Ändra inställningar i Nymobrännare pga kyla???
Jag är van vid att man kan justera allt men det viktiga är egentligen hur mycket pellets som pytsas in per tidenhet, oavsett hur man justerar detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ok, då är jag nog lite mer med
Har faktiskt ökat matningstiden ganska rejält nu, och reglerat pautiden efter detta, pannan klarade nu i alla fall av att gå upp till 80 grader och stanna, får se hur det funkar framöver..
Dock en liten fråga till, har ju ett läge som heter fläktfördröjning, ska vara den tid fläkten väntar med att starta under tändningen av pannan, den står nu på 40 sekunder, frågar om man ska ställa om detta på något vis, då jag tycker att läkten drar ut mycket värme ur pannan under tändningen, kan vara så mycket som 10 grader

Har faktiskt ökat matningstiden ganska rejält nu, och reglerat pautiden efter detta, pannan klarade nu i alla fall av att gå upp till 80 grader och stanna, får se hur det funkar framöver..
Dock en liten fråga till, har ju ett läge som heter fläktfördröjning, ska vara den tid fläkten väntar med att starta under tändningen av pannan, den står nu på 40 sekunder, frågar om man ska ställa om detta på något vis, då jag tycker att läkten drar ut mycket värme ur pannan under tändningen, kan vara så mycket som 10 grader
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
Ingemar. Räcker dessa inställningar till dig nu när det är så kallt??
Här är det under -25 hela tiden..
har nu fått tips om att ställa om pannan till matning 7 + paus 25
+ från annat håll ställa om till matning 13 + paus 30, ..
pannan klarar nog av efter dessa inställningar att värma till 70 grader.
Vad är bäst, att låta pannan bara gå till 70 grader när det är sånt här väder
eller att ha en på 80 grader och gå hela tiden...
Här är det under -25 hela tiden..
har nu fått tips om att ställa om pannan till matning 7 + paus 25
+ från annat håll ställa om till matning 13 + paus 30, ..
pannan klarar nog av efter dessa inställningar att värma till 70 grader.
Vad är bäst, att låta pannan bara gå till 70 grader när det är sånt här väder
eller att ha en på 80 grader och gå hela tiden...
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
jag har inte haft nå som helst problem med å få upp temp i pannan trots - 25
shunten har petat ut 45-50 till radiatorna
iofs så har jag eldat i en braskamin ca 2 tim på kvällen men inne tempen har vart som den ska innan jag har eldat, eldar i braskaminenför det är trevligt
du kan ju mäta å se vad som matas in i brännaren innan du ställer om nåt
shunten har petat ut 45-50 till radiatorna
iofs så har jag eldat i en braskamin ca 2 tim på kvällen men inne tempen har vart som den ska innan jag har eldat, eldar i braskaminenför det är trevligt
du kan ju mäta å se vad som matas in i brännaren innan du ställer om nåt
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
hm konstigt, alltså när jag har de inställningarna du har ingemar, så klarar inte min panna mer än till 60 grader......
Nu när jag höjt rejält så kommer den faktiskt upp till 80, även om det tar tid.
Låter det nog stå så ett tag, få se vad som händer. hoppas ju givetvis att tempen ute ska ge sig så jag kan gå ner till ordinarie inställningar..
Nu när jag höjt rejält så kommer den faktiskt upp till 80, även om det tar tid.
Låter det nog stå så ett tag, få se vad som händer. hoppas ju givetvis att tempen ute ska ge sig så jag kan gå ner till ordinarie inställningar..
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj

Har nu provat och ställt om brännaren från allt tom 13 s amtning och 30 s paustid, INGET BLIR BÄTTRE!!!
I morse när jag kom ner i pannrummet stod pannan på strax efter 60 grader, gjorde då eld i spisen, så att det skulle bli lättare för pannan att
komma upp i värme ( vi har innegivare som känner av om vi eldar )
Pannan shuntade då ut ca 45 grader.
Gick ner igen efter nån timme och vad hade då hänt, jo pannan hade sjunkit till 55 grader, detta trots att pannan då shuntade ut 40 grader...
VAD SKA MAN GÖRA!!!!!
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
nu har man mätt upp 2 påsar med pellets, med 2 olika inställningar, så nu blir det att kolla hur många kw man får ut i morgon, ska bli intressant
e3follade i manualen och där stod det att man kan få ut 15-25kw på brännaren, och ev 30 kw med rätta tillbehören
kanske inte så aktuellt med det, så pannan tydligen bara klarar av 25.
återkommer med mer info när jag vägt

e3follade i manualen och där stod det att man kan få ut 15-25kw på brännaren, och ev 30 kw med rätta tillbehören

återkommer med mer info när jag vägt

Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
Kan du inte mäta upp effekten på inmatad pellets lite snabbt. Tar ju mindre än 10 minuter. Då vet du om du befinner dig inom rimligt område.
Finns beskrivet massor med gånger på forumet , bara att använda sökfunktionen.
Är det inte bättre att gå systematiskt tillväga vid ändring. Utgå från 5 sek matning och 21 sek paus. Ändra paus till 19 sek och öka en aning på fläkten osv... Längre paustider än 20 sekunder tycker inte jag man ska ha om förbränningen ska bli jämn.
Om du har ett så stort drag att pannan inte blir varm därför, så öppna på sotluckan i skorstensstocken ett par centimeter tills du får in en dragbegränsare.
Finns beskrivet massor med gånger på forumet , bara att använda sökfunktionen.
Är det inte bättre att gå systematiskt tillväga vid ändring. Utgå från 5 sek matning och 21 sek paus. Ändra paus till 19 sek och öka en aning på fläkten osv... Längre paustider än 20 sekunder tycker inte jag man ska ha om förbränningen ska bli jämn.
Om du har ett så stort drag att pannan inte blir varm därför, så öppna på sotluckan i skorstensstocken ett par centimeter tills du får in en dragbegränsare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hallå! Nu har jag fått tag på en våg, det visade sig ( om jag gjort allt rätt )
att med inställningen gångtid 5, Paus 21 så får jag ut 12,19 kw
och med inställningen gångtid 7, Paus 25 så får jag ut 13,63 kw
Just nu så kör jag med inställning gångtid 9, Paus 25, har inte kollat vad det ger ( vart lite bråttom till jobbet i morse ) men det funkade bra igår kväll med detta!
Men om det stämmer att paustiden helst inte ska vara mer än 20 sek, så kanske jag får tänka om..
Känner dock en som kör gångtid 13, paus 30, och är nöjd med det..
[/img][/url]
att med inställningen gångtid 5, Paus 21 så får jag ut 12,19 kw
och med inställningen gångtid 7, Paus 25 så får jag ut 13,63 kw
Just nu så kör jag med inställning gångtid 9, Paus 25, har inte kollat vad det ger ( vart lite bråttom till jobbet i morse ) men det funkade bra igår kväll med detta!
Men om det stämmer att paustiden helst inte ska vara mer än 20 sek, så kanske jag får tänka om..
Känner dock en som kör gångtid 13, paus 30, och är nöjd med det..
[/img][/url]
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj