Är Danfoss ECL 110 bra?

Gotte
Entusiast!

Överkurs

Inlägg av Gotte »

Hmmm
Både Termostatventiler och shuntreglering, är inte detta både livrem och hängsel ?

Jag har utgått ifrån antingen termostatventiler eller shuntreglering, de år jag varit verksam inom villakoncepten.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Någon som har kopplat cirkulationspump till ECL 110 eller Automix,
då undrar hur har det funkat under vår som höst när det är varm ut eller inomhus så stanna cirkulationspump ...
Då betyder det man får lite mindre el-förbrukning jämföra med Alpha 2 Grundfos ...?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Gotte
Entusiast!

ECl110

Inlägg av Gotte »

Danfoss ECL110
Stänger av cirkulationspump sommartid, när ingen tillförsel av värme behövs
Har motionsfunktion, dvs motionerar pump 1 min var tredje dag runt middagstid. Kod 7072
Även shunt motion kan initieras
KB-U
Fröträd

Re: Överkurs

Inlägg av KB-U »

Gotte skrev:.....
Både Termostatventiler och shuntreglering, är inte detta både livrem och hängsel ?
.....
Nä, vill inte kalla det för både livrem och hängslen, snarare ett bra sätt att styra värmen i huset. En shuntstyrning med inomhusgivare kan ju endast styra så det blir rätt temperatur i ett rum. Väljer man då att sätta inomhusgivaren i det rum som (oftast i normala hus) är det rum som är kallast men behöver mest värme, så blir det hallen, vilket är mest logiskt för att få tillräckligt varmt där, ja då blir dom andra rummen för varma. Sätter man inomhusgivaren i ett av dom varmare rummen så kommer det kallaste rummet aldrig att bli tillräckligt varmt.

Struntar man i shuntstyrningen och bara använder termostatventiler så får man ställa upp shunten i ett läge så att det alltid går ut tillräckligt mycket värme för att klara det behov som kan finnas, dock innebär det att det ofta blir onödigt mycket flöde in i pannan/acktanken. Man kan även leka regleranläggning och själv springa och ställa om shunten manuellt i tid och otid...

Min röst faller på shuntstyrning men fyra givare, innegivaren placerad på ett väl utvalt ställe (i mitt fall i hallen) och sedan termostatventiler på alla radiatorerna.

Angående motion av pump och shunt, de flesta reglerutrustningar motionerar pump och shunt mellan var 3:e och var 5: dag och det är något som är bra att nyttja för att slippa kärvande pump/shunt när första höstkylan sätter in.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Gotte
Entusiast!

Frågan är elegant

Inlägg av Gotte »

Om Vi utgår ifrån en oreglerad villa, där kunden önskar bespara pengar på sin uppvärmning av villan.
VVS-firman kan då ge ett pris på
1) Montering av X antal termostatventiler
2) Installation av shuntreglering
3) 1+2

Jag vet firmor som förordar alt 1)
Andra firmor som föredrar alt 2)

Vilken av dessa firmor som har rätt, ja därom tvistar väl de lärde ?

Visst KB-U Ditt alternativ är ju helt klart det bästa !!
Helt klar ett alternativ, där termostatventiler redan finns.

Själv har jag allergi emot termostatventiler, och dess eviga fastnande i ventilsäte. :roll: och i det läget är det ju perfekt att även ha shuntstyrning
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

acsMike skrev: Jag har utegivare och framledningsgivare. Bör jag köpa en innegivare också, eller räcker det med framledningsgivare?
Om du har värmeledningar som är dragna i dåligt isolerade ytterväggar så måste du tänka på att få låg framledningstemperatur. Innegivare kanske kan vara en tillgång då.
Går värmeledningarna inne i huset kommer all framledningsvärme huset till del och innegivare är bortkastade pengar.
Termostat på varje radiator är en komfort förbehållen oss pelletseldare. Vedeldaren måste oroa sig för skiktningen i tanken och vill ha låg returtemperatur. Värmepumpsägaren har inte så stort val annat än att tvinga ned framledningstemperaturen till lägsta möjliga.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar