Rökgas växlare

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jesper@Fordson skrev:
Utgångsläget är ju så här då att jag har samma temp alltid i min skorsten.130 in och 70 en meter ner.Så är det och det ändras inte.
Vad kommer hända??
Kör du med 130° efter rökgaskylaren nu el är det före den??

Självklart är det ju så att du får igen mer om du matar in samma mängd energi med samma rökgasvärden o tar till vara på värmen ur rökgaserna som annars gått till kråkorna, Även om det inte varit någon nackdel i båda fallen med perfekta rökgasvärden men då ska man nog ha egen mätare el lamda styrning...
Att lägga ut t.ex 1500:-/justering 2 ggr/år om man tar hem pellets 2 ggr/år ska man ha ruskigt dålig förbränning för att det ska löna sej, Går det överhuvdtaget att spara typ 1,2 ton/år om man har en förbrukning på 6 ton/år bara genom justering av rökgasvärden.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:38, redigerad totalt 2 gång.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Blev det problem med kondens även med pellets då du hade baffeln i??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:29, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Får du ingen kondens med baffeln i så är det inte dumt att ha lägre rökgastemp utan snarare smart tycker jag iaf.. :wink:
Så lågt som möjligt bara det inte blir problem anser jag...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stoppa i baffeln o testa, Blier det ingen kondens o du kan köra med 80-90° i rökgastemp med pellets så har du bra verkningsgrad..
Ligger väl på runt 95% om brännaren är rätt justerad
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Prova att mäta temperaturen uppe i skorstenen. Vad jag tror att den kära Vedprofilen försökte framföra är att när du eldar så är inte förhållandena lika hela tiden, även om de varierar mest när man eldar med ved. Under uppstart av förbränningen är skorstenen kallare, så då är temperaturen lägre uppe i toppen än vad den blir, när skorstenen är varmare. Det vill till att den varmaste perioden hinner torka ut ev. kondens som bildas under den kallare, så du inte får en nettoökning av fukt i skorstenen.
Eldar man med ved har man ofta någon period då rökgaserna inte innehåller mycket fukt (veden har torkat upp) men är hyfsat varma, så då torkar det undan vad som bildats tidigare. Men med ständigt låg/mycket låg temperatur är det inte säkert att det sker.
Att det alltid regnar i skorstenen är förstås inte bra, om man aldrig eldar, men glöm inte att det kommer mycket fukt nerifrån när du eldar!

Förmodligen håller Vedprofilen på att formulera ett bättre svar än detta på dina frågor just nu... :shock:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Hmm, om jag ville skulle även jag kunna ta mig på att formulera något som räknas som allmänbildning så inte ens en expert skulle känna igen det.


För övrigt önskar jag ett GOTT NYTT ÅR! :D
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Det är precis som i lumpen.
Kapten instruerar:

"Det här verkar vara ganska enkelt, men vänta bara tills jag har förklarat"

Ha det gött :D
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:Stoppa i baffeln o testa, Blier det ingen kondens o du kan köra med 80-90° i rökgastemp med pellets så har du bra verkningsgrad..
Ligger väl på runt 95% om brännaren är rätt justerad
Vilken verkningsgrad talar du om ? Och hur har du räknat fram den ?

Gott Nytt!!!!

Ved Profilen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jesper@Fordson skrev:Det ar sannerligen otippat att du skulle svara så.Vi kan väl leka med tanken att einstain räknat ut det på hemligt vis så slipper du oroa dig över det.
Svara bara på frågorna som du får.Du måste väl ändå kunna svara på följd frågor på det du skriver.

Men klart det är ju underhållande att läsa det du skriver.
Einstain var en mycket smart personlighet .
Shakespeare var en annan .
Andre har inte samma kaliber.

Men det är klart Någon kanske kan svara på min fråga .

Mitt svar är fortfarande KONDENSPROBLEM..

VP...
Låst