Draglucka eller Tigex 25 dragbegränsare?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Torsten skrev:
Prova själv får du se! Det blir OnOff reglering för det mesta. Ibland helt stängd och ibland helt öppen. Har också en tendens att fastna i helt öppet läge.
Jo, men visst: Den har en benägenhet att göra på det viset. Men eftersom denna draglucka ju levererades med pannan som standardutrustning, fick man ru räkna med att det var bästa alternativ för just den pannan. Nu ser jag att allt fler producenter börjat använda sig av Tigex som sin standardlucka. Det kanske kan bero på att den är förhållandevis billig? Jag menar: De dragluckor som rekommenderas i denna tråd ligger över 2 000 kronor, medan Tigex' en kostar mellan 1/4 och 1/3 av det priset.
Torsten skrev:Och hur ska det gå med din Viking Bio som enligt specken kräver högst 5 Pa? Då måste ju betydligt mera luft regleras bort!
Nu har det inte i och för sig varit det helt stora problemet eftersom skorstenen här tenderar att ligga på kring 20 pascal, och emellant lägre. Men man kan ju se att det kanske kan medföra problem i fortsättningen. Det som ju är lite synd, är att producenterna medlevererar komponenter som inte håller måttet enbart för att rädda egna marginalerna eftersom de förbrukat marknadens priselasticitet och inte kan trissa upp priserna ytterligare.
En sak jag har funderat över, är om detta kan ligga bakom de många brännarhaverierna med sönderbrända brännarrör respektive brännarkoppar som man kan läsa om både här och på andra forum? :?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Sönderbrända koppar/rör beror oftast på usla materialval, hög effekt eller luftöverskott eller kombinationer därav.

En underdimensionerat dragregulator i kombination med en skorsten med ett sug som heter duga och sedan full spett på brännaren VILL ge luftöverskott och hög värme = stål som "äts".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Jo jag vet exakt varför mitt första roster gick "sönder". När jag för 4 år sedan inte visste någonting alls om pelletsbrännare och allt vad det innebär, så ställde installatören in brännaren, och då gick den på 22kW, medans pannan max klarar 13kW för pellets :) Och även startdosen låg då på strax under 5dl, du kan ana vilka pannexplosioner jag hade, speciellt med en 2:a startdos på ytterligare 1dl som brukade komma.

Jag vet inte hur han fick fram dessa värden, jag tror absolut inte att han hade med sig rökgasinstrument, samt att han aldrig fäste en bult som håller fast pannluckan till brännaren, så den kunde bokstavligen öppna sig om man ville.

Jag skyller på dålig installatör de första åren, och min ovilja att sätta mig in i ämnet förräns nu :wink:
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Underdimensionerad dragbegränsare är lika illa som att välja en vad jag kallar trög dragbegränsare som behöver många + Pa för att öppna

och bara för draget inte orkar öppna dragbegränsare för att tillverkaren
hängt på en tyngre vikt, verkar som de tror att ingen ska komma på
att det har med en tyngre vikt så klarar den en större skosten bara för denna inte orkar att öppna.

Bra dragbegränsare har en ökning av draget med ca +4 Pa ifrån luckan börjar reglera och till fullt öppen lucka.
det finns luckor som har +12 Pa
det finns luckor som har +18 Pa
Dessa värden är inget tillverkarna talar om...
Ju mindre kraft som behövs för att dragbegränsaren öppnar helt
ju mer blir besparningen av bränsle!
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Man vill ju helst tro att installatören vet vad han gör, men för mig verkar det som många av dem bara fuskar sig fram :x

Jag skall nog, så snart det går ekonomiskt, se om jag inte skall byta till en rejälare draglucka. Spar jag 1 brännarrör och 2 röster så har den sparat in sig. En annan sak är ju, att lagom drag väl ger rökgaserna bättre möjlighet att lämna ifrån sig ytterligare energi? :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja byt ut om du har en Tigex25. En Dragbegränsare WZB-1 kan du köpa av Olle45 för 485:- och det är mycket billigare än vad en Tigex kostar för oss privatpersoner.
Fast SID 012 kanske är bättre kvalitet och mer lättdriven. :?:

Adapter till min Z 150 klippte jag ut en plåtremsa från en gammal datorkåpa och popnitade ihop en lagom ring som murades in i skorstensstocken.

Stor dragbegränsare ger exakt drag. Då jobbar den bara inom ett litet område. En liten som Tigex25 jobbar över hela begränsningsområdet och draget till pannan blir olika om den är lite öppen eller nästan helt öppen.

Jag är helt inne på din ide om att många brännarhaverier kan bero på dålig dragbegränsning. Ändå värre är ju om man inte ställt in brännaren alls utan kör på fabriksinställningarna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
whitelantern
Prima virke
Kontakt:

Draglucka

Inlägg av whitelantern »

Hej!

Jag har läst tråden och är ny på det här...
Det strår en 20KW Ulma laddpanna o en dalatank på gården..
Dom kom igår.
Jag har 4 varv kvar på skorstenen.. Jag hoppas det inte är allt för kallt till helgen så jag kan bli klar då.. Skorstenen blir 10m och ½x½-sten..

jag kollade på Tigerx 25 Rökröret som följer pannan har ett kvadratisk
hål för dragbegränsaren men enligt data är ju den för liten.
Är det bara dom som visas på sidan som gäller?
i så fall får man väl försöka sig på o göra en adapter..

Hur justerar man dragbegränsaren? skall man skapa ett undertryck i skorstenen mäta trycket och sen justera??
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Dragregulatorn har en viss ytan den kan öppna, har man sedan ett stort rör "bakom" hjälper det inte ett skvatt, själva dragregulatorn är flaskhalsen.

Med 10m skorsten kan du använda Tigex till sänke, skaffa en riktig lucka istället! Efter vad jag har sett av testvärden är Tigex 25 även en av de luckor där det är störst skillnad mellan "precis börjat öppna" och "nu är det fullt öppet", så pass stor skillnad att den är snudd på värdelös.

Justeringen sker med en vikt på luckan, i papperna som följer med anges det t.ex. att om man skruvar ut vikten 1mm motsvarar det 2mpa tryckhöjning. Alltså om man ska ha 15mpa(rätt nomenklatur?) ska den vara skruvat ut 7,5mm - eller vilket värde som anges i databladet som ska medfölja.

mm kontra mpa varierar från fabrikat till fabrikat och modell till modell.

Det finns många andra dragregulatorer än dom på den tabell, de anges som storleksreferenser. Och de olika modeller har i nära nog samtliga fall en uppsjö av adaptrar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
whitelantern
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Jag hittade en dragbegränsare nu när jag kom hem från jobbet, den var nedstoppad i utloppet på pannan! men det ser inte ut att vara nån höjdare precis..
Den duger kanske till att få igång det hela med, men det står inget om antal varv eller nått i den stilen.. Så man måste nog ha ett instrument för att
justera det hela.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Men en bild på "underverket" så kanske det finns någon som har en likadan som kan ge dig inställningsinformation.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
whitelantern
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Hej Roli!

Du har rätt..
sid 13 i det här pdf-dokumentet visar dragbegränsaren.

http://www.ulma.se/bruksanvisning_pdf/I ... WE2009.pdf

skulle tro att det är ulma´s egen tillverkning.
Skriv svar