Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Gasellkungen skrev:Hej ! Nu har jag också hittat hit.
Tänkte förklara lite om min loggning av Gasellepannan.
Det har varit lite funderingar kring min utomhusgivare ser jag. Den hänger idag under ett fönster på min altan, ligger nästan dikt an mot en tegelfasad. Därför så kan den visa upp emot 35-40 grader även i September. För dem som inte vet det så är det inte riktigt så varmt i Mora.
Innegivaren är demonterad med hjälp av en avbitare tills vidare. Sladden till den var för kort för att kunna dra den utanför pannrummet. Att jag har 35 grader i pannrummet är väl inte intressant. Den ska dras om och upp till övervåningen där den förhoppningsvis loggar en mera intressant temperatur. Detta när jag får tid. Jag har ett liv utanför pannrummet också. :wink:

Att jag laddar min tank lite tidigt ibland kan vara för att jag börjar tidigt på morgonen dagen efter, eller att frugan gör det, eller att ungarna ska bada, eller att hunden ska det, eller att jag inte kommer att hinna göra det kvällen efter av en eller annan anledning, eller att..... Kort sagt, jag planerar mina eldningar utifrån mitt och familjens behov och liv.
Jag använder även kanske lite väl mycket värme i huset, men med en 2-åring och en 4-åring som helst springer omkring med olika kläder var 3:dje minut. De byter kläder oftare än trenderna uppdateras tror jag :roll: . Då är det skönt med ett varmt och gött hus.
Det kostar ju trots allt bara några vedträn extra...
Hej och välkommen föresten :wink:
Undrade först vem f..n är Gasellkungen :D :D

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Lessen att jag gnetar på men 19,30 idag(söndag) så havererade "skiktningen" igen. Botten och mitten blandar sig. Så 19h höll skikten i sig och rätta mig om jag har fel men nån jä..l tog en riktigt lång dusch :twisted: :)
Återigen vvb ställer till det eller hur Vedis?

Ändring:
Jag ska medge att det redde upp sig efter några timmar. Dock är det nog relaterat till hur mycket vv som används. Tendensen att detta ska ske kommer alltid att vara där.
Men för tillfället medger jag att det kan fungera. :)
Senast redigerad av Wodda den mån 20 okt, 2008 08:50, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Gasellkungen,
Det står att du har dubbla vv-slingor. Vad är det för ack-tank du har?
Hur ser den övre slingan ut? Är den utdragen eller är det en "toppslinga"?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Wodda skrev:Lessen att jag gnetar på men 19,30 idag(söndag) så havererade "skiktningen" igen. Botten och mitten blandar sig. Så 19h höll skikten i sig och rätta mig om jag har fel men nån jä..l tog en riktigt lång dusch :twisted: :)
Återigen vvb ställer till det eller hur Vedis?

Ändring:
Jag ska medge att det redde upp sig efter några timmar. Dock är det nog relaterat till hur mycket vv som används. Tendensen att detta ska ske kommer alltid att vara där.
Men för tillfället medger jag att det kan fungera. :)
Jag bara testade om du var uppmärksam på detta,och det var du :wink: :D

Jag talade om för min dotter och måg samt fru ett nu skall vi göra en test, så nu duschar ni, en och en, och se till att det blir minst en timmes duschtid ( ca: 18:45 *3 st ).Men det blev inte en timme men nästan :cry: För att visa hur vv beredning i tank beter sig. Om du sedan tittar på alla andra duschtrender och disk trender efter denna tok test. Vad är din reflektion då :?: Temperaturen i toppen ändras inte alls, skiktningen är i det närmaste perfekt :wink:
Det är nog ingen som har tänkt på hur länge mina tankar räcker efter eldning om ni jämför med era egna tanktar som bara är på 2*750 Liter. Tänkte mest på mina strålningsförluster...Villan är på 140 kvadrat meter. Samt oerhört mycket varmvatten förbrukning.

Ved Profilen..
Eldflugan
Entusiast!

eldflugans sköna kurvor

Inlägg av Eldflugan »

Hej alla logger diggare här är ett exempel på skiktning på riktigt :wink: http://web.telia.com/~u19308234/trn.jpg
Hade lite luft i laddkretsen i början men tycker själv att skiktningen ser exemplarisk ut :king:
Eldflugan :twisted:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Kul att du kommit igång :D Nu är det dax för en loggnings tråd / Länk.
Vad säger moderatorerna :?:

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol:
Jag väntade bara på att du skulle kommentera mitt inlägg :lol: alla andra inlägg finns ju inte :lol:
Ok jag ska ge mig (lite)men jag vill sammanfatta min uppfattning om ditt system såhär långt.

Du bjuder källaren på en massa värme i form av förluster från dina rördragningar därav rasar all dina givare.
Vvb funkar men kyler samtidigt hela tanken genom någon form av termodynamisk "drop down" vid användning av vv vilket gör det svårt eller svårare att ha bra skiktning.
Du får botten givaren att röra sig fritt från övriga givare men den slår inte i botten förrän efter ett dygn.

Jag tror att du har olika flöde från din shuntretur in i de olika tankarna vilket gör att det drar snett med påföljd att tankarna vill stabilisera sig. Annars skulle din botten givare visa en mycket lägre temp tidigare.
Nu har jag inte sett nån ritning från dig men det är en gissning.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: eldflugans sköna kurvor

Inlägg av Wodda »

Eldflugan skrev:Hej alla logger diggare här är ett exempel på skiktning på riktigt :wink: http://web.telia.com/~u19308234/trn.jpg
Hade lite luft i laddkretsen i början men tycker själv att skiktningen ser exemplarisk ut :king:
Eldflugan :twisted:
Sådärja :wink:
Gasellkungen
Ungskog

Inlägg av Gasellkungen »

Shakespeare skrev:Gasellkungen,
Det står att du har dubbla vv-slingor. Vad är det för ack-tank du har?
Hur ser den övre slingan ut? Är den utdragen eller är det en "toppslinga"?
mvh
Det är två slingor på 9,9 meter var, alltså nästan 20 meter. De är ihoprullade till en liten "boll"... Den nedre sitter på ca 1/3-dels höjd och den andra sitter på ca 2/3-dels höjd. Kallt vatten in i botten, ut en bit upp för att sedan ta ett varv till in i tanken lite högre upp. Ut nästan i toppen som varmt....
Ack-tanken är en oval tank som jag har isolerat med 200 mm Roxul på sidorna och 400 mm på toppen. Sedan har jag byggt in hela skiten med en gipsad vägg. Det har alltså blivit ett tillstängt rum som jag fyllt med Roxul och acktank...
Det är inte helt färdigt än. En gavelsida (där alla anslutningar sitter ) har jag bara isolerat, den har jag inte byggt för än...
Hoppas du förstod hur jag menar...
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag tror jag fattar. Anledningen att jag frågar är för att jag har en liknande. Det är en kamrörsslinga som är rullad till en cylinder och placerad högt upp i tanken. Båda anslutningarna uppåt. Jag har också en lågt placerad förvärmningsslinga men den sitter så pass lågt att den snart får slut på värme och då är min toppslinga inte ett dugg bättre än en högt placerad förrådsberedare.

Din tank verkar vara bätre konstruerad men jag förstår inte varför det inte görs tankar med en utdragen slinga hela vägen från botten till topp. Jag tycker en sådan tank borde va nästan likvärdig med en TVA men utan dess nackdelar.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Gasellkungen
Ungskog

Inlägg av Gasellkungen »

Kom på att jag kanske måste förklara min konstiga kurvor idag.... :D

Jag vred ner inomhustermostaten i morse när jag åkte på jobbet för att jag väntade en golvläggare idag.
Jag vred ner den för att när snickaren var här för några veckor sedan så ställde han upp ytterdörren medan han höll på i mitt badrum. Det blev ca 4 timmar, gissa om shunten fick fnatt...
Jag kom hem vid 17.30 i eftermiddags och vred då upp termostaten från ca 13 grader till 21. Syns på framledningstempen....
Kurvan för laddning av pannan "hoppar" lite vid upptändningen. Inte så lite heller för den delen.
Jag har lite för liten presening över min vedhög, därför blir en del av min ved lite blöt i sådan här väder... :evil:
Då blir den lite klurig att få fart på, blir bättre bara jag kommer in lite i vedhögen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Man kan ju diskutera vad som är bäst,dubbla slingor eller beredare :?: Det är nog mera en smak sak :wink: Jag har visat ( Live loggning vad som händer i mitt system när 3 st personer duschar efter varandra i ca:en timme när mitten temperaturen i tanken är ganska hög, kanske 80 grader på två stycken 750 Liters tankar...

Men när botten skiktets temperatur ligger under beredaren så spelar det nästan ingen roll hur mycket vv jag tappar. Detta förstör inte skiktet. Topp tempen ligger ganska stabil då . Jag vill inte ha någon kylning in i botten eller i mitten på mina tankar som typ dubbla slingor.

Det enda kalla ( svala ) vatten jag vill ha in i min tankbotten är, ett så lågt och svalt returflöde som möjligt från radiatorsystemet när huset kallar på värme från shunt automatiken , som lyfter upp skiktet i botten på tanken och uppåt.

Det är min teori :roll:

Sedan blir det nog svårt att jämföra skiktningen mellan en 2-kubiks tank i jämförelse med 2 st 750 Liters tankar :D

Ved Profilen..
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det är en smaksak på så sätt att man får tycka vad man vill men faktum är att en högt placerad beredare eller slinga förstör skiktningen. Du säger att den inte förstör bottenskiktet men det är pga att du hela tiden shuntar in kallt vatten och det är kanske därför du vill har -20° innan du kan visa perfekt skiktning? Vad händer med vattnet mellan beredarens botten och bottenskiktet (jag vet svaret men jag vill gärna höra det från dig)?

Med en bra slingtank kan man få ut 50% mer varmvatten än med en förrådsberedare och med en TVA ungefär dubbelt så mycket. Och det beror uteslutande på bättre skiktning. En bra källa är "ackumulatorsystem" av Peter Kovács.

mvh
Senast redigerad av Shakespeare den tis 21 okt, 2008 09:25, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

http://dalea.du.se/research/archive/a87 ... 93dc9b.pdf

"I solvärmesystem vill man kunna bereda varmvatten vid mycket låga tanktemperaturer. Störst möjlighet att bereda varmvatten vid låga tanktemperaturer har system, där en förrådsberedare är monterad i en ackumulatortank (se figur 2.1). Denna typ av anläggning är också mycket vanlig idag. Efter en tid får varmvattnet i förrådsberedaren samma temperatur som värmevattnet i ackumulatortanken. Varmvattnets temperatur varierar inte då varmvattenflödet ändras. För att varmvattentemperaturen inte skall bli för hög vid höga tanktemperaturer krävs en blandningsventil (SV1) på utgående varmvattenledning.
De sexdagarstest som utförts vid SERC visar dock att tankens skiktning blir mycket dålig [2]. Dessutom skulle det i större system kunna finnas förutsättningar för legionella tillväxt i beredaren, om inte hela förrådsberedarens volym hålls med elpatron vid en temperatur över 60°C och om vattenomsättningen är extremt låg."

http://dalea.du.se/research/?itemId=732

"Dagens vanliga ackumulatortanksystem har för dålig skiktning i ackumulatortanken, vilket leder till försämrad effektivitet hos systemen. För att förbättra den krävs komponenter, som kan ladda och framförallt urladda med bättre skiktningsegenskaper. Ackumulatorvärmesystem som t ex vedpanna med tank och solvärmesystem kan öka sin effektivitet, om tankens skiktning främjas. "

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Shakespeare skrev:Jag tycker en sådan tank borde va nästan likvärdig med en TVA men utan dess nackdelar.

mvh
Vad är det för mer nackdelar med en TVA förutom att den är dyr och inte så bra när man har kalkrikt vatten?
Låst