Econom
Schpermis,
Du behöver inte lossa gaveln. Kolla först hur hårt kedjan är spänd lossa sedan spännaren därefter lossar du plåten som trycker ned kedjan mot kugghjulen ta bort plåten så axlarna blir åtkomliga att vrida för hand känn på samtliga insexskruv.
Mvh
Monoce
Du behöver inte lossa gaveln. Kolla först hur hårt kedjan är spänd lossa sedan spännaren därefter lossar du plåten som trycker ned kedjan mot kugghjulen ta bort plåten så axlarna blir åtkomliga att vrida för hand känn på samtliga insexskruv.
Mvh
Monoce
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
Ska testa det. Annars är jag typen som gärna skruvar isär saker så mycket det går bara för att se hur det fungerar och för utmaningen att lyckas sätta ihop det igen. Oftast lyckas jag få ihop grejerna också... 
Klockade den tidigare nämnda axeln innan också. Den snurrar för närvarande med ca 2 varv/timma, att jämföra med din uppgift på ca 60 varv/timma.

Klockade den tidigare nämnda axeln innan också. Den snurrar för närvarande med ca 2 varv/timma, att jämföra med din uppgift på ca 60 varv/timma.
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Schpermis,
Tycker också om att skruva och förbätttra saker men är sämre på el. Din uppgift om axeln var klockren min var en gissning då jag bara sett detta live en gång. Mitt roster är på provkörning hos Customsam för senare utvärdering och min egna panna har elfel men skall få hjälp med detta framöver.
Mvh
Monoce
Tycker också om att skruva och förbätttra saker men är sämre på el. Din uppgift om axeln var klockren min var en gissning då jag bara sett detta live en gång. Mitt roster är på provkörning hos Customsam för senare utvärdering och min egna panna har elfel men skall få hjälp med detta framöver.
Mvh
Monoce
Hus byggt 1961
Nu hade det ju varit intressant med ett inlägg från någon som har klockat axeln på en fungerande panna så vi kan jämföra våra siffror med ett korrekt värde. Jag gissar att ditt uppskattade varvtal är betydligt närmare än mitt. Mitt roster sätter ju igen fullständigt med larm "flammvakt" som resultat efter ca. 100 driftstimmar så som panna går nu.
Misstänkte nästan att jag inte var ensam om att tycka om att skruva och greja. Enda problemet jag har är att det lätt blir så många grejer samtidigt...
Pågående projekt just nu, utöver pannan är;
Uppfräschning av köket
Helrenovering och modifiering av en VW Bubbla -71
Finlir på en Honda CB650C -81
Och så fort snön har smält bort och det har torkat upp lite så väntar;
en Cheva Suburban -87 på att få bränslepumpen bytt
bruksbilen, en Opel Rekord -85 ska få avgassystemet lagat och bakbromsarna bytta
och så ska 1360kvm eftersatt trädgård göras iordning...
Mycket jobb blir det...
Misstänkte nästan att jag inte var ensam om att tycka om att skruva och greja. Enda problemet jag har är att det lätt blir så många grejer samtidigt...
Pågående projekt just nu, utöver pannan är;
Uppfräschning av köket
Helrenovering och modifiering av en VW Bubbla -71
Finlir på en Honda CB650C -81
Och så fort snön har smält bort och det har torkat upp lite så väntar;
en Cheva Suburban -87 på att få bränslepumpen bytt
bruksbilen, en Opel Rekord -85 ska få avgassystemet lagat och bakbromsarna bytta
och så ska 1360kvm eftersatt trädgård göras iordning...
Mycket jobb blir det...

Econom med 500l ack
Econom med 500l ack
Jag tycker att det låter som om det lika gärna kunde vara hos mig (förutom bilarna då). Finns att gör här också. 48 timmar på dygnet hade varit bra..........
Senast redigerad av Roli den tis 02 mar, 2010 09:06, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Intressant men ser ut att vara för många projekt. Man bör prioritera en utav dom för många saker blir det svårt att få motivation och avslut på. Efter noga övervägande köpte jag min econompanna begagnad efter att ha läst ett test i råd och rön där den fick mycket bra beröm, då min egna ctc-panna kanske snart gjort sitt. Nästa steg läste pellets.info genomgående mycket problem ''bra''. Ingen rök utan eld. Många econompannor till salu på blocket med varierande prisnivåer. Köpte den billigaste som var ur funktion. Hem och skruva (kul). Följande fel fanns i pannan;
Inmatningsskruv till roster ur funktion lös insexskruv spiralen.
Tog ur rostret chockad elevarbete nybörjare. Nästa elfel mindre kul, väntar på hjälp.
Grejer jag har köpt för att pannan ska fungera;
Tillverkat nytt roster
Inhandlat en mateneskruv - dunderbra uppfinning & precisionsmatning
Slopar en skruv internförråd (ett problem mindre)
Köpt en rökgasfläkt - det bör man ha när man kör mot acktank. Det blir kallras i skorstenen vid uppstart, rökpuffar går bak in i pannan varvid den optiska avkännaren för flamvakt får sot på sig samt nivåvakterna. Rökgasfläkten ser till att driften blir säkrare. Dessutom mer tid över till annat.
PS.
Har någon diameter uppgift på retarderrör?
Tack på förhand
Monoce
Inmatningsskruv till roster ur funktion lös insexskruv spiralen.
Tog ur rostret chockad elevarbete nybörjare. Nästa elfel mindre kul, väntar på hjälp.
Grejer jag har köpt för att pannan ska fungera;
Tillverkat nytt roster
Inhandlat en mateneskruv - dunderbra uppfinning & precisionsmatning
Slopar en skruv internförråd (ett problem mindre)
Köpt en rökgasfläkt - det bör man ha när man kör mot acktank. Det blir kallras i skorstenen vid uppstart, rökpuffar går bak in i pannan varvid den optiska avkännaren för flamvakt får sot på sig samt nivåvakterna. Rökgasfläkten ser till att driften blir säkrare. Dessutom mer tid över till annat.
PS.
Har någon diameter uppgift på retarderrör?
Tack på förhand
Monoce
Hus byggt 1961
Jo, det är helt klart för många projekt. Just nu försöker jag fokusera på två projekt åt gången och så får resten vara. Tyvärr har pannan tagit alldeles för mycket energi så jag har inte fått gjort så mycket som jag hade hoppats, men ett projekt är avklarat åtminstone. Ett rejält hyllsystem för reservdelar till allt möjligt, totalt nästan 20kvm hyllplan...
Nu har jag kollat dreven till rosterpinnarna, de satt fast och ingen av rullarna gick trögt. Smorde även upp hela kalaset med kopparpasta.
Resultatet blev bra. Klockade axeln med mässingsbussningen igen efter att jag hade satt ihop grejerna igen och farten uppe i hissnande 1varv/27min att jämföra med tidigare 1varv/30min...
Om jag orkar upp i tid imorgon ska jag försöka jaga kondensator innan jag måste ge mig iväg en liten sväng till Borlänge.
Monoce:
Om man tittar på bilderna från etmattias så borde man ju kunna räkna ut diametern på retardrarna för det ser ju ut som att de bara är enkla raka rör som är ihopklämda i ena ändan. Titta på hur bred den ihopklämda delen ser ut att vara i förhållande till tuben och ta ett mått på din panna (har du den hemma förresten? eller är den hos de som provkör ditt roster?), sen delar du ju bara det måttet med pi.
Roli:
Vad håller du på med för bilar då?
Nu har jag kollat dreven till rosterpinnarna, de satt fast och ingen av rullarna gick trögt. Smorde även upp hela kalaset med kopparpasta.
Resultatet blev bra. Klockade axeln med mässingsbussningen igen efter att jag hade satt ihop grejerna igen och farten uppe i hissnande 1varv/27min att jämföra med tidigare 1varv/30min...
Om jag orkar upp i tid imorgon ska jag försöka jaga kondensator innan jag måste ge mig iväg en liten sväng till Borlänge.
Monoce:
Om man tittar på bilderna från etmattias så borde man ju kunna räkna ut diametern på retardrarna för det ser ju ut som att de bara är enkla raka rör som är ihopklämda i ena ändan. Titta på hur bred den ihopklämda delen ser ut att vara i förhållande till tuben och ta ett mått på din panna (har du den hemma förresten? eller är den hos de som provkör ditt roster?), sen delar du ju bara det måttet med pi.
Roli:
Vad håller du på med för bilar då?
Econom med 500l ack
Econom med 500l ack
Schpermis:
Skrev lite fel där. Jag menade förutom bilarna. Skulle vara kul om man hade någon "gammal" bil och meka med men det finns varken tid eller plats för det..........
Skrev lite fel där. Jag menade förutom bilarna. Skulle vara kul om man hade någon "gammal" bil och meka med men det finns varken tid eller plats för det..........
Moderator
Jag orkade upp i tid idag och lyckades till och med få fatt i en kondensator! Farsans tips på en butik jag inte ens hade en tanke på, Fbgs radio & tv service, lönade sig. En guldpeng fick jag slanta upp för kalaset och nu verkar rostret fungera igen. Klockade, den vid det här laget berömda, axeln till 1varv/1,5min.
Lite statistik från min härliga vinter än så länge (18/11-2/3):
Medeldrifttid/dygn: 12,9 tim
Medeldrifttid mellan larm pga igenkorkat roster: 55,66 tim
Längsta drifttid mellan larm orsakat av roster: 150 tim
Längsta drifttid mellan larm/stopp oavsett orsak: 109 tim
Håller tummarna för att statistiken ska bättra sig lite nu när rostret rullar på igen!
Roli:
Synd att det var en felskrivning. Hade kunnat bli kul med lite idéutbyten i en tråd under övrigt annars.
Lite statistik från min härliga vinter än så länge (18/11-2/3):
Medeldrifttid/dygn: 12,9 tim
Medeldrifttid mellan larm pga igenkorkat roster: 55,66 tim
Längsta drifttid mellan larm orsakat av roster: 150 tim
Längsta drifttid mellan larm/stopp oavsett orsak: 109 tim
Håller tummarna för att statistiken ska bättra sig lite nu när rostret rullar på igen!
Roli:
Synd att det var en felskrivning. Hade kunnat bli kul med lite idéutbyten i en tråd under övrigt annars.

Econom med 500l ack
Econom med 500l ack
Efter 78 driftstimmar larmade pannan för flammvakt igen och rostret var fullt med aska, när jag lyckades få fyr på skiten så gick inte rostret längre... Idag har jag varit nere hos tv-handlaren igen och skaffat en ny konding till rostret med lite högre spänningstålighet. Vi får se om det hjälper.
Pannan larmade i söndags, men då var jag ute på jobb. Kom hem i onsdags toktrött och hade 12 grader hemma... Fy f-n!
Finns det ingen här på forumet som har pillat isär den svarta klumpen med de uppdaterade rosterkondingarna (jag har ju ingen sån) och som kan avslöja vad det sitter för prylar inuti den?
Nu har även nivåvakterna till internförrådet börjat jävlas. Fungerar inte alls. Så i nuläget får jag ladda pannan manuellt och med hjälp av en liten speciallösning monterad på påfyllningsröret lyckas jag åtminstone få ett par timmars eldande mellan besöken i pannrummet.
Upptäckte att motståndet som sitter på pluskabeln till den vita nivåvakten blir väldigt varmt. Ska det verkligen vara så?
För övrigt lyckades jag få fatt han som har installerat min panna tidigare idag. Det krävdes ju bara envetet ringande i FEM MÅNADER för att han skulle svara!!! Gissa vad han sa när han svarade. "Kan jag ringa upp dig om en stund?". Någon som tror att han ringde upp?
Pannan larmade i söndags, men då var jag ute på jobb. Kom hem i onsdags toktrött och hade 12 grader hemma... Fy f-n!
Finns det ingen här på forumet som har pillat isär den svarta klumpen med de uppdaterade rosterkondingarna (jag har ju ingen sån) och som kan avslöja vad det sitter för prylar inuti den?
Nu har även nivåvakterna till internförrådet börjat jävlas. Fungerar inte alls. Så i nuläget får jag ladda pannan manuellt och med hjälp av en liten speciallösning monterad på påfyllningsröret lyckas jag åtminstone få ett par timmars eldande mellan besöken i pannrummet.
Upptäckte att motståndet som sitter på pluskabeln till den vita nivåvakten blir väldigt varmt. Ska det verkligen vara så?
För övrigt lyckades jag få fatt han som har installerat min panna tidigare idag. Det krävdes ju bara envetet ringande i FEM MÅNADER för att han skulle svara!!! Gissa vad han sa när han svarade. "Kan jag ringa upp dig om en stund?". Någon som tror att han ringde upp?
Econom med 500l ack
Econom med 500l ack
Ibland vet jag inte riktigt om jag orkar, men jag är så illa tvungen... Den satt i huset när jag köpte det i aug -08, första huset, och som det ser ut nu har jag inte riktigt råd att byta till nåt bättre.
Han som har installerat pannan kom dock med ett erbjudande om en MiniQ-panna med A4-brännare för 30 000kr installerat och klart. Känns som att det kan vara värt ett övervägande...
Efter att i fem månader varit fullständigt okontaktbara har jag alltså nu lyckats få tag i min installatör två dagar i rad!! Så idag fick jag fatt i nya nivåvakter och de få timmarna jag var hemma efter att jag hade satt i dem verkade pannan gå klockrent. Återstår bara att se hur länge det varar...
Någon som har tips på var man kan få fatt i ett lämpligt keramikrör att sätta i en econom? Installatören sa att ett sånt skulle kosta ca 2000kr om jag köpte det av honom, men det borde väl gå att få fatt i billigare?
Han som har installerat pannan kom dock med ett erbjudande om en MiniQ-panna med A4-brännare för 30 000kr installerat och klart. Känns som att det kan vara värt ett övervägande...
Efter att i fem månader varit fullständigt okontaktbara har jag alltså nu lyckats få tag i min installatör två dagar i rad!! Så idag fick jag fatt i nya nivåvakter och de få timmarna jag var hemma efter att jag hade satt i dem verkade pannan gå klockrent. Återstår bara att se hur länge det varar...
Någon som har tips på var man kan få fatt i ett lämpligt keramikrör att sätta i en econom? Installatören sa att ett sånt skulle kosta ca 2000kr om jag köpte det av honom, men det borde väl gå att få fatt i billigare?
Econom med 500l ack
Econom med 500l ack
Aldrig! Har inte mätt men det stämmer definitivt inte. 15-20 cm ungefär.etmattias skrev:Rören har en diameter på 38 mm
Någon som har nånsin fått någon rimlig ersättning från ecotec för deras usla och icke fungerande panna? Jag menar inte denna oförskämda offert att lägga ännu mer pengar till de för att för första gången får en panna som inte smälter ihop invändig efter senast 10 ton pellets.