Priset på pellets

Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

...synd att man sålde oljebrännaren :cry:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag blev också förvånad när jag läste artiklarna om villavärme i "Vi i villa". Jag tycker att "pushar" lite väl mycket för värmepump. Jag har inte uppfattat det så enkelt att alla husägare rakt upp och ner bara kan skaffa en värmepumpsanläggning och det kommer funger perfekt. En aspekt (minst) tycker jag att man glömmer och det är hur ska man få ventilationen i huset att fungera ihop med uppvärmingssystemet. T.ex. om man har ett hus med självdragsventilation så mår det väldigt bra att ha en varm skorsten så att huset fortsätter att andas. Men en värmepump måste man även se över och ev. kompletera med förändringar eller nytt ventilationssystem. En annan aspekt är att man har svårt att få upp framledningstemperaturen speciellt mycket över 60 grader med en värmepumpsanläggning. Och har man ett hus som inte är speciellt bra isolerat så lär man kanske behöva släppa ut 70 grader till radiatorerna (golvvärme skulle jag inte rekommendera i ett dåligt isolerat hus med tanke på kallras vid bl.a. fönster).

Så själv valde jag bort värmepumpsalternativet som huvudsaklig värmekälla när jag under året byggde om och kompletterade mitt värmesystem. Detta då jag har ett relativt oisolerat hus i sten och självdragsventilation. Jag kan tänka att kompletera med en L/L värmepump framöver som ett komplement.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Har du kollat luft/vatten, och bras/eldstad för murstocken?

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jo, jag hade det alternativet med i början under ett tag men jag skulle inte få någon bättre/högre bekvämlighetsfaktor (som jag anser att värmepumpsalternativet ger, förutom att det kan vara kostnadseffektivt per kWh) då jag ändå hade behövt hålla skorstenen varm med någon form av eldstad. Då kunde jag lika väl satsa på pelletseldning som huvudalternativ. :)
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Ok, då förstår jag, har själv tre eldstäder, så det finns i mina beräkningar den dagen man lägger pelletsen åt sidan...om man gör det vill säga.

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Dave skrev:Har du kollat luft/vatten, och bras/eldstad för murstocken?

MVH//Dave
Är det någon bra lösning att värma med bras/eldstad med tanke på familjen och hälsan. inte vill då jag ha in de cancerbildande gaser som blir av kamineldning in i vardagsrummet.
Har man pannrum så är det väl bättre elda där.
Här slängde vi kaminerna på soptippen för några år sedan och det var skönt att slippa smuts och rökukt.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Antingen har du dåligt drag i skorstenen, eller så kanske inte tekniken att tända en brasa är fullt utvecklat. Har man rätt förutsättningar så ska det inte sota in eller överhuvudtaget kännas inne i huset....
Men vad jag menade är att huvudvärmekällan är luft/vatten och eldstaden till att hålla murstocken/ventilationen i gott skick. Att värma upp ett hus med enbart kaminer har jag aldrig förespråkat, tror inte grannarna skulle bli glada heller.

Ett gott alternativ bara, inget som kanske passar alla hus eftersom alla hus har olika förutsättningar / läge i landet spelar ju som bekant också en stor roll...mm.mm.


MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
shaft
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 09:05

Inlägg av shaft »

Jag har ju gått lös helt på värmegrejjer...
Vedpanna som är helt ok, stark å ganska effektiv.
Luft/luft pump fungerar kanon, värmer huset ex källare ned till -12. Trots att rummen är små och smala dörröppningar.
Etage kamin vi v-rum, gött när det är kallt.
Luft/vattenpump, fungerar väl ok men är på tok för svag. 6kw
Bionordic, dockad mot vedpannan, fungerar riktigt bra.

Huset är från -25. Det som har varit bäst för huset/ventilationen är;

Pellets, utan tvekan, långa gångtider.
Ved, pannan är för effektiv så de blir för korta gångtider.
Luft/luft & luft/vatten i kombination med kamin har varit helt kass.

Luften på bostadsplanen har varit fin med luft/luft men källaren har såklart lidit svårt av ventilation & värmebortfall.

Enbart luft/vatten ännu sämre på grund utav låg effekt. Fungerar att göra varmvatten sommartid, men då vill man ju också ha bra ventilation så det har blivit pellets då med. Den pumpen har stått sedan sporadiska inhopp februari.

Nä, inte är de så enkelt att det bara är att kasta in en VP så löser sig alla dina problem å solen lyser för jämnan....
Självdrag=varm skorsten

Det blev långt de här, ursäkta för det
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Dave skrev:Antingen har du dåligt drag i skorstenen, eller så kanske inte tekniken att tända en brasa är fullt utvecklat.

MVH// Dave
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.114 ... -vedbrasan
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Inte en chans att du får in rök av en braskamin, det som kommer in i huset går via skorstenen och sen följer det med tilluften in i huset så det kvittar om det är du eller grannen som eldar med ved, du får i dig det i alla fall.
Tretton friska försökspersoner satt i en rökfylld kammare i fyra timmar.
Kan inte riktigt se relevansen i jämförelsen, mitt vardagsrum är inte rökfyllt, klart som hundan dom måddde dåligt av att sitta i rökfyllt rum i flera timmer, trodde hon inte dom skulle göra det :?

Dessutom så är det praktiskt omöjligt att gardera sig mot alla som är farligt enligt nyhetsblaskorna, enligt dom är allting från kranvatten till chokladmjölk livsfarligt att förtära eller använda lite beroende på när man läser blaskan, att elda i en braskamin är inte farligare än att äta vältrampad köttfärs köpt på Maxi.

Självklart innehåller rök från all eldning mer eller mindre hälsofarliga ämnen, det behövs knappast 7 års forskning för att klura ut det, men som hon själv sa.... det är ungefär lika farligt som utsläppen från bilar...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Det klart priserna stiger nu när efterfrågan ökar.
De senaste åren har det sett ut så här. Men det går sällan ner i pris när efterfrågan är mindre. =(
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Stora Enso ligger kvar på 2.200 :- / pall om du beställer fyra.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Är det någon som har lyckats förhandla till sig ett bättre pris?
Bara undrar.
Man tror väll knappast att det går med på Sista pris metoden. :D
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Det var längesedan, men en gång var Svanen slut, fast jag hade ringt dagen innan :x och då fick jag köpa Laxå till ett reducerat pris....annars tror jag inte de behöver bry sig, de vet att det kommer köpare runt hörnet...

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar