Byta Panna....för bekvämlighet

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2671
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Behöver man rätt temp i skorstenen varje sekund? Eller räcker det periodvis? Normalt tar det nog en liten stund att komma upp i temp. Lågeffekt varannan gång eller någon annan sekvens.
Ex man kör med 20 graders hysterens, och högre effekt de sista 5 graderna.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Temperaturen i skorstenstoppen som ju är den egentliga faktor att veta ska man tydligen mäta precis innan brännaren slutar en eldning.

Rökgastemperaturen i min panna är ganska konstant efter att kallstarten är avklarat och sedan under hela eldningscykeln.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det räcker att man har rätt temperatur i skorstenen de sista minuterna av eldningscykeln och de påföljande minuterna. Det handlar bara om att förhindra fukt i att kondensera och att redan kondenserad fukt skall återförångas och forslas ut ur skorstenen.

Det finns två "skolor" inom programering för pelletsbrännare: Den ena startar upp på lågeffekt och växlar upp till högeffekt efter ett tag, den andra gör tvärtom. Eftersom energi alltid söker sig till en lägre nivå, så vill nödvändigtvis rökgastemperaturen öka med ökande panntemperatur, så att om man startar försiktig för sedan att öka, så får man en flack temperaturkurva för avgaserna, medan om man startar för full sule, så får man en temperaturkurva som först går brant upp, stabiliserar sig för sedan att gå flackt neråt när brännaren går över i ureldningsfas. Den senare "skolan" ger en varmare skorsten, men lite mer rökgasförlust, medan den första ger högre verkningsgrad i pannan.

Skall du ha en varmare skorsten, så vill en smalare hysteres vara att föredra, vill du ha hög verkningsgrad så väljer du en bred hysteres. Ju kortare tid det går mellan eldningscyklerna, ju mindre tid får skorstenen på sig att svalna. Åt andra sidan, så vill långa gångtider också bidra att hålla skorstenen varm. Sedan har skorstenens läge också det betydelse: En utanpåliggande skorsten förlorar snabbt värme, medan en som går inuti huset och bara sticker 1- 1,5 meter upp från taknocken, vill förlora mindre. Sist men inte minst så har skorstenstypen i sig betydelse: En tung, välisolerad skorsten vill man kunna köra med låg avgastemperatur eftersom den då i alla fall håller sig varm och torr, medan en lätt, oisolerad skorsten behöver högre avgastemperaturer för att inte bli "sjuk".

Skall du ha en varm skorsten är det alltså den skolan som föreskriver full sule från start, och sedan lågeffekt de sista graderna, som gäller. Det kostar verkningsgrad i pannan, men någonstans måste ju den energi som skall värma skorstenen ändå tas ifrån så...
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

vicke912 skrev:Ecotec Miniq eller Blackstar pannan blir mina alternativ om jag nu väljer att skrota oljepannan i sommar. Kan bara säga tack för tipsen. Smile
Problemet som jag fann när det gällde blackstar pannan
var att brännar hålet var för litet,
man var därigenom tvungen att använda deras egen brännare.......!

Priset var mycket bra, men det kan skapa problem för framtiden då man inte har valfrihet......
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

rod02 skrev:Behöver man rätt temp i skorstenen varje sekund? Eller räcker det periodvis? Normalt tar det nog en liten stund att komma upp i temp. Lågeffekt varannan gång eller någon annan sekvens.
Ex man kör med 20 graders hysterens, och högre effekt de sista 5 graderna.
Ja vad händer om du blöter en sockerbit 20 gånger om dagen och sedan låter den torka upp. Är den lika hållfast efter ett halvår som den var från början?
Samma händer med kalkbruket i skorstenen. Ska det vara någon mening att bry sig måste man försöka undvika kondens i skorstenen under hela eldningscykeln.
Att dåliga brännare som Viking Bio och KMP har hel och halvfart beror på att det eländiga brännarröret inte tål häftig uppvärmning på full fart utan behöver starta mjukt med mindre effekt.
Rätt konstruerade brännare utan känsligt eldrör tål att eldas på full effekt direkt efter starten.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

msh16 skrev:Att dåliga brännare som Viking Bio och KMP har hel och halvfart beror på att det eländiga brännarröret inte tål häftig uppvärmning på full fart utan behöver starta mjukt med mindre effekt.
Måste vara därför som förra ägaren lät bygga om brännaren så att den enbart gick på full fart, och detta utan att original brännar röret har tagit skada :D
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Och bara så det är sagt: Viking Bio startar, om den är inställd på modulerande drift, på lågeffekt och växlar till högeffekt om lågeffekten inte räcker, medan KMP startar i bästa raggarstil med full sule och sedan går över i lågeffekt. Detta är de två skolorna jag pratar om en bit upp på sidan. :wink:

Nu är det ju inte konstruktionen som brister på Viking Bio och KMP, men materialvalet. Bygg brännarrör till dessa brännare av MA 253 stål, och du har två vinnare :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2671
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Tänkte bara att det skulle bli en ekonomisk vinst i att ha låg rökgastemp så mycket det går. Men kanske bara en dum ide.

Icecap: Kör inte du väldigt varierande effekt?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Inte en dum idé, men skall du köra låg temperatur, så vill det till att du stoppar in en insatsslang i skorstenen och isolerar med vemakulit. Då får du högre temperatur i skorstenen utan att behöva köra brännaren så hårt. Då kan du spara pellets och med det pengar. Materialkostnaden ligger kring 4 500 kronor, alltså vill du ha sparat in ingreppet efter knappt 2 pallar pellets :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

rod02: jag kör bara modulerande effekt när husets behov överstiger den undre gräns jag har ställd på effekten, i mitt fall 7kW.

När huset behöver mindre än detta kör jag normal av/på drift med kallstart samt 28°C hysteres.

Sedan har jag lekt lite så min brännare byter automatisk mellan modulerande och av/på-drift men det är bara lekbarnet i mig...

I vanligt fall kan man välja (med rätt sensor inkopplat) om det ska vara av/på eller modulerande drift.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Tackar för all hjälp o information.

Vi beslutade oss slutligen för en Euronom laddpanna,
Flexibiliteten, möjligheten att kunna elda med ved samt att inte vara låst vid en typ av brännare vart det avgörande,
priset var inte heller helt fel Monterat o klart ca 25- 26'
Så i början av Juni så kommer Montören och börjar arbetet med att byta.



Bild
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

GRATTIS!BildBild

Och vilket bra pris. Så skall det göras! Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Re: Byta Panna....för bekvämlighet

Inlägg av Wahligula »

Ska skaffa laddpanna och har singlat ut nedan pannor, för att de är skapligt låga , har begränsad takhöjd.
Min info i profilen är fel, har flyttat och har tyvärr VP:(
Markvärme som inte klarar av att hålla vintern stången.
VP ladar en 500l tank genon en lång slinga, VV skapas genom 2 slingor, tänkte koppla in en laddpanna som toppar eller tar över helt på vinterhalvåret.
Sen när VP lägger av helt får den slingan bli solslinga, om jag inte kör yttre växling

Vilken är förnämligast `:)
Euronom Exonom P20UB Pelletspanna Vänster 18867.49 18867.49
1 Focus PE-25 Pelletspanna 22262.50 22262.50
1 Värmebaronen Pellmax UB Pelletspanna 21225.00 21225.00
Hittade inget pris på MiniQ på nån sajt. Nån som vet?

Tänkte beroende på panna försöka hitta någon beg Viking 16GL eller Bequem, finns ngr intressanta på Blocket nu och då

Hade tidigare Bionet med Bequem12D till 500l tank, funkade perfekt, men nu vill jag få till det billigare.
Har kollat Danska sajter och vet deras utbud, behövs inte diskuteras här, de är med i matchen ändå.
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
bulan
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 09:28
Ort: Mjölby

Re: Byta Panna....för bekvämlighet

Inlägg av bulan »

Wahligula,

Lite nyfiken bara. Har du kommit till skott med pannvalet? Vad blev det?

/bulan
No trees were killed in the creation of this message.
However, many electrons were terribly inconvenienced.
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Re: Byta Panna....för bekvämlighet

Inlägg av Wahligula »

Jag kom till skott, har köpt en ULMA laddpanna.
Ren pelletspanna.

Var lite tvehågsen, de förra pannorna , utom pellmax, skulle ju , i värsta fall, gå att nödelda med ved. men jag valde (som jag hoppas) effektivitet och enkelhet av skötsel före ev. vedeldning( menar inte ovan pannor är svårskötta!) + att ULMA´n passar fysiskt bättre i det blivande pannrummet.
Sammantaget så var priset ganska lika, om man räknar Nytt, tom med fördel ULMA räknat vad man får med.
Begagnat blir det ju en annan sak men så är det ju.
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Skriv svar