Korta cykler

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nu är ju ditt och mitt hus rätt så olika, men innan jag fick shuntstyrning, brukade jag ligga på mellan 2 och 2, 5 på shunten vid de temperaturer vi har för nuvarande. Det kan tänkas att du har ett läckage i husets klimatskal som kylar ner rören i bjälklaget - jag vet att hos mig är/var det fallet. Har du sådana hål i klimatskalet - som kan skyllas olika saker, så finns det en säker indikator: Möss! De tar sig in genom springor som kan vara ner mot 10 mm, så börjar de dyka upp, bör man gå husesyn och se efter hål i klimatskalet som inte borde finnas där. Det skall inte mycket till innan tusenlapparna rasar iväg. :(
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

jag låg på 65kg dygnet vid -25 och +20 inne. jag åtgärdade div småsaker,kolla din vind!! jag hade 8cm spån köpte kutterspån för 2-3tkr så nu har jag 55cm och det blev märkbart direkt.tog en dag,inte direkt jobbigt heller och lite bjudöl å mat till polaren :D dragbegränsaren är en riktig spargris.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Försäkra dig om att värmeledningarna inte går i husets ytterväggar och där förlorar värme.
Är det så illa byggt så kan det också mycket väl vara så att råttor och möss gnagt bort isolerning så att ytterluften kommer åt att kyla av värmerören.

Shuntautomatik är ett måste enligt mig, vart rejäl skillnad med den, innegivare ska det vara för enkel användning (ja vet att vi alla inte är överens där), tätningslister runt fönster och dörrar kan ge mycket om det är dåligt sen innan.

Min brännare drar betydligt mindre med modulerad effekt som det heter på vb språk vilket innebär att den kör 20 min på låg effekt och resten på hög.

Bra isolering på vinden är också väldigt viktig men se till att det är bra ventilerat innan du fixar det annars kan det bli mögel och annat otrevligt.
Senast redigerad av Danne82 den mån 22 nov, 2010 20:15, redigerad totalt 2 gång.
deleted
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Innan man börjar rekommendera shuntstyrning med innegivare som ett måste och universalmedel för allt och alla kanske man först ska försäkra sig om att värmeledningarna går i husets ytterväggar och där förlorar värme.
Är det så illa byggt så kan det också mycket väl vara så att råttor och möss gnagt bort isolerning så att ytterluften kommer åt att kyla av värmerören.

Min kåk är uselt isolerad men som tur är går värmeledningarna helt inne i huset. Shuntstyrning med innegivare och påtvingat fullt flås på värmen i alla rum skulle jag inte ha råd med. Jag sparar nog en halv pall om året genom att sänka värmen i de rum som inte används både på natten och när ingen är hemma.

Men en grundlig kontroll av vilken väg värmeledningarna går kanske är ett sätt att lösa mysteriet med den höga förbrukningen. Sedan du fått in turbulatorer i alla tuber går det nog inte att beskylla pannan för den höga pelletsåtgången.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Teknik kan aldrig ersätta mänskligt kunnande och mänsklig intuition. Därför är det viktigt att man tar en ledig dag eller kväll och går husesyn. Ficklampa, spegel och kamera kan vara bra hjälpredor. Fugskum kan användas för att täta till uppenbara läckage. Det behöver inte vara totalt elände eller att stöga håller på att bli ett ruckel - det räcker med ett par hål på fel ställen, så märks det först i pelletsförrådet, och sedan i plånboken Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Torsten skrev: Min kåk är uselt isolerad men som tur är går värmeledningarna helt inne i huset. Shuntstyrning med innegivare och påtvingat fullt flås på värmen i alla rum skulle jag inte ha råd med. Jag sparar nog en halv pall om året genom att sänka värmen i de rum som inte används både på natten och när ingen är hemma.
Funkar inte dina termostater tillsammans med shuntautomatik? Det gör mina, kanske dags att byta?

Vad är det för byggår på din kåk oXydex?
60 - 70 tals kåkar och framåt skulle jag tro har ledningarna i betongplattan om sådan finns.
deleted
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

Jag har en hus byggt 1973 i Mexitegel. de rör som jag hittat so far är isolerade och sen försvinner de in i diverse väggar

Expansionskärlet har jag i pannrummet och inte på vinden så dit borde inga rör gå längre förutsätter jag
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Vid elementen, kommer rören från golvet eller från väggen?
deleted
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

De kommer mycket riktigt ifrån golvet.
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Kan absolut inte säga säkert men med tanke på ålder och så vidare så tror jag att dina rör går i golvet och inte i ytterväggarna, kan du kolla upp det så är det ju det bästa men jag skulle tro att det är något annat fel.

Edit: Har du kollar så det finns vatten i pannan? Jag hade det problemet när jag köpte kåken att pannan var nästan tom och det tog mig en stund att komma på.
deleted
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

Hmm det va ju en intressant anfallsvinkel helt klart men hur kollar jag det mer än tryck i expansionskärlet. Kännde mig med ens lite lost på upplägget ;)
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

I min källare syns det mesta av rören helt öppet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

I min källare syns inga rör alls, det är isolering på alla rör, några var isolerade från början och en del isolerade jag själv :)
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag menade att de inte är dolda i väggar och tak. Isolering finns :oops:
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar