vilken sort? automatshunt

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det grundläggande problem är väl egentligen att varje hus inte är det andra likt. Till vissa hus + de inneboendes livssätt är en lösning jättebra, till ett annat hus med innevånare är en annan lösning jättebra.

Jag tror helt enkelt inte att det finns en enda lösning som passar alla lika bra, i mitt hus är det t.ex. termostat på samtliga element (14 st) och alla värmerör avger värme där det gör nytta varför en shuntstyrning som bäst kommer att spara minimalt och ge runt 3 evigheters återbetalningstid.

Men klart är att ett litet hus med öppna ytor fungerar bra med innesensor, ett stort hus med långt mellan mitten av huset och yttersta delarna sannolikt fungerar bäst med utesensor.

Det optimala system har ju en styrning som dels styr ventilerna i varje element och dels återkopplar till shunten, på det vis kan man styra varje rum mycket exakt och bara shunta ut exakt vad som behövs. Tyvärr kommer ett sådan system att kosta skjorten, byxorna och det bruna ur ändan - men vilken värmekomfort man får sedan.

Så det nyttar knappast slåss om vad som är bäst: olika hus & familjer fungerar bäst med olika lösningar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Men om man redan har termostatventiler har jag väldigt svårt att se nyttan med innegivare.
Framledningsgivaren och utegivaren ger en framledningstemperatur som är lämplig. Termostatventilerna sköter slutregleringen.
Innegivare blir kaka på kaka. Ska innegivaren göra någon nytta får man inte röra termostatventilerna.
Annat är ju om man har värmepump där varje grads ökning av framledningstemp kostar skjortan.

Jag tror att säljare har varit framme och "snackat upp" innegivaren därför att den ger en viss förtjänst att sälja.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
fredrik0
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 12:03

Inlägg av fredrik0 »

Har nu beställt en: thermomatic CBJ från billigtvvs.se och tror att det blir bra.

Bugar och bockar för all hjälp osv.

/ Fredrik
84m2 boyta + källare
Nibe Pellux panna med VB brännare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har man termostat på alla element är den lämpligaste styrning väl att skillnaden mellan utgående och inkommande elementvatten är runt 6°C.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Min EVR reglerar efter utomhustemp och funkar skitbra.
I källaren är tempsvängningarna ganska blygsamma så radiatorerna är fullt öppna. Shunten reglerar så tempen håller ca, 20-21 °C.
Här gäller det att trimma och känna sin anläggning.

I huset för övrigt sköter radiatortermostaterna finliret. Tempen ganska konstant 20,5 just nu. Har testat lite olika men det får inte bli allt för varmt i sovrummet.
Har även innegivare som fungerar som SKIT. Den bara sänker framledningstempen 9° då inställd rumstemperatur överstigs.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

I vårt hus har vi sedan några veckor tillbaka en "ThermOmatik ERA"
Den är enbart utrustad med inomhusgivare.

Temperaturen inomhus har varierat 0,9 grader mellan max och min temperatur sedan den installerades.
Har digital tempmätare i flera rum med max/min minne.

I bruksanvisningen står det att den ska hålla inställd temperatur inom 1 grad så det verkar stämma riktigt bra.

Är supernöjd med den!




Kan tillägga att vi för 3 år sedan hade en riktiv VVS firma här som spolade rent hela systemet, bytte samtliga radiatortermostater+ventiler och gjorde en mycket exakt grundinställning på ventilhuset under varje termostat för exakt rätt flöde på varje radiator.
Vi har samma temp i varje rum i hela huset.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar