Rökgas växlare

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej
tyvär verkar det finnas dom här problemen på all forum...
lite synd då man retar sig till vansinne på vissa personer

jag har diskuterat solvärme till leda och har skälv en bestämd uppfattning om vad som e praktiskt & normalt att förvänta sig ur ett solvärme system...

en av mina kombatanter sitter å räknar allt med 4 decimaler
jag kan ha laddat ner 1,6 kwh men enligt han så är det inte nog bra
utan det ska se ut så här ..1,6432kwh
svammel rent praktiskt har det fasiken noll roll jag märker knappast nån större skillnad mellan 1.5 eller 1,7 kwh i mitt solvärme system

bäst är då genierna på står att vintern ger jädrigt bra,min anläggning startar inte från nov till feb slår inte anläggningen i gång så tycker jag att det ger som lite

då har dom mätt fram att deras anläggningar ger ca 100 kwh på en månad ..joo väldigt mycke att hänga i julgranen eller

allt som man diskuterar ska va på detta sättet å man lessnar ganska fort
vi diskuterade sol instrålning,läser man vad som är instråld energi per m2
så ligger ett normalt snitt värde i sverge på ca 1000kwh per år
det dög inte han skulle ha ett excakt värde på typ 1132 kwh per år

grrr
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:Jag är kvar men kanske inte så läng till .
Han vet väl att inte rökgas kylaren fungerar !

Sedan en sak till André .. Jag vet mera än du tror!


Vp...
Ja inte är det många som blir ledsna över det :D , Sluta omg på forumet för vi vet ju hur trevligt det va här då du(ni var borta sist o ALDRIG SKULLE SKRIVA MER HÄR.. Tog det 3 månader så va du tillbaka.. :roll:

Tja du vet då inte vad skiktning är t.ex vilket väl säger en del om konsulten VP.. :lol:
Då amatörer bygger bättre system än dit o inte är nöjda/vill ha hjälp med förbättringar så gör du tvärtom, Bygger ett system som är långt från optimal men skriver att det är PERFEKT..

Det är tur att det finns många på forumet som kan visa på att du inte är så märkvärdig konsult vp, Kanske det är för att du hoppas på att få in konsult jobb du är här på forumet o verkar övertygande samt vägrar svara/ställer motfrågor då nån ifrågasätter dej??
Verka övertygande o svarar luddigt så hoppas du på jobb :roll:
Stackars dom du lyckas övertyga att du har så fantastisk anläggning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

jockefors skrev:Bäst är då genierna påstår att vintern ger jädrigt bra,
Jag tycker att månaderna november till februari är förlorade. Det lilla man får ut sådana soldagar som det varit i början av januari i år motverkas mer än väl av att bara för att det är klart är det också kallt.

Då är rökgaskylaren säkert en mer givande anordning. Den gör ju dessutom mer nytta ju mer man behöver elda.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Gasellkungen
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt, 2008 22:00

Inlägg av Gasellkungen »

André skrev: ...samt vägrar svara/ställer motfrågor då nån ifrågasätter dej??
Ibland så kan faktiskt en motfråga vara svar på frågan som ställdes. Det är förståss då ett nödvändigt krav att den första frågeställaren har förmåga att själv fundera och reflektera över sin egen fråga. Ibland så sitter man kanske själv inne med kunskapen.
Vissa har ju en tendens att inte godkänna de svar man får, utan tillrättalägger svaret med sitt eget.

Andra har ju en tendens att ha en stor bekantskapskrets. Det låter lite som Stina på Saltkråkan... "Hemma på vår gata i stan, där bor det en...".
-"En bekant", "Svåger", "Kompis"....e.d.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Hej ...

jag tycker rökgas kylaren är en vettig grej...då man bara stryper
ner rökgastempen ut från pannan rent logist så bör förbrännings fasen redan va avklarad inne i pannan så det man tjänar är sånt som kråkorna annars skulle ha hafft nytta av,sen är det knappast dåligt för en mur att
få lägre rökgaser,tycker mig minnas att en vanlig mur är godtjänd för max 300 grader rökgas ligger man över så kan sotaren stänga anläggningen

visst en bra panna är det vettigaste, men sitter man med en halvskunkig panna eller en vedkamin så tycker jag det verkar som ett vettigt alternativ ,för att få ut lite mer effekt ut en mindre bra lösning

har en kusin som byggde vatten mantling på plåtstosen från pannan till
muren det ökade effekten ganska bra trots att det va ca 60 cm han mantlade å rökgasen sjönk något,jag gorde samma sak på min kamin
sket i att sätta en isolerad pipa ända ner på kaminen å satt dit en meter oisolerad ståltub i stället.

hadde en kille på ett annat forum att räkna ut strålnings effekten på stålpipan 20 inne temp å en yttertemp på stålpipan på ca 250-300 grader
stålröret gav ...5kw i effekt dvs lika mycket som kaminen ska lämmna
stämmer det så ska min lilla skit kamin ge ca 11-12 kw då man eldar för fullt å det tror jag stämmer bra den värmer som ett kärnkraft verk..
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Gasellkungen skrev:
Andra har ju en tendens att ha en stor bekantskapskrets. Det låter lite som Stina på Saltkråkan... "Hemma på vår gata i stan, där bor det en...".
-"En bekant", "Svåger", "Kompis"....e.d.
Förstår att det är mej du syftar på men jag väljer hellre en stor bekantskapskrets än är en tjurskalle som bara har nån enstaka.. :wink:

Men de ä klart du har ju blivit hjälpt med systemet av VP så du sågar han väl inte, Även om ditt system är bättre än hans så måste du ju stå på hans sida har jag märkt.. :roll: :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Sluta upp nu med dessa sandlådetendenser och håll er till ämnet.
Sådant här trams hör inte hemma på ett forum.

Vad drack ni i nyårdrinken ????? Med alla dessa påhopp hit och dit...???

Ett antal medlemmar har gett upp och tackat för sig.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Gasellkungen
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt, 2008 22:00

Inlägg av Gasellkungen »

När jag köpte min vedpanna och acktank tyckte jag att det var en ganska dyr historia, vad jag inte visste då var att jag även köpte en tävlingsmaskin. Nu i efterhand så förklarar ju det priset. Det var, och är att likna med en tävlingsbil. Den går att trimma och den går att köra på olika sätt. För mig går det hela inte ut på att tävla, varken mot mig själv, mot pannan i sig, eller mot någon annans anläggning. Det gäller att få varmt i mitt hus och varmt vatten i duschen. Det är även så att det kommer an på chauffören också hur bra bilen går...

En eller annan förlust längs vägen kommer huset tillgodo. I denna tråden handlar saken om att få ner rökgastemperaturen till ett minimum. Visst är det bortkastat att skicka iväg rökgas med flera hundra grader. Vad som inte har diskuterats är hurvida det är bra att ha en varm murstock. Varför har Tulikivi flera hundra kilo sten i sina spisar? Antagligen för att strålningsvärmen kommer huset tillgodo lång tid framöver. Min murstock går genom vårat sovrum, det är flera ton med sten. Den håller sig varm och skön ända fram till morgonkvisten. Frugans morgonrock är varm när hon ska ha den.... Bara det är ju pluspoäng!
Tyvärr så framkommer det här att redan för 50 år sedan gjordes det på ett eller annat sätt. Det var 1959. Tv´n var svartvit, Ingo vann sitt VM och det var inte lag på säkerhetsbälte i bilarna. Det var även på den tiden vi körde bil på vänster sida av vägen.
Det var bättre förr, ju förr desto bättre...
Förhoppningsvis så har ju saker och ting utvecklats fram tills dags dato. Så även pannor och deras verkningsgrader.
André skrev:Men de ä klart du har ju blivit hjälpt med systemet av VP så du sågar han väl inte, Även om ditt system är bättre än hans så måste du ju stå på hans sida har jag märkt..
Jag är en fri tänkande individ, och måste inte någonting. Jag har förmånen att känna både VP och Karla1. Detta genom att jag som kund har fått hjälp av dessa personer och deras kunnande. Står jag på någons sida så är det helst min frus.
Jag har även fått stor hjälp och, ursäkta uttrycket, skitbra service av både ÄFAB och VEDSOL. Detta ska de ha stort tack för!
När jag började logga mina kurvor och lade upp dem på min egen sida så blev Äfab intresserade av att kunna jämföra två olika pannor, och eftersom att Äfabs adress var lättare för mig att komma ihåg än en adress på Telias server med en massa ”tilde”-streck och skit så blev det så.
Jag anmälde mig på detta forum i höstas och lämnade det för några månader på grund av att jag tyckte att nivån på diskutionerna var som Glocalnet hade utryckt det.... LÅG.
Tänkte efter ett tag att nivån kommit upp en bit och tittade in igen. Tyvärr hade jag fel. Det som avhandlas i detta forum har inte alls så mycket att göra med vad forumet går ut på.

Jag tackar för mig och går till närmaste ålderdomshem för att fråga hur det var på deras tid istället. Det var bättre förr...
Man får nog samma svar skulle jag tro. Goddag yxskaft!
Känner att jag likt klubben för inbördes beundran som finns här börjar sjunka till en irriterande låg nivå, så avregistrerar jag mig innan det gått för långt/lågt.


Jag försöker säga till mina döttrar när de kallar varann ”dum”, att det inte finns någon som är det. Man kan bara göra eller säga dumma saker. Tyvärr vet jag inte om jag har rätt i det längre...
Det är bättre att hålla käft och anses som dum, än att öppna käften och bevisa det!

Tack för mig!
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Roli skrev:Sluta upp nu med dessa sandlådetendenser och håll er till ämnet.
Sådant här trams hör inte hemma på ett forum.

Vad drack ni i nyårdrinken ????? Med alla dessa påhopp hit och dit...???

Ett antal medlemmar har gett upp och tackat för sig.
Håller med dig! Lite "galghumor" är väl ok? Sen blir det rätt så jobbigt.Mvh
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Visst kan det vara skönt med en varm skorsten, men om man tar vara på värmen i rökgaserna och skickar ut den i elementen, som varmt vatten, för att sedan inte värma skorstenen lika mycket som man skulle gjort utan att ha kylt rökgaserna, då är det rimligtvis effektivare att använda kylarvarianten.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej

rent tragiskt ligger man på en nivå där rökgastempen går från väldigt hööög till en mer normal nivå så låter det i mina öron som ett vettigt försök eller test...
har läst om folk som fått eldnings förbud i sina pannor pga för hög rökgas
temp så att försöka dra ner en olämplig nivå till nått mer normalt
kan väl alldrig va fel....

visst hadde alla över 155 000 kr så vore det inget problem
in med en fin å dyr anläggning så funkar det ju....
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Menar du att det hade kostat den summan att fixa det på annat sätt, än med kylaren? En normal vedanläggning inbillar jag mig att man får installerad för runt 100000.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej...
jaja 155 000 va bara hämtat ur luften,men iofs ska man in med 2x750 tankar,perfial panna ladd&schunt automatik +arbete + en riktig solfångar anläggning med 60rör mm mm tror jag inte det är så fel...ändå..

hoppas du fattar vart jag vill komma...en enkel lösning som tex rökgaskylaren kan va helt rätt om man ser till kostnaden

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jaha, du inkluderar solvärmesystem. Då är jag med.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja 155000:- kanske va i mesta laget men en bit över 100000:- kommer man nog allt el iaf lika mycket som en bergvärmeanläggning ligger det på om man inte enstallerar själv..

Som jag fattat det så menar Jockefors en "Riktig" vedanläggning o då blir det tank på 3-5 m3 o en panna typ innova 50 el liknande..

3m3 tank kostar 22500:- + frakt med dubbla slingor
5m3 32000:-
innova 50 47000:- (tank o panna ca 70-80000:-)
laddomat 3500:-
exp.kärl
rör
isolering
blandningsventil
avstängningskranar
ev cirk.pump
ev shuntstyrning 2-4500:-
installation
motdragslucka 1800:-
elpatron
eldragning
mm mm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Låst