Motorshunt

thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

En av fördelarna med ett reglersystem framför elementteromstater är att ett modernt reglersystem inte börjar ånga på full värme när man vädrar.

Det jag konstaterat med mina termostater är att det inte bara är att ställa in termostaten en gång och sen tro att det funkar, när det blir kallt ute måste vi skruva upp värmen och när det blir varmare skruva ner. Hur det blir när vi installerat det nya reglersystemet, till vilket vi kan koppla både två olika rumsgivare och utegivare, det kan även styra cirkulationspumpen så att denna stängs av när det blir tillräckligt varm utetemp.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag har utetempgivare och den reagerar så här:
Har jag shunten inställd så att det vid -4grader ger +20 inne.Sen sjunker tempen till -15 och då får jag +22,5 inne.Blir det varmare ute,så får jag svalare inne.Jag har bara manuella gamla kranar på elementen.De ändrar jag inget på.

Är det bättre att ha termostatventiler på elementen,för att reglera sådana variationer?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Med enbart utegivare är svaret nog ja.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snigeln
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 02:57
Ort: Buddbyn

Inlägg av snigeln »

Taxen: blir det varmare inne då det blir kallare ute och tvärtom, så har du en för brant kurva på shunten, testa att gå ner ett snäpp så den blir lite flackare.
du borde kunna förskjuta kurvan lite + om du får för kallt

jag tycker att man ska skaffa den typ av reglering som passar ens eget hus och dess förutsättningar. mitt hus är inte optimalt för en innegivare, då jag inte har spec öppen planlösning.

jag köpte dock en styrning där jag kan komplettera med en innegivare (och pumpstyrning) för att inte vara fast i det ena eller det andra.

tycker inte resonemanget att det alltid är enklare med innegivare håller i alla lägen, då det kan innebära en hel del pillande för att få det att bli optimalt, betydligt mer än justera efter en kurva...
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Inte något konstigt att det blir som för Taxen med enbart utegivare för ofta då det är runt 0° så är det blåigare o fuktigare vilket inte utegivaren tar hänsyn till medans innegivaren bara ser till att rätt temp hålls inne..

Alla lägenheter jag haft har det oxå varit kallt inne då det varit milt o blåsigt ute fast jag demonterat termostaten jämt, Därimot om det blev -25° då fick man ha öppet fönstret dygnet runt pga av hettan i lägenheten
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

shuntstyrning...

Inlägg av stepside »

shuntstyrning med innegivare är ju överlägset utegivare och finns INGET negativt. priset är skamligt billigt och är intjänat direkt i bekvämlighet och pelletsåtgång då jämnare värme uppnås.termostater som krånglar kan helt avlägsnas om man vill. torstens svar baseras ej på fakta utan rena spekulationer. de rätta svaren ges av de som använder produkten tex mig!
Hejmer
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 feb, 2010 13:52
Ort: Kristianstad

Re: shuntstyrning...

Inlägg av Hejmer »

Precis så här har jag funderat oxå, är rätt övertygad om att en innegivare skulle funka bra hos mig

Edit: Direktciteringar undviker vi för att göra forumet mer överskådligt och lätt läst, citeringen borttagen. / Roli moderator
fredrik0
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 12:03

Inlägg av fredrik0 »

Här är ett bättre pris på Shuntautomatik thermomatic CBJ:

http://www.billigtvvs.se/?pid=1&prodid=152&pcid=256

om du ska ha med inomhusgivare, har själv köpt därifrån och är
mycket nöjd!
84m2 boyta + källare
Nibe Pellux panna med VB brännare
Hejmer
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 feb, 2010 13:52
Ort: Kristianstad

Inlägg av Hejmer »

Tackar fredrik0 den här verkar riktigt intressant
Skriv svar