pelletseldning i TMV Attack

lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Hoppas att du får tag på något.
Ska överta ett hus från en gammal släkting nästa vecka så den här tråden kommer jag att följa.
Oljepanna med elpatron nu. Måste snabbt få in en pelletsbrännare som jag ser det.
Polarvintern har redan börjat och jag kan inget om pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nu får jag väl gänget efter mig med blåslampa och motorsåg igen, men eftersom du är novis på pellets, vill jag rekommendera att du skaffar en Viking Bio. Anledningen är att du slipper lära dig en massa svåra begrepp ocg termer innan du ens fått börjat. Viking Bio är sannolikt den enklaste brännaren ¨på marknaden. Den har förvisso sina brister, men de uppvägs av att den är så himla enkel att få att fungera väl och till NIBE ATTACK är den som klippt och skuren. Känner du dig dock mogen för lite mer avancemang, så är Janfire Flex A med 90 graders lågriktare ett bra val. Den med är enkel att ha med att göra, kräver inga ingenjörskunskaper och är, trots det som många säger här, tillförlitlig i drift. Både Värmebaronen och Janfires brännare är bränslesnåla så där skiljer inget. I början är det bra att inte ha för mycket att hålla reda på, så en enkel brännare utan en massa parametrar och finurliga menyer är att föredra. Kolla Blocket.se eftersom du till en början lika så gärna kan köra en nyare begagnat brännare som att investera i sprillans nytt och sedan kanske tvingas sälja med jätteförlust. Det fanns en komplett anläggning med Focus PE 20 panna med EcoTec brännare till som gått 4 månader innan ägaren slät loss dem och satte de ut till salu - till en spottstyvare. Det är ju tragiskt - men bra för de som kan köpa sprillans ny panna med sprillans ny brännare till mindre än ens pannan kostade ny för mindre än ett halvår sedan :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Tack bergatorparen
Har skannat av forumet och tittat efter var fel kan uppträda.
De brännare som du rekommenderar verkar för mig vara bland de felkänsligaste. Hög och lågfart låter inte som tillräckligt i det här lilla förbränningsrummet. Iwabo har 9 växlar framåt men tycker den ser stor ut för en liten panna. Har annars en sådan på G.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

IWABO'n SER stor ut, men den är inte mer skrymmande i verkligheten än till exempel Viking Bio, KMP PX21, Baxi Eurofire eller andra framåtbrinnande brännare. Det är bara en sak du bör veta: Med IWABO'n måste du ha lågriktare, och då försvinner några av växlarna framåt. Det att de jag rekommenderar kanske framstår som de mest felkänsliga, beror på att de är i majoritet. Ju fler exemplar som finns i drift, ju större blir antalet fel - vilket ju kan ta andan från folk. Viking Bio fick ett skamfilat rykte för några år sedan då man körde med felkonstruerade brännarrör som inte pallade för temperaturerna och det faktum att många blev installerade med fullt ös där lågeffekten skulle räckt till. KMP PX21 hade motsvarande problem med gjutjärnsrör som deformerades, och där lågan träffade taket i röret, försvann materialet helt sonika så att ytterröret fick sig en redig omgång stryk. Janfire Flex A har även den fått ett skamfilat rykte som den egentligen inte förtjänar. Många av de problem som uppstår, uppstår därför att folk antingen inte utför underhåll på brännaren såsom de skall, eller på klåpare till installatörer som inte äger yrkesstolthet nog att göra ett bra jobb. Det är fullt möjligt att få alla de brännare som idag finns kvar på svenska marknaden att göra ett bra jobb, men man måste ge dem några minuter av sin tid varje vecka under eldningssäsong för att se att allt är som det skall - och så är det ju med det mesta :wink:

Några brännare givetvis fordrar mer av sina ägare än andra. Jag tror den största felkällan i Sverige idag, är att man stoppar fel brännare i fel panna. Det leder till skador på brännaren, som får dåligt rykte. Om de som säljer utrustning tänkte lite längre än till nästa bokslut, så kanske de skulle ta sig tid att ge sina kunder goda och vettiga råd som skulle mynna ut i att rätt brännare, med rätt effekt kom på plats i rätt panna.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Nu såg jag ett bra pris på en ny Viking B16GL.
http://www.blocket.se/lulea/Ny_oanvand_ ... ?ca=10&w=3

Fungerar mycket bra i Attack pannan som är känslig för effekten.
11-12 kW fungerar bra och askan sätter inte igen.
Hög och låg effekt bara skulle aldrig fungera.
Med den brännaren får du marknadens bästa handbok från pelletteknik.se, enkla inställningar och de lägsta reservdelspriserna för pelletsbrännare.

Dyrt att köpa nytt men för begagnat ska man också ha lite tur.
En kompis i närheten fick tag på en Ecotec A4 för 4000 så inte är det omöjligt.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Ja broberg man blir sugen på att slå till på en ny brännare med askutmatning och allt.
Verkar som om kylan tagit luften ur begagnatmarknaden. För en månad sedan såg det bättre ut. Finns inga vettiga alternativ alls på Blocket just nu.
Fick överta en tunna med gammal olja billigt så det räcker ett par veckor.
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Har nu en brännare Viking 9990 på gång. Ägaren vill ha 7000 med skruv, veckoförråd och Tigex25 dragbegränsare.
Viking 9990 ser ut att vara en föregångare till Viking B16 som ju ska fungera i min panna.
Vad säger ni om priset. Ska jag slå till. Vilka fel ska man titta efter.

Blir nog en tur till hälsingeskogarna i morgon om vädret tillåter. :)
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Ja ser brännaren bra ut och är utan sprickor och deformeringar så gör det väl inte så mycket att den är gammal. Reservdelarna kostar inte så särskilt mycket. Försök få ned priset lite.
Tag med en ficklampa och en vanlig elsladd till dator så kan du provköra hela startsekvensen om den nu är nedplockad från pannan.
Anslut skruven till brännaren och koppla in PLC:n och elsladden.
Brännaren startar då och du märker om fläkten och skruven går och tändelementet blir varmt.
Ta då upp alumimiumhållaren till optiska ögat på brännarens översida och belys ögat med ficklampan. Brännaren tror då att det brinner och går in i uppstartsläge.
Fungerar allt det här han du vara rätt säker på att pelletseldninen också fungerar. Se till att få med fästplåten som ska skruvas fast på pannluckan.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Tack för hjälpen från alla.
Har kommit hem med en elegant svart Bionordic Viking 9990 brännare.
Det här är ju roligare än på julafton. Tänk att lura elbolagen med lite eget arbete. Hoppas man inte somnar på jobbet i morgon för det här blir sent. :D
Fästplåten passade på min förberedda utbyggnad på pannluckan och hålet i luckan har jag tagit upp. Temperaturgivaren är stoppad i ett dykrör.
Försöker nu lista ut vilket som ska vara fas och nolla vid anslutningen till brännaren. Godnatt ni som tänker sova. 8)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag minns inte vad som var fas och nolla på brännarkontakten. Kan ju vara annat också på 9990 kortet.
Börja lugnt med låg effekt och öka lite när du ser att det går bra.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Hej Såg att du fått igång pannan. Bra jobbat!
Tänkte fråga om du har Attack pannan med en sten bak i förbränningsrummet som ska vända på röken. Finns en Annan Attack som inte har något där utan turbulatorer i rören.
Mina rör är tomma men stenen och plåten under den är irriterande.
Tar man bort allt så blir röktemperaturen för hög.
Tror du man kan göra turbulatorer själv för jag tror det blir bättre.
Stenen och plåten gör att pannan måste rensas efter 5 dagar med -20 ute.

Är det någon annan med Attack panna som har provat båda sätten?
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Fas och nolla hittade jag den rätta lösningen genom att följa ledningarna på kortet.
Fick höja effekten på brännaren för nu är det -24 grader kallt.
Annars fungerar det bra.
Min TMV Attack har turbulatorer på baksidan i rören där röken går ut. Undrar just om man måste dra upp dem och borsta av sotet? Blir trångt att komma åt.
Jag har ingen sten i förbränningsrummet.
Röken går ut i nederkanten längst bak.
Ska försöka förstå det här med brännarmenyerna lite bättre bara.
Blev ju lite av installera först och läsa sedan.

Göra turbulatorer borde väl gå bra bara du har plåt som är lagom tjock.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Du måste dra ut och sota rökkanalerna som dessa turbulatorer sitter i med jämna mellanrum. Det är trångt att komma åt, och det är ett skigöra som kräver handskar, arbetskläder och andningsmask - men det måste göras, tyvärr Bild

Hur ofta? Idealiskt sett varje gång du eldat ett veckoförråd, men jag tror i och för sig att du kan hålla till godo med var 14de dag Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Turbo-Fredde
Prima virke

Inlägg av Turbo-Fredde »

Har kört med en Nibe Attack tillsammans med en KMP PX21 sen april 2006.
Har fungerat mycket bra.
Men dra ur turbolatrerna måste du göra, brukar dra upp min och köra igenom "borren" ca var 14 dag, även ovansidan ut mot rökröret behöver rensas från sot när luckan ändå är öppen.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

På min hemsida ser man de förändringar jag gjort i min Attack 2000. (som inte har turbolatorer) och som jag än i dag 5 år senare är väldigt nöjd med. ( http://www.stroker.se/pannrum ) Allt funkar faktiskt bättre än någonsin nuförtiden.

Har nyligen köpt avgasböjar från biltema som gör att pelletsen nu faller ner snyggt och fint från skruv till panna.

Med facit i hand så är denna brännare väldigt mycket bättre än den viking bio (anser jag) som grannen har på de flesta vis . Bara att läsa i de forum som finns och skapa en egen uppdfttning.

Att titta i de olika forumen för brännare här på pellets info ger en uppfattning om hur mycket strul det är med respektive brännare och detta var anledningen att jag satsade på just Viking Bionordig B16GL
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar