Högt drag?

Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack för svaret! Jag har egentligen inget behov av att ventilera och ev torka skorstenen då jag har ett syrafast rör hela vägen. Jag har aldrig upplevt några kondensproblem så att det rinner syra ur askluckan. Detta har man ju sett och upplevt själv. Då pannan står så fortsätter draget att dra luft genom pannan just pga det du säger temperaturskillnaden. Om nu dragbegränsaren öppnar då pannan står, så får du en bypass förbi pannan och endast pannrumsluft går genom skorstenen. Detta borde höja den totala verkningsgraden då pannan inte kyls ner av passerande luft. Hur mycket det påverkar är ju svårt att ha någon uppfattning om men helt klart är det ett jäkla sug ur dragbegränsaren då pannan står. Jag har inga acktankar vilket gör att pannan kopplar in relativt ofta så jag riskerar inte att kyla skorstenen så jag helt tappar draget.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har faktisk testat att, efter en eldning, stänga igen all luftgenomströmning genom pannan vid att täppa igen fläkten och tvångsöppna dragluckan och sedan se tiden termostaten är av och kolla skillnaden.

Detta alltså vid inget varmeuttag från pannan, shunten till noll och pumpen av, inget VV förbruk.

Skillnaden var - *dramatisk trumvirvel* - noll.

Så den luft som kyler ner pannan vid stillestånd är, enligt detta test, försumlig och likgiltig.

Jag gjorde detta test för att kolla om det ville vara någon anledning till att bygga ut brännaren med ett motorstyrd spjäll och ha en motorstyrd tvångsöppning av dragluckan men det ville vara sköna spillde grejer då de inte ville ha någon mätbar effekt i mitt system.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Torsten

Ett svar på dina tankar om dyra dragbegränsare!
Det är faktiskt så att denna investering betalar si själv med mindre bränsle åtgång genom minskade pann och förbrännings förluster.
Samt att den motverkar kondens i skorstenen.

Sedan när det gäller så lågt drag som 5 Pa finns bara Tigex 25 som går så lågt i sin inställning, när denna Tigex 25 är förliten att ensamt reglera
Vid lågt drag är det bara att välja en lagom stor tilläggs dragbegränsare
av hög klass ( med bra dragreglernogranhet ) som klarar att hålla draget
så nära önskat undertryck som möjligt!

Alla dragbegränsare kräver en vist ökat undetryck från dragbegränsaren börjar att reglera tills fult öppen dragbegränsare.
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar