Montera en sprinkler i pannrummet - tips & råd mottages
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
Hej!
Jag går i samma tankar, att montera en färdig pulverbomb istället, fastän jag har material för vattensprinkler (någon som vill köpa, hehe?
)
Anledningen är att jag inte har någon fungerande brunn i pannrummet o att de är nog smidigare, men då återstår hur jag ska kunna röra mig vid rengöring av pannan, pulverbomben är ju rätt stor med behållare..
Jag går i samma tankar, att montera en färdig pulverbomb istället, fastän jag har material för vattensprinkler (någon som vill köpa, hehe?

Anledningen är att jag inte har någon fungerande brunn i pannrummet o att de är nog smidigare, men då återstår hur jag ska kunna röra mig vid rengöring av pannan, pulverbomben är ju rätt stor med behållare..
Jag har köpt mig en Pulverbomb för 1400:- nu. Den löser ut vid 68grd och är på 6kg.
Den är inte så klumpig och stor som jag trodde. Något större diameter än en vanlig 6kg pulverbrandsläckare, men oxå något lägre(kortare?).
Ska hänga den mitt emellan magasinet och pannan.
Att säga att man ska se till att det aldrig ska kunna brinna är blåögt. Då ska man inte ha en panna alls, så brinner det inte
Väl investerade pengar anser jag. Min vän som jobbar som brandtekniker har satt in en sådan själv i sitt pannrum, och rekomenderade mig den.
Denna har jag köpt:
http://cupola.winbasonline.se/SE/Catalo ... 88046.html
Den är inte så klumpig och stor som jag trodde. Något större diameter än en vanlig 6kg pulverbrandsläckare, men oxå något lägre(kortare?).
Ska hänga den mitt emellan magasinet och pannan.
Att säga att man ska se till att det aldrig ska kunna brinna är blåögt. Då ska man inte ha en panna alls, så brinner det inte

Väl investerade pengar anser jag. Min vän som jobbar som brandtekniker har satt in en sådan själv i sitt pannrum, och rekomenderade mig den.
Denna har jag köpt:
http://cupola.winbasonline.se/SE/Catalo ... 88046.html
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Jag är av samma uppfattning. Självfallet ska jag se till att göra vad jag kan för att brand inte ska uppstå alls, men hur det blir ett argument för att avstå från ännu ett säkerhetssteg kan jag inte riktigt se. Då kunde jag ju även avstå från att försäkra huset (för betydligt större belopp per år än vad släckaren kostar i engångsbelopp) - vem skulle rekommendera det...? För att inte tala om att koppla bort jordfelsbrytaren - för jag har sett till att det aldrig händer något med någonting jag har anslutit till husets elsystem... 
Enligt samma logik tänker jag heller inte avstå från att dubbelgipsa taket (som nu är plank) i mitt pannrum så snart tid därtill finns. Nej, en dryg tusenlapp för en ytterligare trygghet det känns som ett enkelt val.
Betr att pulversprinklern kan bli i vägen så har jag också haft vissa funderingar på det, men det beror väl mycket på individuella förutsättningar, t.ex. hur pannrummet ser ut. Dock ser det ut som att det borde gå att sätta upp den med en krok, så att den lätt går att häkta av och lägga åt sidan vid behov. Kanske inte bra som att kunna placera den så att den är helt ur vägen, men bättre än att inte ha den alls, tänker jag.

Enligt samma logik tänker jag heller inte avstå från att dubbelgipsa taket (som nu är plank) i mitt pannrum så snart tid därtill finns. Nej, en dryg tusenlapp för en ytterligare trygghet det känns som ett enkelt val.
Betr att pulversprinklern kan bli i vägen så har jag också haft vissa funderingar på det, men det beror väl mycket på individuella förutsättningar, t.ex. hur pannrummet ser ut. Dock ser det ut som att det borde gå att sätta upp den med en krok, så att den lätt går att häkta av och lägga åt sidan vid behov. Kanske inte bra som att kunna placera den så att den är helt ur vägen, men bättre än att inte ha den alls, tänker jag.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
De flesta bränder uppstår i sådant som vi inte tänkt på. Börjar det brinna hos mig, så är jag säker på att det kommer att vara elektriska anläggningen som är boven. Om jag haft råd, skulle varända meter gammalt kablage åkt ut till förmån för nytt, säkert. Mitt pannrum är en en asbestfälla med tak täckt av eternit. Rena rama hälsofarmen och takhöjden är mellan 160 och 170 cm. Själv är jag 190 cm. Börjar det brinna där, så försöker inte jag släcka. Då räddar jag datorerna, Technicsen, noterna och skivsamlingen. Allt annat struntar jag i 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Det följer med fäste för att hänga den i taket. Kan fota när jag hängt upp den. Vi har "bara" 2.10 i takhöjd vilket känns lågt, men rakt ovanför pannan är jag sällan och springer, så där får den hänga 
Jag var lite orolig för att pannrummet blir varmt, och att den skulle lösa ut för tidigt. Men sen när jag tänkte på hur varmt 68grd är, så är de ingen risk
Har haft som varmast 27-30grd i pannrummet när shunten hängde sig 
Tyckte att pulverbomben va en billig försäkring. Speciellt då huset ofta står tomt när ingen är hemma. Då är det svårt att släcka oavsett hur många släckare man har i hallen

Jag var lite orolig för att pannrummet blir varmt, och att den skulle lösa ut för tidigt. Men sen när jag tänkte på hur varmt 68grd är, så är de ingen risk


Tyckte att pulverbomben va en billig försäkring. Speciellt då huset ofta står tomt när ingen är hemma. Då är det svårt att släcka oavsett hur många släckare man har i hallen

- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Så tänker jag också. Och eftersom där garanterat kommer att finnas saker som jag inte tänkt på i mitt pannrum, så tycker jag att dryga tusenlappen är en billig försäkring. Slå ut det på X år mellan ev. omfyllningar/kontroller så är det ett väldigt billigt sätt att sova lite bättre om nätterna, såväl hemma som borta.bergatorparen skrev:De flesta bränder uppstår i sådant som vi inte tänkt på.

Exakt. Tar man då en ännu högre temp, t.ex grön (93 grader) så pratar vi bastunivåer. Har man ofta sådana temperaturer i sitt pannrum så har man nog verkligen något att åtgärda, åtminstone är det min nybörjaruppfattningTegheim skrev:Men sen när jag tänkte på hur varmt 68grd är, så är de ingen risk

För egen del har jag loggat tempen en tid nu och det har gått upp till dryga 25 grader som högst.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skulle montera min pulverbomb idag. Men va f*n är taket i pannrummet gjort av kan tros? Jag tryckte bara till lite med borrmaskinen så försvann hela borret?! Det verkar som det är något lager med puts, sen känns det bara som det är luft?!
Vad brukar källartak från 40-talet vara gjort av?
Helt omöjligt att hänga något i det taket, den går att knacka sönder med handen... Trött jag blir...
Som nybliven husägare så har man ju inte såå bra koll på hur saker och ting kan vara konstruerat. Man vill ju inte förstöra taket fullständigt...
Några bra inlägg?
Vad brukar källartak från 40-talet vara gjort av?
Helt omöjligt att hänga något i det taket, den går att knacka sönder med handen... Trött jag blir...
Som nybliven husägare så har man ju inte såå bra koll på hur saker och ting kan vara konstruerat. Man vill ju inte förstöra taket fullständigt...
Några bra inlägg?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
På 1940 talet arbetade min nu framlidne farsa på ett företag som gjorde något som kallades cementuld - i princip hyvelspån som man blandade med murbruk och pressade i former till plattor som användes till isolering. På vissa äldre byggnader finns dessa plattor fortfarande. De är lätta att känna igen på att de är porösa, och beskrivningen du ger liknar mycket på cementuld plattor. Plåta eländet så vi får se hur det ser ut

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vad vill du att jag ska plåta för nåt då? Det vitmålade, till synes, putsade taket?
Tittar du bara på det så ser det ut som vilket betong/puts-tak som helst. Men det är förhållandevis mjukt om man trycker på det, ger ingen robust känsla när man knackar på det och blir som ett pulver när man trycker borren i det. Plus att man inte behöver borra, bara trycka för att det ska bli ett ungefär dubbelt så stort hål som det va tänkt 


Har ni helt klart från försäkringsbolaget att de betalar ny brännare och ny el- och elektronikdel i pannan om pulverbomben aktiveras? Även om pulverbomben skulle utlösas av misstag?
Kan ju bli väldigt dyrt om man viftar lite för högt med askrakan annars.
Om pulverbomben smäller av misstag i vinter när det är 20 grader kallt vad ska ni värma med den närmaste tiden innan ni får in ny panna och brännare?
Vattensprinkler kan jag förstå. Med en dusch riktad i och kring veckoförrådet kan inte någon eld överleva i ett för övrigt brandsäkrat pannrum.
Iden med pulversprinkler som kan förstöra så mycket förstår jag inte.
Angående taket kan det vara som Bergatorparen säger. Fanns också något som kallades vassmattor som man spikade upp och putsade på när man ville ha putsbeläggning på träytor
Kan ju bli väldigt dyrt om man viftar lite för högt med askrakan annars.
Om pulverbomben smäller av misstag i vinter när det är 20 grader kallt vad ska ni värma med den närmaste tiden innan ni får in ny panna och brännare?
Vattensprinkler kan jag förstå. Med en dusch riktad i och kring veckoförrådet kan inte någon eld överleva i ett för övrigt brandsäkrat pannrum.
Iden med pulversprinkler som kan förstöra så mycket förstår jag inte.
Angående taket kan det vara som Bergatorparen säger. Fanns också något som kallades vassmattor som man spikade upp och putsade på när man ville ha putsbeläggning på träytor
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Det jag tänkte du kunde plåta var HÅLET du åstadkom. Då kan man se vad för material som finns - ser duTegheim skrev:Vad vill du att jag ska plåta för nåt då? Det vitmålade, till synes, putsade taket?

På tal om Hiroshima - eh, jag menar: Pulverbomben, så kan du göra ett golvstativ som du hänger den på ungefär som ett dropp på sjukhuset, och sedan placerar den över pelletsförrådet så att den endast griper in mot eldsvåda i pelletsen. Pannan är det ingen risk med - och knappast brännaren hellre. De flesta av de pannor som förorsakat husbränder har varit pannor av stokertyp - alltså pannor som antingen har internt bränsleförråd eller använder sig av brännare med stort, ryggburet pelletsförråd typ Pelda P20. Husbränder som härrör från pelletseldning blir tack och lov allt mer sällsynta eftersom tekniken blir bättre

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Mitt försäkringsbolag var glasklara: Vi ersätter som om det vore en vattenläcka, även om det löser ut av misstag.Torsten skrev:Har ni helt klart från försäkringsbolaget att de betalar ny brännare och ny el- och elektronikdel i pannan om pulverbomben aktiveras? Även om pulverbomben skulle utlösas av misstag?
Om min brännare går åt skogen pga vattenläcka utgår jag ifrån att de ersätter den.
Jag ska dock ringa & dubbelkolla, det är snabbt gjort.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]