ojämnare matning om det är mycket spån i skruven.
Men det är inga problem annars.
deleted
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Nu har jag hämtat 12st 15kg säckar hos Byggmax i Gävle.
Det ska bli intressant att se hur denna pellets är i förhållande till Neova som jag har eldat tidigare...
Nu var mitt veckoförråd nästan fullt... så jag har bara tippat i en säck :shock: men den säcken var ljusare och hårdare än Neova, och betydligt mindre spån och damm! :D
Verkar lovande. Hoppas bara att resten av säckarna är av samma kvalite.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
PSAB
Fröträd

Inlägg av PSAB »

Att köra en hel pall med 13 varv stående på kärra tycker inte farbror blå om,De stoppade mig och beordrade att plocka ner mycket av höjden,Vad det gäller pelletsen så har den varit mycket bra ljus fin och hård förutom en sändning som var lite smuligare
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

har köpt 2st pall från byggmax i Uppsala o givit 1940kr/pall o de är inget fel alls på pelletsen! är mkt nöjd med den!
fimbultyr
Prima virke

Inlägg av fimbultyr »

Gjorde ett test på 20stycken säckar från Byggmax(Karlskrona). Dom dammade lika mycke som dom värsta utav Laxå gjorde. Allt så bra ut o så, hade pratat med en som hade kört mycke med dem o han var nöjd. Har sedan sotat efter säckarna i samma intervall som ja gjorde med laxå(en gång i veckan). Men dom bildade "kakor", är det det som kallas sitra eller? Tyckte sotet såg ojämt ut i färgen o små små grus i. Det verkade ha gått åt ungefär lika mycke men, sotning var tuffare för min del vartfall. Lite synd för dom har ett bra pris, men nu har jag gått tillbaka till laxå o för min del är det en stor skillnad vartfall. Farsan har testat Rindi också men han var inte heller nöjd. Vi har lite äldre pannor än han som var nöjd, så vi sotar juh lite på ett annat sätt. När han hade köpt första gångerna hade pelletsen varit ljusa, o nu var dom mycke mörkare och det höll han med om. Kan dom ha ändrat något med pelletsen? Hade hoppats på att dom skulle vara lika bra som laxå, såg att dom hade utkörning nu om man handlade byggvaror för över 500kr. Undra om pellets räknas med där...fast ja håller mig till laxå nu.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Skriv svar