Fick min panna idag!

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fishermansfriend skrev: Jag har gjort en del beräkningar på mitt system ang bergvärmepump (vilket kanske hamnar på samma pris) de sista 2% som den andra pannan sägs vara effektivare är ju inte lönt om man räknar på hur mycket pellets man får för 100000 (som mitt system är billigare) det kan jag ju elda gratis för i 10 år!!!!
Mvh // Frank. :shock:
Helt riktigt.. Eller att se de som man har ruskigt bra betalt för tiden som man lägger ner på rengöring av panna/brännare..

Jag har ju inte så optimal panna men jag får då en timpenning på 3300:- om man slår ut 100000:- på 10 år.. Har ca 3 tim/år för sotning av panna/bännare... Inte ofta man haft den lönen.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har inte räknat på detta men jag tror att den som tjänar mest på 10 år är den som köper sig en beggad panna typ 3-5 år gammal ..ja det finns hur mycket beggade pannor som hellst i sverige nu när fjärvärme byggs i varje byhåla och en 3 årig kombi eller vedpanna kan man få för 3000 kr ..och sedan köper man sig en pelletsbrännare (valfri fabrikat) bygger ett föråd typ 3-4 ton ..allt detta monterar man in själv eller med hjälp av vänner ..eller rent av vid sidan om :wink: ...panna 3000:- ..ex: KMP´s PX21 med skruv ca: 20000:- ..virke och skivor till föråd ca:2000:- ..då har man mycket pengar kvar att handla pellets för om nu en ny anläggning kostar bort åt 150000 kronor ..okey om nu inte verkningsgraden är så hög så spelar det mindre roll för om man ser på det sättet att prylarna kostade bara en bråkdel av vad det andra hadde kostat
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar