luft till brännare - vem vet mest ?

Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

OBS alla förbrännings anläggningar anslutna till en skorsten
ska ha en tilluft ventil minst lika stor som skorstenens AREA!

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... l+luftLite matte kan ju inte skada!!

Detta är en kanon bra lösning !! den släpper inte in mer kalluft än som går ut igenom skorstenen + eventuell övrig själv ventiation.
---------------
Den luft som går åt till förbränningen ska upp till minst 800° detta kanske väcker en tanke att de °C som källar luften innehåller ger en vinst
till förbränningen! då denna luftmängd är nära försumbar i jämförelse med dess enegi innehåll i Watt som går åt att förbränna pellets / eller ved.

1 m³ luft 1°C innehåller 0,36 Watt.. om källar temeraturen är +18°C
är Formel 1m³ * 18°C = 6,48 Watt
Tillverkar rökgasutrustning
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

[quote="Icecap"Det vägar därför 11% mer varför man inte bara kan säga att det pumpas in 11% mer syre i förbränningen, fläkten har såklart andra parameter vid -10°C än vid +20°C och det påverkar ju.[/quote]

Jag har har tillbringat en del tid i detta forum, mestadels som passiv läsare för att studera lite olika lösningar men ibland stöter jag på en del saker som får mig att höja ögonbrynen, så som detta, menar du att Icecap att verkningsgraden i förbränningsprocessen skulle öka om man tillsätter syrerik luft med en temperatur av -10 grader än om man tillsätter en med +20 grader?
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej.

Du kanske ska läsa HELA inlägget igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

Yes, har läst det så du får gärna förtydliga.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK.

Jag skriver INGENSTANS något om effektiviteten, bara ATT om man pumpar in kall luft är den tätare vilket ruckar förhållandet mellan bränsle och luft men exakt hur mycket är nära nog omöjligt att svara på.

Att det inte går att svara på exakt beror på alla okända faktorer:
* Snurrar fläkten lika snabbt vid -10°C som vid +20°C? (kalla lager osv)
* Pumpar den samma tryckskillnad med en tätare luft?

Samtidig ger logiken att om en förbränning höjer temperaturen i luften med t.ex. 600°C kommer +20°C luft att värmas upp till 620°C medan -10°C "bara" blir 590°C vilket ju är en effektivitetsförlust.

Fördelen med kall luft är att man kan få mer effekt ur brännaren innan fläkten går i taket fast då till kostnaden av sämre effektivitet och då är det billigare i längden (på ganska kort sikt faktisk) att byta fläkt till en större.
Är inte PK!
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

öö och dessa påståenden baseras på vilka undersökningar?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

Ärligt talat, du svamlar.

Det där resonemanget bekräftar bara en enda sak, och det är att du inte sitter inne på en högre teknisk utbildning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om de två senaste inlägg var planerat till mitt svar kan jag bara roa mig lite.

propulsion: "Det där resonemanget bekräftar bara en enda sak, och det är att du inte sitter inne på en högre teknisk utbildning"
- Nej, det är sant, jag är "bara" elektronikingenjör med ansvar för hårdvara och mjukvaratuveckling... Har jobbat som teknisk chef och utvecklingsingenjör så du har nog rätt. :roll:

Zwentomen: vilka undersökningar behöver du?

Men om ni är så säkra på att det är svammel kan det ju vara dags att NI bevisar motsatsen med undersökningar och icke-svammel, jag är dels nyfiken och dels sugen på att lära mig nytt, det kan mycket väl vara att mitt logiska resonemang är fel och då är det värdefullt att få veta rätt.

Eller är ni bara fyllda med varm luft?
Är inte PK!
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

Yes, och vet du vad, det är precis vad jag planerat! Du får dock ge mig ett par dagar för jag har ett ganska hektiskt schema nu, med halloween och gud vet allt.
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Ärligt så har jag ett brinnande :D intresse för det här med att få till den egna förbärnningen så bra som möjligt alltså pannans inte min gen :lol: . Alla undersökning angående förbränning och förhållanden mellan luft kall som varm
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Studeren Boyles lag, Charles lag och Gay-Lussacs lag först.
Tillhörde på min tid elementär gymnasienivå. Men sedan har ju skolorna privatiserats för att ge maximal utdelning i stället för maximal kunskap.

Att bränsle-luft blandningen ändras vid förändring av ingående luftens temperatur är väl rätt klart. Hur mycket fläktens arbete påverkas är svårt att säga men tror det är nästan försumbart.

I alla fall är det ett tillfälle där man har nytta av lambdastyrning.

Biona reglerar väl själv till förbränningen om nu någon skulle stå och tillföra omväxlande varm och omväxlande kall luft.

Kör på Rayan:s lösning för tilluften. Den är genial. Men en sådan där kromad spirokrök kostar väl multum. :(
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om vi tar en kolvmotor (Otto-motor) är det en fördel med så kall luft som möjlig i insugsfasen då detta ger maximal fyllning och därmed mest kraft, därför turbo/kompressor och intercooler men det är ju en förbränning där trycket varierar kraftigt.

Med pellets är förbränningen av konstant tryck-typen.

Förbränningen av en viss vikt pellets ger en viss energimängd.
Av den energimängd används lite till att värma upp pelletsen så att den "lösas upp" i spån, lite mer för att förgasa den, lite på att hålla förbränningsstället varmt (rör/brännkopp) och resten värmer upp luften.

Mängden energi som går åt att lösa upp & förgasa pelletsen är nog ganska konstant per viktenhet pellets. Är pelletsen redan varm går det åt mindre och är den kall går det åt mer men då pellets inte ska värmas upp speciellt mycket innan en katalytisk förbränning tar fart är det en dålig lösning att förvärma dessa.

Energin som går åt att hålla förbränningsstället är nog rimligt konstant oavsett pelletsmängden men såklart beroende av omgivningstemperaturen. Kall omgivning = mer energi behövs för detta.

Alltså är effektiviteten i en brännare lite lägre vid låga effekter än vid högre och en "hög" temperatur på inkommande luft och omgivning ger minskade driftförluster.

Energin som blir över värmer upp den inkommande luften och de bildade gaser vilket då borde ge viss temperaturhöjning, exakt hur stor beror på väl gas & luft blandas med varandra under förbränningen.

Det är ju så att när en viss energimängd tillförs en viss massa ger det en viss temperaturstigning.

Att man sedan kan, med samma tryck, pumpa in mer luft om luften är kall är bara vad det är, jag ser ingen nytta i det i mitt system då jag likaväl kör på låg effekt (7kW för tillfället).

Men visst, jag svamlar bara och är outbildad...
Är inte PK!
hakjar
Gallringsobjekt

Inlägg av hakjar »

Hej,

för att kunna nyttja överskottet av O2 i kall luft måste en reglering av det tillförda bränslet ske kontinuerligt mha elektronik eller mekanik så att det stoichometriska förhållandet är så nära optimalt som möjligt. I en villapanna är detta näst intill omöjligt att erhålla då det skulle bli för dyrt.
Regleringen måste styra lufttillförseln, bränsletillförseln, draget i skorstenen och lite annat smått och gott.

Jag tar personligen luft från en ventil i pannrummet som har spjäll som öppnar och stänger mha draget (den öppnar lätt och har stor diameter) och då slipper jag kallraset i pannrummet. Eventuella förluster som blir vid eventuell kallare luft är acceptabla och jag har justerat in min panna med rökgasanalys efter smhi's temperaturgenomsnitt för området där jag bor. Alltså är den injusterad den dag då temperaturen låg på genomsnittet under de kallaste månaderna och sedan rör jag den inte. Att justera för varje gång en pelletsleverans kommer är i min mening onödigt.

Om jag har rätt eller fel vet jag inte men jag tycker det går hyfsat :) 8)
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag tror du kan strunta i stoichiometrin helt så länge du inte justerar om brännaren vid ny pellersleverans. Där finns väl lite verkningsgrad att vinna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Konstigt att det är Micke C som framför någon teori men jag som blir påhoppat för svaret...

Nåväl, att reglera förbränningen är bra att kunde, jag har kört med lambda-reglering i ett bra tag numera och jag ser att det fungerar bra. Jag ser även att den reglerar lite efter vilken pall jag fyller på ifrån (samma leverans) och att jag har dygnsändringar trots en lättdriven dragregulator.

Vad Micke C funderar över är om det är en fördel med kall luft då man tillför mer syre till förbränningen.

Och det gör man ju men även mer kväve osv, alltså totalt mer luft så det enda man uppnår vid att ha kall luft är att förhållandet mellan bränsle och luft ändras och driftförlusten pga. kyla ökar.
Är inte PK!
Skriv svar